LiC0Vac^t^i»2
27
Cabaret- en Toneelgezelschap De Trekvogels met voor in het midden regisseur Anton Benes. Ver
der van links naar rechts Joh. Wagenaar, Jopie Suërs, Lucas Hannema, Bertha Leviet, Halbo C.
Kool, Aafje Hannema-Dral en Henk den Hartog
Foto: Nieuwsblad van het Noorden
nema in Engeland. In een speciale Fries
talige folder werden de opnamen als volgt
aanbevolen: 'Troch dizze litte wy jimm'
witte, dat wy mei koarten nije Fryske Gra-
mofoanplaten krije fen 'n nije Fryske sjon-
ger: alhowol 't opnimmen fen de platen
tige kostber is en wy for Fryske platen ek
allinne mar Fryske klanten hawwe, hat de
wraldbikende Columbia Gramophoon Com
pany, mei hjar nije procédé - platen sünder
gerüs - hjar klear makke dizze opnammen
to meitsjen, tomear, nou't wy sa'n bêste
sjonger krije koenen. Do't wy hearden dat
de hear Hannema krekt ut Ingelan fen de
sjongskoalle kaem, do tochten wy, sjuch, as
sa'n sjonger fen de Ingelske muzykskoalle
us Fryske lietsjes nou ris mei syn getrainde
stimme for de plaet song, dat scoe grif 'n
sukses wirde
De verwachtingen waren kennelijk hoog
gespannen want er werden maar liefst zes
78-toeren platen tegelijk opgenomen en de
eerste zending zou 'maar' uit zeshonderd
platen bestaan. Over het muzikale resul
taat was de firma Bosma erg tevreden en
de diverse nummers zoals Us Pake Syn
Klok, De Mounlersdochter, Nou, Nou, Oan
Boukje, It Heitelan en natuurlijk Frysk
Folksliet werden begeleid door het Colum
bia studio-orkest. Op één plaat werd niet
gezongen, maar was de voordracht Japik
Sil Trouwe - door Hannema over beide
kanten verdeeld - te horen. De prijs van
de platen was twee gulden per stuk, maar
daarvoor werd dan ook de tekst van de lie
deren bijgeleverd.
Lucas Hannema: solist en leraar
Voor deze plaatopnamen werden uitge
bracht, genoot Lucas Hannema als zanger
en solist al enige bekendheid en hierna
nam zijn faam snel toe. Zo was hij op 12
februari 1926 te horen tijdens een Friese
uitzending van de Hilversumse Draadloze
Omroep, die op verzoek van het Selskip
Fer Fryske Tael en It Boun Fan Fryske
Selskippen büten Fryslan plaatsvond.
Omdat lang niet iedereen over een radio
toestel beschikte konden in Leeuwarden
de kriteleden en hun gasten terecht in café
Spoorzicht, waar in de zaal enkele toe
stellen met luidsprekers waren opgesteld.
De vele belangstellenden moesten echter
het eerste deel van de uitzending missen,
omdat het moeilijk bleek de antenne te
richten en goede ontvangst te krijgen.
Over het optreden van Hannema meldde
een verslag in het Leeuwarder Nieuws
blad: 'Mei't sjongen fan 'e hear Hannema
hie't syn utfallen. De earste stikjes, de
Mounlersdochter en sa, ja dat wie de hear
Hannema krekt sa goed as wy him hjir wol
heard hawwe en dus: moai. Mar 't waerd
letter minder. Laei dat oan 'e sjonger, wier
't wirgens of kaem it troch de bygelüden
dy't it loftrom der ut en troch op ta joech?
Wy doar it net utmeitsje. Sims wier 't
ekwol wer goed. Jiffer Veenenbos der moat
sa likenoch itselde fan sein wirde.' Met
begeleiding van het H.D.O. Orkest zong
Hannema ook nog Hjerstklanken en een
duet met Annie Veenenbos. Het was zijn
eerste radio-optreden waarna in 1930 en
1932 nogmaals een 'Friesch liederenuurtje'
door de bariton Lucas Hannema met bege
leiding van een pianist werd verzorgd.
In de provincie was hij zo nu en dan te
horen op een liederenavond waarbij hij
soms opnieuw met de bekende, uit Alkmaar
afkomstige, alt en mezzosopraan Annie
Veenenbos optrad en er naast solostukken
ook duetten werden gezongen, waaronder
het uit het Engels vertaalde Wachter hwat
seit de nacht. Voor de begeleiding werd
meestal een pianist aangezocht.
In de herfst van 1927 maakte Lucas
Hannema korte tijd deel uit van het kleine
Nederlandse Opera-ensemble, geleid door
de Limburgse heldentenor Jules Moes en
trad daarmee ondermeer op in Eindhoven
en Groningen. Met zijn volgens een recen
sent 'fraaie bariton die een beetje tenortim
bre heeft' zong hij enkele aria's uit Verdi's
Rigoletto en vertolkte hij een paar duetten
met Moes.
Woonhuis en Muziekstudio op Voorstreek 47,
boven de winkel. Op deze foto uit 1961 maakt
het hoge en lege pand - derde van links - een
vervallen indruk. Alle drie panden werden
later door brand verwoest