Lcovaë^tA.!€
26
Harry Bleeker met burgemeester Van der
Meulen bij de opening van de Waren-
schouw in 1951 Collectie Joop Bleeker
dan paste het geheel in de gedoofde kachel
door enkele ringen aan de bovenzijde te
verwijderen. Er bestaat geen foto van,
maar er moeten nog Leeuwarders zijn die
deze "kachels' in de Peperstraat in de eta
lage hebben gezien. Ondertussen was Har
ry op de bovenverdieping ondergedoken.
Fotograaf en opticiën
Tijdens de wederopbouwjaren is er in het
begin weinig geld voor luxe goederen
zoals camera's. Ook als opticiën is Bleeker
niet de enige in Leeuwarden. Er beston
den voor de oorlog ook in serie gemaakte
camera's zoals de Phenerette, maar lang
zamerhand kwamen de Duitsers met Agfa
en de Amerikanen met Kodak.
Tot de jaren zestig was zwart-wit fotogra
fie de norm. Na de vierkante Agfa boxjes,
de Clicks en de Clacks, kwamen de iets
duurdere types als de Isoly of de Optima
op de markt. Betaalbaar en oh zo gemak
kelijk in gebruik. Vooruitlopend op alle
andere beeldende media maakten 'kiekjes'
de eerste persoonlijke gebeurtenissen her
haalbaar. Familiehoogtepunten en vakan
ties vulden de herinnering keer op keer.
Het beeld begon de werkelijkheid aan te
vullen en met de welvaart steeg het aan
tal camera's.
Ontwikkelen en afdrukken geschiedde
in eigen beheer bij de fotografen, waar
door de firma Bleeker tien man personeel
in dienst kon nemen en er te weinig ruim
de "hometrainer' stroom te leveren voor de
brillenslijpmachine. Het tekort aan onder
delen werd aangevuld met plexiglas dat
Klaas 'verwijderde' uit een neergestorte
Engelse jager.
Fotorolletjes waren tot 1943 verkrijg
baar in oorlogskwaliteit. Het negatief was
papier met een lichtgevoelige laag. De
afdrukken waren niet om aan te zien. Be
taling in natura was mogelijk; aardappe
len en groente werden geaccepteerd.
Harry, die 27 jaar oud was bij het uit
breken van de oorlog, werd ergens halver
wege deze jaren op het station opgepakt
voor de Arbeitsdienst. Bij Ruurlo moest
hij greppels graven, maar zijn echtgenote
fietste naar Drenthe en zag kans haar
man, met koffer, naar Leeuwarden terug
te brengen. Tijdens de oorlog stond ieders
leven op zijn kop. De geschiktheid van
Klaas Smit bleek eens te meer toen hij op
het idee kwam kacheltjes - russen - te
maken van lege verfblikken die hij ont
dekte bij schilder Kuipers. Een rooster in
het 1-liter blik, dit in een 2,5-liter blik en
De fotozaak van Jogchum, later Willy Bleeker aan de Voorstreek 68
Coliectie Joop Bleeker