tiiitTT 23 De meubelzaak van Miedema aan de Nieuwestad in 1973 Dat komt het begrip niet ten goede. Een paar voorbeelden. Miedema schrijft ergens dat het wat koud in de kamer is, maar 55 gradenDat lijkt om te stikken. En toch is het geen tikfout, want Miedema hanteert de Fahrenheit-schaal, destijds gebruikelijk en 55° F is 14,5° Celsius en dat is inderdaad wat fris in huis. Op een andere plek schrijft Miedema over de gijzelaar Buzio en de toespeling die hij op deze figuur maakt is voor de lezer van nu onbegrijpelijk. Maar Buzio was een bekende en populaire clown die op toneel bedekte grappen over de bezet ters maakte. De website van To's oorlogsschriften heeft een duidelijk educatief doel. Om die reden is er aan de integrale weergave een verklarende laag toegevoegd bestaande uit een woordenboek, een persoonsregis ter, een plaatsnamenregister, een chro nologie van de Tweede Wereldoorlog en een biografische toelichting op het gezin Hofstra, inclusief de hond. De wijze waarop Miedema's kleine oor log digitaal is bezorgd, is nogal summier. Het verdient echt aanbeveling om deze bron met de toewijding die hem toekomt te ontsluiten. Waar gaat het over To's oorlogsschriften en Miedema's klei ne oorlog verschillen hemelsbreed qua inhoud. Dat is voor een groot deel toe te schrijven aan de grote verschillen tussen de twee auteurs. To, een wat in zichzelf gekeerd tienermeisje in een beschermd gezin met nogal dominante ouders en Gof- fe, pasgetrouwd, net vader en bezig een bedrijf op te bouwen. To richt zich erg op de buitenkant van de oorlog, ze stelt zich op als een verslag gever. En dat doet ze met oog voor opmer kelijke details. Miedema is veel meer met zichzelf en de kleine en grote probleempjes van zijn gezin en zaak bezig. Dat loopt uiteen van veelvuldige aandacht voor de stoelgang tot de steeds terugkerende tob berijen over de in- en verkoop. De tiener geeft vaker blijk van inzicht en waarnemingsvermogen dan de zakenman. Zij is, met de beperkingen van haar leef tijd, een denkertje, hij een doener die de oorlog als een lastige verstoring van het normale (zaken)leven ervaart. In zoverre vullen beide Friese dagboe ken elkaar mooi aan. To geeft geen enkel inzicht hoe ze zich voelt en de dingen ervaart. Miedema geeft een perfect inkijk je in de psyche, leef- en woonsituatie van een weldenkende, door en door fatsoen lijke zakenman die in de eerste plaats denkt aan zijn gezin en zaak. Miedema's dagboek leent zich uitste kend om een aantal thema's uit te werken. Een paar suggesties: Nieuwsvoorziening, wat was er bekend bij de gewone burgers over de toestand in de wereld? Zakendoen in bezettingstijd, in- verkoop, belastin gen, export, distributie. Aanpassen aan de omstandigheden of zoals Miedema het noemt, met de stroom meezwemmen. Humor in een benarde tijd, er staan veel grappen en moppen uit die tijd in het dag boek. Gezinsleven, geboorte, ziekte, dood. Communicatie, briefverkeer, reizen, tele foongebruik. Houding ten opzichte van de joden(vervolging) of de NSB. Over al deze zaken schrijft Miedema veelvuldig. Door al die passages thematisch te ordenen ont staat er inzicht en wordt de ontwikkeling in het denken van Miedema als represen tant van een doorsnee middenstander in een doorsnee stadje duidelijk. Miedema's anti-Engelse houding bijvoorbeeld veran dert naarmate de oorlog vordert of mis schien beter gezegd naarmate de Engelse legers dichterbij komen... Privacy? What privacy? Een serieus probleem bij de openbaarma king van egodocumenten is de bescher ming van de persoonlijke levenssfeer. Dagboeken zijn, het is niet anders, hoogst persoonlijke documenten waarin de schrij ver zich een hoge mate van intimiteit kan veroorloven. Bij To Hofstra speelt dat amper, zij geeft ons een verslag van wat er zich in haar directe omgeving afspeelt. Goffe Miedema is heel wat openharti ger en gunt ons een kijkje in zijn intiem ste gedachten. De relatie met zijn vrouw, het verschil in seksuele behoeften, de verhouding met ouders en schoonouders, de manier waarop de karakters van de drie dochters zich ontwikkelen, we krij gen het allemaal te weten. Aangezien de kinderen van Miedema toestemming heb ben gegeven voor het op internet plaatsen van de dagboeken is dit verder geen pro bleem. Al weer wat anders ligt het met de colle ga's die Miedema ten tonele voert en waar hij van aangeeft dat ze 'fout' zijn.

Historisch Centrum Leeuwarden

Leovardia, 2000-2018 | 2006 | | pagina 25