H
ULJUiJUUtilJ
LiC0Vac^t^i»2
11
ni
t
1
i
Door Sjouke Nooteboom vervaardigde doorsnede en plattegrond van de Galileeërkerk,
circa 1761 - Collectie Tresoar
n-u-
Doorsnede Galileeërkerk (fragmenten) van de hand van Jan Nooteboom, circa 1762
Collectie Tresoar
in verzamelposten in de rekeningen en
registers van betalingsordonnanties,
waarin de naam van Embderveld elk
jaar voorkomt, onder andere doordat hij
landschapsbeeld- en steenhouwer was.
Ontwerper en beeldhouwer
De ontwerper van de collegebanken en
van de Prinsenstoel, Jan Nooteboom
(1734-1812), was één van de meest op
de voorgrond tredende timmerbazen en
architecten van Friesland in de tweede
helft van de achttiende eeuw. Hij werkte
in het voetspoor van zijn vader, Sjouke
Nooteboom (1707-1761), die we onder
anderen kennen als de ontwerper van de
preekstoel in de Grote Kerk van Dokkum
(1751) en de Waag aldaar (1752), van
academiegebouwen in Franeker (1754),
kerken in Ryptsjerk (1756) en Garijp
(1758), het Tucht- en het werkhuis in
Leeuwarden (met G. Buysing, 1756). Van
zijn hand is een fraai ontwerp bewaard
van een gevel van het huis van Johan
nes Beucker in Leeuwarden (1754?)4.
Zoon Jan Nooteboom kreeg na de dood
van zijn vader in 1761 onmiddellijk de
leiding over een belangrijk bouwpro
ject, namelijk dat van de nieuwe vroed
schapszaal achter het Leeuwarder stad
huis. Hierover is door Wiebe H. Kuipers
in 1965 en door Jan A. Mulder in 2005
geschreven in gelijknamige publicaties,
Het stadhuis van Leeuwarden. Jan Noo-
teboom ontving assistentie van de Haag
se hofarchitect Pieter de Swart. Behalve
aan veel Leeuwarder stadswerken, zoals
die van het stadsarmenhuis, gaf hij lei
ding aan de uitbreiding van het stad
huis van Dokkum (1763), de bouw van
het Sint Anthoniegasthuis in Bolsward
(1778) en van de orgelkast in de Marti
nikerk aldaar (1781). Van zijn hand is
een fraai ontwerp uit 1798 van een feest-
tempel bewaard gebleven in het HCL.
De veelzijdige professor Petrus Camper,
die zich intensief met bouwkunst bezig
hield, noemde hem in een brief aan
Coert Lambertus van Beijma, als hij
schrijft over een door hem bewoond huis
aan de Orange Eewal te Leeuwarden, in
één adem met de vermaarde klassieke
bouwmeester Vitruvius, maar dat zal
wel spottend bedoeld zijn.5
De vervaardiger van het beeldhouw
werk, Dirk Embderveld (1722-1799)