De eerste spoorverbindingen vanuit Leeuwarden
1
Roelof Kerst de Jong De eerste trein ging in ons land in 1839 rijden tussen Amsterdam en Haarlem. Het
werd een doorslaand succes en daarom begonnen rijke lieden al spoedig plannen
te smeden om heel Nederland te voorzien van een spoorwegnet. Ook in Fryslan en
Groningen dacht men sterk aan de aanleg van spoorwegen.
Het is merkwaardig om te ontdekken dat
de hoofdstroom van het personen- en goe
derenvervoer in de eerste helft van de 19e
eeuw in onze streken nog oost-west
gericht was. Men droomde in de eerste
plaats van een internationale verbinding
van Engeland via Harlingen, Leeuwarden
en Groningen naar Bremen en Hamburg.
Holland was toen nog ver weg. De rege
ring in Den Haag begreep al spoedig dat
er geen toekomst zat in alle particuliere
initiatieven. Op 15 mei 1846 stuurde zij
een ingenieur, de heer Conrad, naar
Leeuwarden. Hij moest de mogelijkheden
van spoorverbindingen in het noorden
onderzoeken. Op een militaire kaart van
1848 vinden wij de voorlopige resultaten
van zijn werk. Het tracé van de spoorlijn
Harlingen-Leeuwarden-Groningen loopt
op deze kaart vrijwel kaarsrecht van west
naar oost. De geografische realiteit heeft
later wel voor meer bochten gezorgd. Het
station van Leeuwarden was aan de zuid
kant van de stad gedacht.
ttiTrant STAATS-SF OMWEGEN.
eiiem. M H ÉL lEÈIÏE L A.-.-
LEMELTEÏlPl HMLIHBEJI TOT LEIUWA HDEB. -
Cffltó( iTHV»?. - r
ic 'ijjii tn Jrr.c.-cirifr.
Bouwtekening uit 1865 voor een stationsgebouw te Harlingen en Leeuwarden
Leova.'c^tA.lt