1
LiCOVac^t^i.2
31
Het Hotel Cabaret Eden van Leemburg aan het Zaailand. Foto's van optredende arties
ten hangen achter het grote raam
5300,- voor. Vervolgens bleef het café
met slijterij tot 1913 in handen van de
familie Duinker, tot de weduwe van Ger-
rit Duinker het in november van dat jaar
verkocht aan Cornelis van Dam. Inmid
dels was het naastgelegen grote pand De
Tien Kamers van een enigszins verwaar
loosd woonhuis veranderd in een fraai
ogend hotel-restaurant met ruime boven
zaal, dat vanaf 1893 door Jan de Jong
actief werd uitgebaat onder de naam
Hotel Centraal. In de grote 'concertzaal'
vonden in de jaren daarop regelmatig
bijeenkomsten en voorstellingen plaats,
waardoor die zaak al snel bekendheid
kreeg. Daardoor nam de levendigheid
aan die zijde van het Zaailand weliswaar
toe, maar ondervond het Café Van Dam
daarvan ook de concurrentie.
Toen Van Dam zelf in 1917 voor een
periode van ruim twee jaar naar Amster
dam vertrok, beheerde zijn echtgenote als
tapster, slijtster en koffiehuishoudster
intussen de zaak. Pas in 1923 kreeg het
café in de uit Dokkum afkomstige Nanne
Ronner een nieuwe uitbater. Deze kocht
het pand, maar hield het echter slechts
een half jaar vol en zo begon in oktober
1923 Jacob Leemburg er als nieuwe café
houder en eigenaar.
Vanaf de kermis van 1924 engageerde
hij een damesstrijkje, vermoedelijk de
bekende Leeuwarder gezusters Waringa,
die piano en viool speelden en tijdens het
weekend voor gezellige muziek moesten
zorgen. In het najaar ging vervolgens het
cabaret Eden van start en werd weke
lijks het ene na het andere 'prachtnum-
mer' aangekondigd. Bovendien trokken
fraaie showfoto's van deze artiesten, die
uitnodigend achter het grote raam waren
opgehangen, de aandacht van passanten
en wekten zo de nieuwsgierigheid.
Bekende namen zorgen voor vermaak
Daarmee werd het meteen een concur
rent van Buis, hoewel die waarschijn
lijk op een iets ander publiek mikte. Bij
Leemburg stonden er vrijwel geen duo's
op het programma, die met komische
voordrachten en sketches het publiek
een vrolijke avond bezorgden. Hij presen
teerde in zijn zaak voornamelijk danspa
ren als The Kentucky's en The Smile
Girls, vaak samen met een cabaretière
als Truus Kellen of een exotische diva
als Gypsy Lastack, die naast haar klas
siek ogende fantasiedansen eveneens een
repertoire van Amerikaanse stepdansen
demonstreerde. Onder de vele soubrettes
die bijna altijd het programma sierden,
prijkten bekende namen als Betty Gould,
Erna Gross en Lola Vera. Deze laatste
had tijdens haar optreden in oktober
1925 veel succes met de toen populaire
meezinger O Ho, A Ha een one-step met
tekst van Dumas, maar zong daarnaast
ook Franse chansons.