20
Verkeersmaatregelen
Per 1 november 1961 werden de zebra-
oversteken in de stad voor voetgangers
beschermd, dat wil zeggen dat het auto
verkeer voorrang moest geven. In de
rondweg werd een aantal nieuwe zebra's
aangelegd. Door de intensivering van
het wegverkeer en het toenemend aan
tal woningen en functies aan de buiten
kant, werd de situatie nijpend, met name
bij de Julianalaan en de Pieter Stuyve-
santweg. Raadslid Heidinga (ARP) was in
1969 zeer begaan met het langzaam ver
keer. 'Stel dat je de rioolbuis neemt met
de grootste diameter. Daar moet iemand
rechtop doorheen kunnen lopen. Is dat
niet iets voor de Pieter Stuyvesantweg?'
In plaats van die 'oplossing' kwam er een
voetgangersbrug, aangeboden door een
groep bedrijven. In 1976 werd de brug
totaal vernield door een dieplader met
een graafmachine. De doelgroep (ouderen
en jonge kinderen) gebruikte de brug ove
rigens matig, wegens de hoogte, (soms)
de gladheid en de open constructie. Ter
hoogte van de J.H. Knoopstraat zou later
een tunnel aangelegd worden.
Eind 1963 werden de rondweggedeelten
die gereed waren, tot voorrangswegen uit
geroepen. Het principe dat uitvalswegen
(zoals de Verlengde Schrans en de Troel-
straweg) voorrang behoren te hebben op
een weg van meer lokaal belang (in casu de
rondweg) bleef echter gehandhaafd. Begin
1965 werden nieuwe wegwijzers geplaatst
zodat een der functies van de rondweg,
namelijk doorgaand verkeer buiten het
centrum leiden, tot zijn recht kwam.
Begin 1967 werden verkeerslichten
geplaatst op het Valeriusplein, vooralsnog
alleen in werking tijdens de spits. Vrij snel
hierna werden installaties aangebracht op
het Oostergoplein en bij de Hermesbrug.
Verkeersplannen
Eind jaren zestig gingen er al geluiden op
dat er als oplossing voor het verkeerspro
bleem in en rond Leeuwarden, een tweede
ring om de stad zou moeten komen, als
verzamelring voor het doorgaande ver
keer. Van een 'rondweg' was eigenlijk geen
sprake; door de (tweezijdige) bebouwing
langs de weg kreeg die deels een lokale
ontsluitingsfunctie
Mede op basis van de forse bevolkings
prognoses werd al in 1967 een wegen-
Stadsplattegrond uit 1943. De rondweg moet dan nog worden aangelegd
Lcovar^£<it.1