8
Alle bezoekers van het eerste Pow-Wow-festival in de Harmonie moesten door een
speciaal voor het evenement vervaardigde hippe poort naar binnen
Foto: Leeuwarder Courant, 9 maart 1971
nenplaats waren diverse marktkraampjes
met LP's, stripverhalen en ondergrondse
tijdschriften. In de kerk werden teken
films vertoond, trad een balletgroep op,
een smartlappengroep uit Groningen
('scheiden doet lijden'), hield dichter J.
Bernlef een voordracht en was er muziek
van Solution, the Livin' Kick Formation en
Daddy's Act. Laatstgenoemde groep was
de vervanger van de aangekondigde groep
Dragonfly die op hun beurt de vervangers
waren van de nog eerder aangekondigde
Britse groep The Move. Er is zelfs nog
even sprake geweest van de komst van
Engelands meest vooraanstaande under-
groundgroep, Pink Floyd. Niet zozeer de
gage a ƒ2500,- was het probleem, maar
een kwestie rond werkvergunningen. Dat
alles mocht de pret niet drukken, even
min als het uitvallen van het licht tijdens
het balletoptreden. De televisieploeg van
de N.T.S. voor opnamen voor Van Gewest
tot Gewest was daar door een technische
fout debet aan.
De in de preekstoel spelende drummer
van Livin'Kick en de striptease-act op de
kansel van de exotische en erotische danse
res Aimeé, waren voor velen de onbetwiste
hoogtepunten van het festival. Enkele
aanwezige leden van de jeugddienstcom-
missie dachten daar anders over.
De aanwezige wethouder Ten Brug
achtte het moedig van de kerkvoogdij om
het kerkgebouw voor deze gelegenheid af
te staan. Ds. A. van der Klaauw na afloop:
'De jeugd heeft een volkomen ander
patroon van het zich uiten en het beleven
van een feest dan de volwassenen.' Het
spontane opruimen en schoonmaken door
de organisatie viel in zeer goede aarde.
Provadya? met een vraagteken
Het Fuq-festival was bedoeld als een soort
aanloop naar een permanent centrum in
Leeuwarden, met ruimte voor experiment,
muziek, toneel en film. Als vervolg hierop
startte de Stichting Hippopotamus op 7
februari 1969 met de eerste avond van
Provadya? Leeuwarden. Dit in navolging
van gelijkwaardige clubs in Amsterdam
(Fantasio, De Kosmos) en Utrecht (Kasie-
no), waar avonden werden georganiseerd
voor en door alternatieve jongeren. Ken
merkende bestanddelen waren popmuziek,
dans, theater, film, poëzie en lichtshows.
De naam Provadya? is een samentrek
king van pro(voor) en vadja (muziek). Let
terlijk dus 'voor muziek' met het vraagte
ken als toevoeging.
Als locatie was eerst het wijnpakhuis
naast het Princessehof in beeld, vervol
gens ruimte in het Stadsweeshuis en
pakhuis Petersburg. Door uiteenlopende
redenen lukte dat niet en was het JOK-
gebouw aan de Doelestraat de uitwijkmo
gelijkheid. Geen ideale locatie, gezien het
drukke eigen programma van het JOK
(daarover straks meer), de commerciële
exploitatie en het strenge beheer.
Op de openingsavond speelde de huis-
groep van Fantasio, Ahora Mazda en was
de lichtshow uit de Groninger club te zien.
Juist door de onderlinge contacten van de
Provadya? clubs konden gemakkelijk eve
nementen uitgewisseld worden. Bedoeling
was een klimaat te scheppen waaruit op
den duur ook eigen creatieve activiteiten
konden ontstaan. Sjoerd Cuperus, 'geen
leider, geen voorzitter, maar gewoon een
van de 14 initiatiefnemers': 'Door de auto
matisering krijgt de mens veel meer vrije
tijd. Dan kun je niet altijd staan autowas-
sen. Er beginnen zich nieuwe vormen van
cultuur af te tekenen waar je actief aan
kunt meedoen. Via Provadya? brengen we
mensen in contact met nieuwe dingen.'
Er volgden na de openingsavond nog
9 avonden met experimentele muziekop-
tredens, films, discussiebijeenkomsten
(bijvoorbeeld over drugs), dichters en de
eerste multimedia show, de Sweet Rubber
Angel Show, met begeleiding door Pugh's
Place. Provadya? kreeg een rekening van
ƒ103,- voor de show. Enkele gemaakte
onkosten: voor ƒ6,30 koperdraad bij
Engelmoer, voor ƒ21,- zwart plastic van
Huizinga, ƒ4,50 voor Bengaals vuur en
ballonnen bij het Feestartikelenhuis, een
bloemenspuit van Vennema voor 2,75
en ook voor dat bedrag een slipje van de
Hema! Het gemiddelde bezoekersaantal
per avond was circa 100; het gemiddelde
verlies per avond circa ƒ100,-.
In de zomer van 1969 werden de acti
viteiten tijdelijk verlegd naar kampeer
terrein Yn Lijte te Grou. Een plan voor
een gratis popconcert in de Prinsentuin
strandde, volgens Provadya? wegens te