Leova.'c^LA.It
3
groot, dat het station al in 1867 vergroot
moest worden. Voor 46.000 gulden werden
de beide zijvleugels verlengd tot de huidi
ge omvang.
Vertraagde aanleg
Heeren veen-Leeuwarden
Pas op 7 september 1868 werd de spoor
lijn van Heerenveen naar Leeuwarden
geopend. Dat een en ander zo lang
geduurd had, lag niet aan de onteige
ningsprocedures. Deze verliepen in de
noordelijke provincies heel soepel, van
daar dat in Fryslan, Groningen en Dren
the de spoorwegen bijna kaarsrecht aan
gelegd konden worden. De oorzaak van de
vertraging lag aan het metersdikke laag-
veen in het gebied tussen Heerenveen en
Akkrum. Deze moest met de schop wor
den uitgegraven, waarna de diepe sleuf
gevuld moest worden met eindeloze hoe
veelheden zand. Dat werd voornamelijk
van de Lemelerberg gehaald, per schip,
met paard en wagen en tenslotte per
spoor. Ook de aanleg van de fundamenten
voor de brug over het latere Prinses Mar
grietkanaal veroorzaakte veel hoofdbre
kens.
Tenslotte kwam toch de eerste rit in
september 1868 tot stand. De stad was in
feesttooi. Er werd een harddraverij gehou
den met als hoofdprijs de Gouden Zweep.
Deze was beschikbaar gesteld door de
kroonrins. Het stedelijk muziekcorps
onder leiding van de heer P. Wedemeyer
speelde de hele dag voor het paleis van
justitie en 's avonds kon men genieten van
een groots vuurwerk. De belangstelling
voor de treinen overtrof alle verwachtin
gen. Er moesten extra eenheden worden
ingezet, zelfs met goederen- en veewa
gens, om alle liefhebbers te vervoeren.
Men schat het aantal mensen, dat op die
dag een retourtje Heerenveen nam, op
ongeveer 20.000. Ter gelegenheid van het
feest reden er die dag ook enkele treinen
naar Arnhem en terug, wat wel een lange
reis was. De locomotieven reden nog niet
zo hard, gemiddeld 60 kilometer per uur
en de haltes onderweg waren vele. Tussen
Leeuwarden en Heerenveen stopte men
in Wirdum, Idaerd/Reduzum, Grou en
Akkrum. In oktober 1912 kwam Stobbe
gat, het latere Vegelinsoord, er nog bij.
Alle spoorwegen waren in die tijd nog
enkelsporig. Pas in 1929 werd het tracé
tussen Leeuwarden en Heerenveen dub-
belsporig gemaakt. Aanvankelijk reden er
drie treinen per dag heen en weer naar
het zuiden.
Tot 1870 was het daggemiddelde van
Leeuwarden 424 vertrekkende en 312
aankomende reizigers. Tot dat jaar moes-
Het Stationsgebouw na de uitbreiding van 1867 op een foto uit 1871 Collectie Fries Museum