16
fend. De nieuwe secretaris van de Kamer
van Koophandel, J.W. Koopmans, merkte
derhalve bij de opening van de zesde in
maart 1952, in een prachtige "kool en geit'
passage op, dat de Warenschouw blijk
baar in een behoefte voorzag: diet publiek
hoeft voor zijn aankopen niet naar ver
re te gaan en dat is belangrijk voor het
bedrijfsleven, zonder te willen zeggen dat
Friezen beslist in het eigen gewest moe
ten kopen, hoewel dat wel eens te weinig
aandacht heeft.' 'En dat alles', zo had de
burgenmeester al opgemerkt, 'in moeilijke
tijdsomstandigheden.' Hiermee hield het
comité ook rekening door de toegangs
prijs laag te houden en door te adverte
ren dat kaartjes, in de stadsbus gekocht,
recht gaven op gratis vervoer naar De
Harmonie.
Van 17 tot en met 22 oktober 1952 werd
voor het eerst het nieuwe, verbouwde
beursgebouw als locatie gebruikt. De Har
monie werd te klein voor de zich steeds
groter manifesterende tentoonstelling.
De Beurs kreeg bredere looppaden en de
benedenverdieping werd ingericht als res
taurant/lunchroom en bood 1200 vermoei
de bezoekers gelegenheid uit te rusten en
iets te proeven van de sfeer van uitgaan,
een bezigheid waar velen nog nauwelijks
aan toe waren gekomen. Het gevoel van
een avondje uit werd versterkt door het
Latin orkest van Max Woiski. De Beurs
leek soms een feestzaal; de eerste dag
kwamen er 2500 bezoekers op af. Opmer
kelijke artiesten kwamen naar Leeuwar
den in deze televisiearme jaren: Mieke
Telkamp, het orkest Gerard van Kreve
len, Les Gars du Paris, het Avro Musette
Orkest en ook de Amalfï's speelden in
het restaurant. Tetman de Vries trad er
op met een speciale Warenschouw-revue
ter opluistering van het jubileum bij de
tiende schouw in het voorjaar van 1954.
De Leeuwarder Courant sprak in zijn
commentaar bij de uitstalling over een
'labyrint van koopverleiding'. Zo'n 3500
vierkante meter vloeroppervlak gaf
plaats aan 123 zakenmensen. De Sky-
masters speelden in het restaurant (voor
een 'kwatsje' extra bij de toegangsprijs)
en 20.000 bezoekers hebben het allemaal
in zes dagen kunnen beleven. Annie M.G.
Schmidt en Simon Carmiggelt verzorg
den een amusante avond tijdens de elfde
schouw in het najaar van 1954. Mieke
Telkamp kwam nog een keer en de Sam-
brinco's traden er op. Het ensemble Johan
Bok speelde in maart 1955 'op een draai
end toneel geflankeerd door met wis
selende kleuren verlichte fonteinen', zo
enthousiasmeerde de aankondiging. 'De
belangstelling', zo schreef de Leeuwarder
Courant, 'overtreft alle verwachtingen.'
Kritische opmerkingen
De aankondiging kreeg steeds meer
gewicht. Er was vuurwerk en een 'grand'
opening, waarbij voorzitter Feike Schaaf
een keur aan Leeuwarder aanzienlijken
in de Klanderij of Amicitia ontving. Hij
toetste door middel van zijn openings
toespraak hoe de vlag erbij hing, met
andere woorden, wat de middenstand kon
verwachten van de plaatselijke overheid.
Gesterkt door de honderd zaken die aan
de najaarsschouw van 1953 meewerkten,
verstoutte de heer Schaaf zich enkele kriti
sche opmerkingen, tegenover het voltallig
college van burgemeester en wethouders,
de secretaris van de Kamer van Koophan
del, leden van de rechterlijke macht en
een keur aan hoofden van gemeentelijke
diensten, omtrent de verkeerssituatie in
Leeuwarden.
Een jaar voor het voorstel van com
missaris Kaasjager om enkele grachten
in Amsterdam te dempen, haalde Feike
Schaaf de pers met zijn plan de Voor
streek dicht te gooien in het belang van de
bereikbaarheid. Van der Meulen gaf geen
krimp en liet duidelijk merken dat de ope
ning van een Warenschouw nog geen vrij
brief was voor het lichtvaardig spreken
over moeilijke onderwerpen. 'Alle belan
gen in de stad', zo zei de burgervader, 'die
nen behoedzaam tegen elkaar te worden
afgewogen.' Het ging dus niet door, hoe
wel Schaaf de tijdgeest mee had. In 1956
werd de Keizersgracht gedempt, maar dat
veranderde niet veel aan de doorstroming
in de stad. In het belang van die doorstro
ming wilde Schaaf half Leeuwarden wel
droogleggen. De winkeliers van de Voor
streek, hoewel niet allen even enthousiast
over deze plannen, waren reeds begon
nen met een spaaractie met zegels die de
naam 'dempertjes' kregen.
Naast vuurwerk bij de openingen was
ook de optocht met muziek in zwang. Het
Foto van het diner bij de opening van de tiende schouw in het voorjaar van 1954. Bezoek
van dr. G.M.J. Veldkamp (1921-1990), staatssecretaris van het ministerie van Economi
sche Zaken (2e van links)
Collectie Siebe Schaaf