13
de schouwburgtent gewoon door, hoewel
in 1925 de schouwburgtent ook te huur en
zelfs te koop werd gezet.
Verdriet en vreugde
Op 10 november 1926 overleed mevrouw
Bakker-Stips, die met haar 93 jaar op dat
moment de oudste toneelspeelster van ons
land was. Voor de begrafenis op de rooms
katholieke begraafplaats trok de uitvaart
stoet langs verschillende zalen waar de
overledene veel op het toneel had gestaan.
Zo werd bij de Concertzaal Rodenhuis halt
gehouden en klonk de door het concert
zaalorkest gespeelde treurmars van Cho
pin, terwijl er diverse kransen op de kist
werden gelegd. Via de Kleine Hoogstraat
ging de stoet vervolgens langs de vroegere
Stadsschouwburg en de Harmonie naar
het kerkhof waar veel belangstellenden
het gure weer hadden getrotseerd om toch
de laatste plechtigheid bij te wonen.
In mei 1929 vierde het echtpaar Bak-
ker-Blaauw in stijl het veertigjarig huwe
lijksfeest met de opvoering van het stuk
Martin de Kruier in Zalen Schaaf, waar
voor alle vrienden en kennissen waren
uitgenodigd. Natuurlijk werden de echte
lieden bij hun opkomst met luid gejuich
begroet terwijl ze na afloop door afgevaar
digden van allerlei verenigingen werden
toegesproken, waarbij ook enkele cadeaus
werden aangeboden. Zelf trad Albert Bak
ker in deze jaren steeds minder met grote
rollen op de voorgrond en beperkte hij
zich meer tot de zakelijke leiding van het
gezelschap. Bovendien was de verhuur
van toneelkostuums aan verenigingen
en kostuums voor allerlei gelegenheden
steeds belangrijker geworden. Meestal liet
hij echter de toneelwinkel aan zijn vrouw
over en was hij zelf toch met zijn toneelge
zelschap op reis. Vaak werd er op verzoek
speciale nieuwe kleding in het eigen ate
lier gemaakt, waarvoor enkele naaisters
waren aangetrokken die bovendien voor
het nodige verstelwerk zorgden. Na het
overlijden van zijn echtgenote bleef Bak
ker steeds meer thuis om de zaken af te
handelen en liet hij de dagelijkse leiding
van de toneelgroep gewoonlijk over aan
zijn neef en pleegzoon Albert Gerlach, die
hem ook regelmatig bijsprong bij de kos-
tuumverhuur.
Een belangrijke gebeurtenis voor Albert
Bakker was de viering van zijn zestigjarig
jubileum als toneelspeler. Het werd een
groots feest in De Harmonie, waarbij ook
zijn oudste zuster Elisabeth Vink-Bakker
aanwezig was en waarbij de jubilaris nog
een keer optrad in zijn rol van Teun de
Nachtwacht, die ontelbare malen door
hem was gespeeld. Dertien sprekers - er
was zelfs een speciaal erecomité opge
richt - huldigden deze populaire en
geliefde vertolker van het volkstoneel,
die allerlei Leeuwarder amateurtoneel
verenigingen niet alleen steeds kostuums
had geleverd maar ook vaak met raadge
vingen had bijgestaan. Het was al na mid
dernacht dat de jubilaris zijn dankwoord
uit kon spreken.
Daarna bleef Bakker ondanks zijn leef
tijd nog steeds actief, zowel als 'costumier'
als toneelspeler, want toen tijdens de ker
mis van 1937 het toneelensemble van
Albert Gerlach in De Groene Weide het
befaamde blijspel Charlie's Tante opvoer
de, werd de rol van huisknecht nog met
verve door de reeds bejaarde Albert Bak
ker vertolkt. En bij een uitvoering van het
aloude drama De Weezen door dit gezel
schap stonden er zelfs twee oude beken
den op de planken want naast de 82-jari-
ge Albert Bakker trad ook zijn inmiddels
88-jarige zuster Elisabeth Vink-Bakker
op. Een duidelijk bewijs dat de liefde voor
het toneelvak in deze familie Bakker tot
het einde levend was gebleven.
Naschrift
De liefde voor het toneel was voor Albert
Gerlach de drijfveer om ook na de Tweede
Wereldoorlog, naast de kostuumverhuur,
opnieuw een eigen groep te vormen. In de
herfst van 1952 gaven zijn Spelers van
Stad en Land de eerste uitvoeringen van
Glazen Speelgoed.
Vijf jaar later richtte hij een nieuwe
gezelschap op - het Noordelijk Toneel -
waarmee hij met een wisselend repertoire
ook in de kleinere plaatsen in de noorde
lijke provincies kwalitatief verantwoord
beroepstoneel wilde brengen. Een vorm
van toneelspreiding in een tijd waarin de
bekende gezelschappen hun optredens tot
de grote centra beperkten. Stukken als
De Vrek van Molière en Arthur Millers
befaamde Van de brug af gezien werden
vrij enthousiast door publiek en pers ont
vangen. Daarnaast bleef ook de verhuur
van toneelkostuums een belangrijke acti
viteit die in 1962 zelfs werd uitgebreid
toen een soortgelijk bedrijf in Groningen
door Gerlach werd overgenomen.
In januari 1963 overleed in Leeuwarden
echter deze ambitieuze en enthousiaste
toneelspeler en zakenman.
De Stadsschouwburg aan het Ruiterskwartier rond 1880. Tegenwoordig is er de Frie-
sche Club in gevestigd