Lcovaë^tA.!€
13
achtertuin volledig bij de zaak getrokken.
De nieuwe, deels glazen overkapping liet
een zee van daglicht toe en door het over
vloedig plaatsen van forse planten en
enkele palmen tussen de zitjes ontstond
een fraaie, modieuze 'wintertuin'. Bij de
opening op 1 mei 1931 stonden nog steeds
de Merrymakers garant voor de concert
muziek - het viertal muzikanten bespeel
de zelfs meer dan een dozijn verschillende
instrumenten - tot ze in de herfst het veld
moesten ruimen voor het Pierrette
Ensemble, een damesorkest geleid door de
Leeuwarder pianiste Tine van Nimwegen.
Vanaf november zorgde het hernieuwde
contact met impresario Rinket voor een
nieuw orkest uit de Martinistad. De Five
Musical Boys onder leiding van pianist
Jan Runhardt vormden niet alleen een
gezellig strijkje maar zorgden bovendien
voor pittige, moderne dansmuziek. Zij
kregen een contract voor een half jaar en
konden blijven spelen toen de heer S.Vis-
ser als nieuwe exploitant het café-restau
rant overnam. Daarnaast zorgde Visser
ervoor dat er tijdens het weekend regel
matig een speciale attractie aanwezig was
in de vorm van een zangeres, humorist of
komisch duo. Ook trad de Friese para
gnost Kara-El-Hammed (Van Keulen)
enkele malen in De Wintertuin op en gaf
er op 10 februari 1932 zijn dertigste en
(voorlopig) laatste voorstelling in Leeu
warden. Vanaf de meimaand verzorgden
de eveneens uit Groningen afkomstige en
pittig spelende Jazz Mixers van Fred Rik-
kers vijf maanden lang de dansmuziek.
Bij de keuze van de volgende orkesten,
zoals de band van accordeonist Velman,
liep de belangstelling voor de dancing snel
terug. Bovendien was de plaatselijke con
currentie groot. In het voorjaar van 1933
was het gedaan met de dancing en werd
De Wintertuin weer een rustig café-res
taurant, waar slechts het getik van de bil
jartballen en het gerinkel van de glazen
de rust verstoorden, hoewel tijdens de
kermisweek de bekende muziekkapel
Ober Bayern met zang en dans voor de
nodige vrolijkheid wist te zorgen.
Een nieuwe poging
De volgende exploitant van De Wintertuin
probeerde de draad weer op te pakken en
engageerde voor de dancing opnieuw de
Lux Dalow Band, die er al eerder met suc
ces had gespeeld, terwijl hij zijn ruime
bovenzaal met aparte toegang aanprees
voor bijeenkomsten en vergaderingen.
Ook nu blijkt het moeilijk om met de toch
wat minder bekende dansorkesten voor
een constant goede muzikale kwaliteit te
zorgen. Het waren voornamelijk groepen
met een lokale of regionale reputatie
waarop vaak de keuze viel en daarmee
bleven echte verrassingen uit. Zo kwam
orkestleider John Barclay - de pianist J.A.
van den Bosch - uit Arnhem met een
nieuw samengesteld orkest van vier man
naar Leeuwarden om daarmee in de
herfst van 1934 in De Wintertuin van
start te gaan.
Aangezien de meegekomen drummer
vrij snel de band weer verliet werd die
plaats ingenomen door de Leeuwarder
slagwerker Ger Stoelwinder. Het oordeel
van deze bandleider over De Wintertuin
was: 'een prettige zaak, flink groot en
gezellig met over het algemeen net
publiek, veel aardige jonge meisjes en
nogal wat zakenlui.' Ook ging onder lei
ding van A. van der Boom in dezelfde
herfst de Dansclub De Wintertuin van
start. Het was een periode waarin even
eens de uitbaters van dit etablissement
vrij snel wisselden en exploitant J. Wiere-
ma in 1936 de zaak al weer overdroeg aan
Oebele de Vries, die daarvoor hotel De
Klanderij exploiteerde. Deze gooide het
over een andere boeg en opende eind
februari van dat jaar zijn zaak onder de
nieuwe naam Café Restaurant De Post
hoorn. Hij wilde voornamelijk aandacht
geven aan het serveren van goede maal
tijden voor voordelige prijzen (diner één
gulden en een lunch voor drie kwartjes).
Ook deze poging slaagde niet echt en al
vanaf juni ging de dancing opnieuw open
en zorgde ondermeer de Groninger band
The Swingers enige tijd voor goede dans
muziek, maar in de herfst besloot De
Vries toch maar met de exploitatie te
stoppen.
Toch weer De Wintertuin
In november 1936 werd de dancing weer
heropend onder eigenaar H. Janzen die
voor de eerste maand de Leeuwarder Ori
ginal Fresco Band van pianist en accor
deonist Piet de Vries had gecontracteerd.
Het orkest van Frans Wouters met Eddy Christiani (2e van links) en John de Mol Sr.
(2e van rechts) Collectie Aldert Toornstra