8
Pugh's Place met achterban op de trappen van het Gerechtsgebouw begin jaren '70
insluipingen omwille van de sensatie en
dergelijke.
De Vliegende Tijgers hadden een club
huis nabij de Schrans. De leider verklaar
de tijdens een rechtbankzitting dat men
daar spelletjes als domino en mens-erger-
je-niet deed. De rechter moest echter in
1965 constateren dat deze groep een spoor
van vernielingen door de stad trok en zich
schuldig maakte aan inbraken en diefstal
len. De opbrengst van de strooptochten
kwam overigens veelal ten goede aan de
club. Ook de leden van de Hawks, met als
thuisbasis een onbewoonbaar verklaarde
woning aan de Huizumerlaan, werden in
verband gebracht met diefstal en heling.
De meest bekende bende werd gevormd
door de Dingly Boys, een groep jongens
tussen de 16 en de 20 jaar van het Vliet en
omgeving. Hun clubhuis bevond zich aan
de Nieuweburen, tussen de Poptasteeg en
de Breedeplaats. Muziek werd gemaakt
onder de naam De Strangers, onder lei
ding van Watze van der Wal en met als
overige bandleden Jopie Bijlsma, Tjeerd
Koning, Jelle Wijma, Dikkie Hiemstra en
Arjen Miedema.
De leden van de club betaalden 5 kwart
jes in de week, waarvan gestookt werd en
de huur en electriciteit betaald kon wor
den. De beheerder die naast het clubhuis
woonde: 'de Dingly Boys geven de indruk
erg rustig te zijn.' Dat beeld werd op 21
april 1965 wreed verstoord door een uit
zending van de actualiteitenrubriek van
de Vara, Achter het Nieuws. Daarin werd
een filmpje getoond over de Dingly Boys,
gemaakt door het zogenaamde Dodgers
Syndicate uit Amsterdam, met Wim van
der Linden als voorman. De korte docu
mentaire gaf een indruk van de dage
lijkse bezigheden van de groep: kaarten,
zuipen, knokken, roken. Enkele miljoenen
kijkers leerden de groep een beetje ken
nen: 'zelf doen en laten wat we zelf willen
en geen regels volgen die door bejaarden
zijn opgesteld.' De Leeuwarder Courant
reageerde weinig enthousiast: 'nu weten
we dankzij de VARA wie Arjen Miedema
en zijn Dingley Boys zijn en dat er nog
een tweede bende in ons rustige Leeu
warden huist, de Zwarte Panters, die af
en toe op weinig zachtzinnige wijze met
de boys op de vuist gaan.' 'Een voorbeeld
van reclame voor de Friese hoofdstad was
de uitzending allerminst. Wij maakten
voor het eerst kennis met de Dingly Boys
via de beeldbuis en daar mag het wat ons
betreft bij blijven.' 'Het gaat slechts om
een handjevol jongelieden, wier ongewoon
gedrag bepaald niet representatief is voor
de Leeuwarder jeugd en die het in feite
nauwelijks verdiende om zoveel aandacht
te krijgen. Niet alleen omdat Leeuwarden
er wellicht ongewild door in een minder
gunstig daglicht werd gesteld, maar ook
en vooral omdat de Dingly Boys er ten
onrechte uit zouden kunnen concluderen
dat zij van enige betekenis zijn.'
De confrontatie in de documentaire met
de rivaliserende Zwarte Panters bleek
in scène gezet. De Leeuwarder Courant
van 23 april 1965 stelde dan ook dat de
zaak schromelijk overtrokken was. Infor
matie bij de Reclasseringsraad leerde:
'een muziekclubje; ze doen geen kwaad;
de politie weet er alles van'. Commissa
ris Houwing illustreerde dat met: '...deze
langharige en met lederen vesten geklede
slenteraars, waardoor Leeuwarden een
negatieve bekendheid ging genieten'.
In 1966 transformeerden de boys een
voormalige bakkerij aan de Voorstreek 63
tot beatkelder, Dingetje NV. Vrijwel elk
weekend kwamen daar enkele honderden
jongeren op af. Arjen Miedema had grote
plannen: 'progressieve toneelvoorstellin
gen, teach-ins, modeshows met beatbe-
geleiding en een competitiewedstrijd voor
beatgroepen'. Het mocht niet zo zijn; eind
van het jaar werd de beatclub gesloten
omdat Concertzaal Schaaf (op ongeveer 6
meter afstand) teveel last van de muziek
had. 'Alsof het bij ons in de zaal was',
aldus de heer Boetes van Schaaf.
Kunst en kitsch
Tegenhangers van de nozems waren de
zogenaamde artistiekelingen. Jongeren
(veelal scholieren en studenten) uit de
middenklasse, die niet zoals de nozems
de straat als domein hadden, maar juist
kozen voor specifieke gelegenheden als
sociëteiten en cafés. Jazzmuziek, Cobra
en literatuur van de vijftigers waren
populair in deze kringen. In een gehuurd
huisje aan de Rue de Sacrement werden
enkele discussie-avonden georganiseerd.
Aan de Heerestraat 19 vond een groep
jongeren met onder anderen Tom Hage-