14
Boek- en papierhandel J. Hilarius aan de
Weerd. Tekening van N. Huppes van situ
atie in de 19de eeuw
succes; de mensen staan in de sneeuw in
de rij om de tentoonstelling te bezichti
gen. Na vijf jaar oorlog lijkt het alsof de
mensen zijn gegrepen door 'kunsthonger'.
Huppes vindt de firma Schweigmann op
de Nieuwestad bereid zijn werk te verko
pen.
Op 17 september 1945 treedt Nico Hup
pes in het huwelijk met Janna Johanna
Elisabeth Cornelia (roepnaam Jopie)
Peijffers. Uit dit huwelijk worden twee
dochters geboren, in juni 1946 en in janu
ari 1949. Van 1946 tot 1951 heeft Nico een
atelier en kunsthandel op de Voorstreek
84.
In 1950 komt de directeur van het Zui
derzeemuseum in Enkhuizen de familie
Huppes in Leeuwarden opzoeken met
de vraag of Nico restaurateur van dat
museum wil worden, wat door Nico wordt
geaccepteerd. Het verblijf in Enkhuizen
is evenwel van korte duur, omdat in het
zelfde jaar dr. A.A. Eecen, keel-, neus- en
oorarts in Leeuwarden, hem vraagt of
hij interesse heeft voor de functie van
restaurateur van het Rijksmuseum in
Amsterdam. Die interesse heeft Huppes
uiteraard wel en dus schrijft dr. Eecen
een aanbevelingsbrief, waarop de schilder
een uitnodiging ontvangt voor een ken
nismakingsgesprek, eerst met Ton Koot,
de administrateur, en later op de dag met
directeur D.D. Roël. Nico wordt aangeno
men op de afdeling nijverheid met als spe
cialisatie porselein, keramiek en beelden.
In 1951 verhuist de familie naar Amster
dam en na geruime tijd wordt Huppes
hoofdrestaurateur.
Exposities in Friesland
In 1962 verhuist de familie Huppes naar
Muiderberg, slechts 15 kilometer van het
jachtige Amsterdam dat ze wil ontvluch
ten. Na een paar jaar in een huurwoning
koopt Huppes het huis Piet Mondriaan-
laan 3 met atelier en expositieruimte. In
hetzelfde jaar heeft hij zijn eerste een-
manstentoonstelling in Kunstzaal Dek
kers in Bussum.
De eerste expositie in Friesland is in
1968 in het Coopmanshüs in Franeker.
Eduard Kools (1903-1990), leraar tekenen
aan de rijks hbs in Leeuwarden en recen
sent van de Leeuwarder Courant wijdt er
een beschouwing aan. Naast aandacht
voor het werk van Huppes schrijft hij
ook over de Vlaamse expressionist Con
stant Permeke (1886-1951). Kools komt
daar op, omdat in 1960 een schilderij van
Huppes te koop was aangeboden voor
ƒ3000,- als zijnde een werk van Permeke.
Kools vindt dat Huppes de expressie van
Permeke niet bereikt. Je kunt je afvragen
of Huppes dat ook wilde; ondanks zijn
bewondering voor Permeke is Huppes een
fijnschilder en Permeke is dat juist niet.
Positiever is Kools over de olieverfschilde
rijen van bijbelse onderwerpen van Hup
pes en vooral het doek De zusters uit 1968
is volgens Kools op een doorwerkte wijze
en donkerder van kleur tot een opval
lende en geloofwaardige expressiviteit
gekomen: 'dit ene doek laat niet na veel
voor de toekomst te beloven.' (Leeuwarder
Courant, 22 augustus 1968).
Molenaarshuisje en Pier Pander Tempel achter de Prinsentuin Collectie: Reimer Rauwerda