27
De hoek Oostergrachtswal/Wijbrand de Geeststraat omstreeks 1935. De firma Van der Meulen was gevestigd in Oostergrachtswal 97-99.
G.H. van der Meulen woonde een aantal jaren in nr. 99 (direct links van het hoekpand). Op de hoek de kruidenierswinkel van De Boer
Harry Joosten, een vriend van Van der
Meulen, schreef in 1949 vanuit Den Haag
"hier is in de olieverf schilderstukken
lelijk de klad', waarna hij vervolgde met:
'hoe sta jij tegenover die nieuwe manier
van schilderen, ik vind het vreselijk en
dan beweren ze dat ze het zo zien. Ik kan
het me niet voorstellen, wantje kunt soms
niet eens zien wat boven of onder is.'
In openbare collecties is Van der
Meulens werk nauwelijks te vinden. Het
Fries Scheepvaartmuseum in Sneek bezit
een aantal olieverven van hem, welke de
toets der kritiek niet helemaal kunnen
doorstaan. Het zijn meest herhalingen
van beter werk elders. Alleen de daar
bewaarde aquarel van de Kurkemeer is
oorspronkelijk. Een waarschijnlijk beter
werk, uit zijn vroegste periode, 'Molen op
het Kalverdijkje' uit 1912, dook in 1999 op.
Tijdens de jaarlijkse veiling voor moderne
kunst van de serviceclub Kiwanis in Leeu
warden werd het geveild voor 1000,-.
De onbekendheid van de naam Van
der Meulen heeft de schilder voorname
lijk aan zichzelf te wijten. Hij was wars
van publiciteit en timmerde geheel niet
aan de weg. Toch kende hij schilders als
Johannes Elzinga, Andries en Bouke van
de Sloot, Piet Hein van Asperen, Rob Röhr-
kohl en Dick Osinga goed. Ze kwamen wel
samen in het atelier van Dick Osinga in
het huis aan de Eebuurt 14 en verenig
den zich onder de naam De Horizon.
Ook schilderden ze hier samen wel naar
model. Volgens insiders had George een
zachtaardig karakter en was hij een stevi
ge roker van sigaretten en pijp. Drie jaar
voor zijn dood openbaarde zich keelkan
ker, hetgeen hem erg verzwakte.
Hij overleed in Leeuwarden op 12 sep
tember 1951 op 62-jarige leeftijd en ligt
begraven op de roomse begraafplaats Sint
Vitushof in Leeuwarden.