LiCOVac^t^i.2
29
Regelmatig verzorgden Leeuwarder musici de concertmuziek en zorgden ze voor bege
leiding van de optredende artiesten. Op deze foto gemaakt in Cabaret Buis het trio van
cellist en trombonist Piet Kreeft met Bert Klazema piano en Maup Cohen viool
Collectie Toornstra
Het interieur van Cabaret Buis met be
scheiden podium direct naast de bar
waar behalve de musici ook de optreden
de artiesten weinig ruimte ter beschikking
hadden. De witte rotan stoelen waren in
de jaren twintig modern
Foto: t Kleine Krantsje
karakter van een tapperij met gezellig
ingericht café te geven.
In mei 1907 nam Klaas Leeksma er
zijn intrek als zetkastelein en slijter
en om nog meer toeloop tot zijn zaak te
krijgen, werd hij agent van de stoom
bootmaatschappij Twee Provinciën, die
een beurtdienst onderhield tussen Leeu
warden en Zuidhorn. De ligplaats was
aan de Willemskade en regeling en con
dities voor vervoer met deze dienst, die
drie keer per week voer, konden in de
zaak van Leeksma worden afgehandeld.
Deze vertrok ruim twee jaar later echter
naar Amsterdam en zijn inmiddels goed
beklante tapperij werd in januari 1910
gekocht door Theodorus Buis.
Van barbiersaffaire tot cabaret
Buis was al jaren als barbier werkzaam
en diende dus nu snel een verzoek in voor
vergunning tot verkoop van sterke drank
in het klein. Hij bleef echter in zijn nieu
we zaak voorlopig ook zijn barbiersberoep
uitoefenen. Een combinatie die in die tijd
veel vaker voorkwam, met name op het
platteland. Zo kon tijdens het wachten,
of na afloop, nog rustig even van een bor
reltje worden genoten. Geen wonder dat
veel mannen zich graag 's ochtends bij de
barbier lieten scheren. Vanaf 1912 was
het echter niet langer toegestaan om een
barbierszaak en een tapperij in dezelfde
ruimte uit te oefenen. In de jaren die
volgden kreeg de zaak, inmiddels omge-
doopt tot Het Wapen van Leeuwarden,
steeds meer bekendheid als gemoedelijk
café en restaurant waar zo nu en dan, tij
dens weekenden of bij speciale feestda
gen, gezellige concertmuziek klonk.
In het voorjaar van 1923 nam Buis het
initiatief om regelmatig artiesten in zijn
zaak op te laten treden en daarmee was
het cabaret Buis geboren. Er was in die
jaren veel belangstelling voor dergelijk
vertier en aangezien in de stad het Leeu
warder Bioscoop Variété en het caba
ret in het Hof van Holland (in de zaak
van Paardekam aan de Weaze) inmid
dels waren gestopt, was er een bepaalde
leemte ontstaan. Daardoor zagen enkele
andere ondernemers, waaronder Buis,
nieuwe mogelijkheden. Voortaan traden
in Het Wapen van Leeuwarden iedere
week andere artiesten op, waarbij met
name humoristen als Koos Laarhof en
Maup de Vries met hun grappen en
komische voordrachten voor een uitge
laten stemming zorgden. Vaak werden
deze komieken afgewisseld met gevoeli
ge zangnummers, die door bekende sou
brettes als Rika Bouwens en de uit Den
Haag afkomstige Nelly de Vries, werden
vertolkt. De meeste van deze artiesten,
waaronder ook Duo Matron, Duo Chapro
en het Duo Daniëls, waren al bekend en
populair bij het publiek door hun eerde
re optredens elders in de stad. Daarmee
was succes dus min of meer verzekerd.
Een enkele keer prijkte er in het eerste
jaar zelfs een 'helden bariton' of een ope
razangeres op het programma, die een
licht klassiek repertoire verzorgden.
De begeleiding van deze artiesten werd
verzorgd door enkele Leeuwarder muzi
kanten, die ook de concertmuziek speel
den, die tussen deze cabaretnummers
door voor een aangename sfeer moest
zorgen.
Speciale attracties
In januari 1925 stond het orkestje onder
leiding van de Wiener violist Hans Braun
en opnieuw bood het programma elke
week andere artiesten. Door de toevoe
ging van een slagwerker aan het orkest
traden er nu soms ook danseressen op
als Mary Homan en Helene Belfort, die
voor hun klassieke en moderne dansfan-
tasieën vermoedelijk niet veel ruimte ter
beschikking hadden. De artistieke lei
ding van het geheel bleef in handen van
de Leeuwarder cellist en trombonist Piet
Kreeft.
Tijdens het optreden van het echt
paar Jetty en Louis Daniëls met vrolijke
revueschetsen als Dat meen je niet wer-