LcovoF^tA.!€
22
De af te breken woningen aan de oostzij
de van de Julianastraat in oktober 1954
Foto: Leeuwarder Courant
dement valt direct één dode en raken zes
personen gewond, waarvan één zwaar- en
vijf lichtgewonden. Bovendien worden nog
twee personen vermist. De eerste dode
was de scholier Dirk Veltman, elf jaar oud,
woonachtig op het adres Willem Lode-
wijkstraat 151. Ook de spoorlijn Leeu-
warden-Groningen raakt beschadigd,
zodat de laatste trein uit Groningen bij de
Greunsbrug wordt gestopt en de passa
giers moeten uitstappen. Ze moeten hun
reis lopend voortzetten, waarna de trein
naar Veenwouden terug rijdt.
Niet ontplofte bom
Als gevolg van dit bombardement zijn de
volgende personen om het leven gekomen:
Op Julianalaan 1 de baby Johannes te
Winkel, roepnaam Hansje, alsmede zijn
moeder Johanna Wilhelmina te Winkel,
geboren op 4 november 1917. Dit waren
de twee personen, die aanvankelijk wer
den vermist. Op Julianalaan 3 woonde de
scheepsbouwkundige Evert Zwolsman,
geboren 26 januari 1875, die zwaarge
wond raakte en later overleed.
Welk vliegtuig de bommen heeft afge
worpen is niet bekend. Van de 25 in Enge
land gestarte vliegtuigen zijn er vier neer
geschoten door Duitse jachtvliegtuigen
die afkomstig waren van het vliegveld van
Leeuwarden, de Fliegerhorst. Dat was
16% van het totaal ingezette aantal vlieg
tuigen. Waarschijnlijk is het een van deze
vier geweest, die, omdat het door een
Duits vliegtuig werd aangevallen, zijn
bommenlading heeft afgeworpen. De Had-
ley Page Hampden AT 148 van het 49e
Squadron is rond 20.58 uur bij de stad
Groningen neergekomen, waarbij er geen
Koopmans Meelfabrieken aan het Nieuwe Kanaal rond 1935
overlevenden waren. De Vickers Welling
ton Z 8370 van het 12e Squadron maakte
rond 21.00 uur een noodlanding op Ter
schelling, twee inzittenden sneuvelden.
Omstreeks 21.07 uur werd een Vickers
Wellington van het 142e Squadron ten
noorden van Terschelling neergehaald en
omstreeks 21.37 uur is een Vickers Wel
lington van het 101e Squadron ten noord
westen van dit eiland neergeschoten.
Geen van de bemanningsleden van deze
twee laatst genoemde vliegtuigen heeft
dit overleefd. Het eerst genoemde toestel
is neergeschoten door Paul Gildner in een
Messerschmitt Me 110, terwijl Becker de
drie andere vliegtuigen voor zijn rekening
nam. Op 21 januari omstreeks 5.30 uur
geeft het hoofd van de Luchtbescherming
telefonisch aan de politie door dat er in de
spoorsloot tegenover de Tijnjedwarsstraat
vermoedelijk een niet ontplofte bom ligt.
Deze sloot is later gedempt en maakt nu
deel uit van de parkeerplaats van de CCF,
waar onder het plaveisel de bom waar
schijnlijk nog ligt.
Inbraak door scholieren
Op 8 maart 1942 om 3.45 uur meldt Wil
lem Nauta, wonende op het adres Willem
Lodewijkstraat 55, aan de politie dat 2 jon
gens bezig zijn zich met een valse sleutel
toegang te verlenen tot het pand Spoor
straat 58 of 60. Deze woning is door het
EHGELSCMË BOMMEL
Thr doods»
Dlnrfafavond Ltat dedorc Eiïg#Ziche vliegers
menige urn va Üerj op gebied. Dc
br iiir.L- li rand Vut men, wel kc- zij El «ton v#ri**h
verooTiaBkwh In de meeste gevallen •Jwlil weinig
mnte-Tlf-file ïi/hHiic. 3:i een pVnix Lu HeL Ncorden
van het Laral tciiler werdtri
wijken aanEevatif-n, WAA?dour verscheiden* wikifi-
huizen zwaer en pp.l Vrü (root aantal Licht
Éigd! wc-rdi'n Onder de bevolk-ing wr^rn vier
perEtiJibn gedood. één zwaar- Hb lichlgvwond.
Berichtgeving van het voorval in de Leeu
warder Courant van 11 januari 1942
bombardement van 20 januari 1942 tijde
lijk onbewoonbaar. Om 4.30 uur brengen
de agenten Dekker en Van der Werf twee
scholieren naar het bureau. Beiden zijn op
heterdaad betrapt bij de inbraak in de
Spoorstraat 60. Om 10.30 uur zijn de bei
de jongens, na het opmaken van een pro
ces verbaal, aan hun ouders overgedragen.
De beide zwaar beschadigde woningen
Julianastraat nummer 1 en 3 zijn later
gesloopt en niet herbouwd.
In het boek Wespennest Leeuwarden
deel I wordt gemeld dat de Hadley Page
Hampden AT 148 startte in het 44e
squadron en dat bij het neerstorten het
toestel deel uitmaakte van het 49e
squadron. Het 44e squadron heeft echter
nooit vanaf Scampton gevlogen en het
vloog in december 1941 al niet meer met
Hadley Page Hampden bommenwerpers.
De eerste vermelding in het boek is moge
lijk een tik- of zetfout.