21
vierkant rond de stad geprojecteerd. Een
noordelijke traverse vanaf Marssum (nog
steeds is in de A31 een noordelijke afbui
ging zichtbaar) en ten noorden van Lek-
kum aansluitend op de weg naar Gronin
gen. Aan de oostkant een verbinding van
Lekkum richting Hempens (een soort door
getrokken Anne Vondelingweg). Aan de
zuidwestkant is een variant op het geplan
de tracé voor de Haak om Leeuwarden te
herkennen.
Reconstructie
Eind 1963 merkte wethouder Van der
Schaaf op: 'Een kruisingsvrije rondweg, ja
dat zou inderdaad beter zijn, maar wan
neer wij dat in ons programma hadden
opgenomen, zouden we nu niet zover zijn
als we zijn.'
Potentiële knelpunten dienden zich
eind jaren zestig al aan: het Oostergoplein
(waarvoor reeds onderzoek was gedaan
naar een ongelijkvloerse oplossing) en de
overweg bij de Julianastraat en Pieter
Stuyvesantweg. Volgens contract tussen
gemeente en NS (1964) zou de spoorweg
overgang in de Pieter Stuyvesantweg bin
nen afzienbare tijd kruisingsvrij worden
gemaakt. In 1972 lag het plan 'Leeu
warden-Hoog' voor, waarbij de spoorlijn
Leeuwarden-Groningen tussen de overweg
in de Schrans en de brug over de Greuns
ruim vijf meter boven maaiveldniveau zou
rijden. Ondertunneling leek niet mogelijk
gezien de beperkte beschikbare lengte en
de kosten. Het aantal alternatieve plan
nen lokte de verontwaardiging uit van
bewoners van Willem Lodewijkstraat en
Spoorstraat.
Eindjaren zestig waren er plannen voor
de verdubbeling van de hoofdrijbaan van
de rondweg, ten koste van de ventwegen.
Daarmee zou de capaciteit van de rondweg
kunnen toenemen en zouden lastige situa
ties bij kruispunten beperkt kunnen wor
den.
In 1971 werd de rondweg in het zuid
oostelijk deel verruimd door aanleg van
het Drachtsterplein voor de invalsweg
vanuit de richting Drachten en de ontslui-
tingsweg naar het nieuw te ontwikkelen
bedrijventerrein de Hemrik. Tussen de
Wirdumervaart en de Potmarge werden
gescheiden rijbanen aangelegd, vooruitlo
pend op latere verdubbeling van delen van
de rondweg.