Leeiwardcn-liFoniiigeiL
2
DU Ll\\ LElL nifibk Y~ti RIN I ïtiEül WIIRDT r. JIM J ÏODU HET I'LEIIEK OPKYfcESIÏLD.
Pg d<T Tnin'ii jil wrMHH flls TOlgt:
Vin limillfiFif hut t;rk.
H rIrU|i II
ïniücfcw.
D/LI.Ptjp
IIli nnni
■LcmvaHKUL
Ibrirfj#!^
11"*
V<|i|<rD^1kL
ZiHIhfd.
PT ilPHUKLM.
Luck
i ■■«if
urk
E
Hi
"TnT"
c-
■3.Mi
4.i
i.l*
3.53
J][
E*t
i, t.H 11.J.
I-H S 43 II.3 15
E-.Ï? 10.U.JJ 114
z.ii 10.1+ II
3.EÜ LJ.t* II
13.» H.I?
15.15 l!«
U.il II i?
lUl -II
H,U 1
ill. II
ik- t#i iwn J 11 u^riTivlm
Dt jucI it* iiniitr-lui^iiilr ïlrtfi
1.31
43
T.«
T.W
V.I UftUHJAUKX n.r A n Ll-VlrESf.
Xnldbwn
Vrl| J J-trt
un .irnfiiKi
ttri?i*lra
itili" jriFlj.f'
Lrrnvuiln
rw4i.u...f;
tj-iULLrr
i *Hlr.
ImiL
riiifa
l| ur>
)lU4
il
H'lirll tHis.
I LLIf S vn3JQ.ic.it
1.1.1.11 V üi M lnni.^11 kr.S it, YELIJDhtV.
THik.
Ill
III
9.1
$-11
«.44'
l-ft
3. IS
7.ti
i.u
EE
T hi"
YY-
f LB
'J.fc
7.11
■i.ÉO
10.
lfl.il
B.W J
11.31
Lï.lL I
in i
..ÏL;
Tr
H, 5L
ii.i
1Ï.LS
3
1 31
3.33
1.13
t.ll
I.B
9.11
1.Ï
*,1»
IJl
l-.ll
4 ii
i ii
i Si
4 4!
5 L3
I.II
I .IL
5 51
II
I. ft
I. IT
I 35
UL
I.—
1 II
7.n
1.1?
I 41
t.a
m nmiif.Tii]
Aankondiging van de ingebruikneming van de spoorlijn Leeuwarden-Groningen op 1 juni
1866, alsmede de dienstregeling op het traject Harlingen-Groningen v.v.
De lijn Heerenveen-Leeuwarden zou lopen
via Aldeboarn, Grou, Aegum en Tearns en
met een fraaie boog ter hoogte van de hui
dige Oostergoweg aansluiten op de lijn
Leeuwarden-Groningen. De latere spoor
lijn Leeuwarden-Staveren was op deze
kaart van 1848 nog niet ingetekend.
Avenue den Wirdumerdyk
Tegelijkertijd werden in de noordelijke
provincies enthousiast plannen gemaakt
voor de spoorverbinding Harlingen-Ham-
burg. In 1857 besloot de gemeenteraad
van Harlingen voor dat doel 300.000 gul
den te voteren. Harlingen zou dé transito
haven worden tussen Engeland en Duits
land. Intussen gebeurde er niets, totdat de
regering op 18 augustus 1860 een wet
aannam, waarin vastgelegd werd dat de
staat de aanleg en exploitatie van de
spoorwegen ter hand zou nemen. In het
zelfde jaar kwam de Maatschappij tot
Exploitatie van de Staatsspoorwegen tot
stand. Deze stelde zich voortvarend op
achter de reeds bestaande plannen voor
de aanleg van de spoorlijnen Harlingen-
Leeuwarden-Groningen en Arnhem-Zwol-
le-Leeuwarden
In onze stad moesten nog twee proble
men opgelost worden: moet de spoorlijn
ten noorden of ten zuiden van Leeuwar
den worden aangelegd en moet het station
bij het Rengerspark of bij de Groninger
straatweg gebouwd worden of op de plaats
die ingenieur Conrad in 1846 al aangewe
zen had? Tenslotte werd de zuidkant
gekozen. Conrad had zijn plan al zo mooi
geformuleerd: 'in het Woudboersland, nabij
hare groote Avenue, den Wirdumerdyk'.
Het tweede probleem was de vraag of de
lijn uit het zuiden, ten oosten of ten wes
ten van de stad aangelegd zou worden.
Conrad had voor de oostkant gekozen. De
spoorwegen, toen de Hollandsche IJzeren
Spoorweg Maatschappij (HIJSM), besliste
voor de westelijke oplossing. De oostelijke
route had het nadeel dat daar veel terpen
lagen en dat daar veel water was. De
westkant werd aangelegd door de vroege
re Middelzee, it Nylan; daar was niet veel
water en daar bevonden zich geen dorpen.
Er stond hoogstens een boerderij, die
gehalveerd moest worden, zoals toen bij
Barrahüs gebeurd is.
Wonen boven de stationshal
Het station van Leeuwarden werd ont
worpen door de architecten Edelman en
Akkeringa. Aannemer/timmerman Keij-
ser begon met de bouw in 1863 en was
daarmee een jaar later klaar. Dat hield in
dat het station nog niet gereed was toen
de spoorlijn Harlingen-Leeuwarden op 14
oktober 1863 feestelijk geopend werd.
Men behielp zich zolang met een houten
noodgebouw aan de Hollanderdijk. Het
station kostte 53.900 gulden. De station
chef woonde met zijn gezin boven de sta
tionshal. Aan de buitenkant ziet het sta
tion er nog ongeveer zo uit als in 1864.
Zoals gezegd, werd de lijn Leeuwarden-
Harlingen op 14 oktober geopend. Twee
weken later ving de gewone dienst aan.
Het feest begon met het luiden van de
kerkklokken van acht tot negen uur. Van
tien tot elf uur speelde het carillon en de
hele stad was versierd met vlaggen en
bloemen. De hoogwaardigheidsbekleders
hadden zich intussen verzameld in socië
teit Amicitia. Om elf uur vertrok men in
optocht naar het in aanbouw zijnde sta
tion met de muziek van het achtste regi
ment infanterie voorop. De feestelijk ver
sierde trein stond reeds klaar. Ongeveer
400 passagiers stapten in de door twee
stoomlocomotieven getrokken trein, die
om kwart voor twaalf onder gejuich van
de menigte en het spelen van de muziek
korpsen van de schutterij en van het gar
nizoen, vertrok. Een uur later kwam men
in Harlingen aan en ook daar werd de
aankomst van de eerste personentrein
uitbundig gevierd.
Op 1 juni 1866 werd de lijn van Leeu
warden naar Groningen geopend. Ook
toen was er veel feestgedruis. De trein
stopte in Hurdegaryp, Veenwouden, Bui
tenpost, Grijpskerk en Zuidhorn. De rit
duurde toen anderhalf uur. De treinreis
van onze stad naar Harlingen nam vijftig
minuten in beslag. De trein stopte in Dei-
num, Dronryp en Franeker. Er reden aan
vankelijk zes treinen per dag tussen
Harlingen en Groningen; drie waren per
sonentreinen en drie waren gemengde
treinen. De toevloed van reizigers was zo
Le0Va.V3tA.lt