LiC0Vac^t^i»2
28
Het jongensorkest De Playing Fools in 1938 met op de achterste rij van links naar rechts Eddie
Verbeke (bas), Stef van der Meulen (drums), Willem Hielkema (piano), Harry Verbeke (viool). Op
de voorste rij: Piet Visser (viool), Joop Steunebrink (klarinet), Catrinus Giesing (trompet), Wiep
ter Horst (banjo), Piet Postma (viool) en Henk Kooistra (accordeon)
Collectie: Piet Postma
Hij was echter niet zozeer een gedreven
zangsolist, maar was vooral actief als docent
aan zijn eigen zangschool in de studio aan
de Voorstreek. Regelmatige advertenties
attendeerden belangstellenden op de tal
rijke lesmogelijkheden in stemvorming,
ademhalingstechniek, solozang en zingen
in clubverband waarbij koren uit opera's
werden ingestudeerd. Daarnaast garan
deerde Hannema dat met zijn aanpak het
stotteren volkomen 'genezen' kon worden,
zodat daarna zonder schuwheid of angst in
het publiek kon worden gesproken. Dank
betuigingen lagen steeds ter inzage.
Deze activiteiten met zijn zangschool
beperkten zich echter niet alleen tot Leeu
warden, want vanaf augustus 1926 startte
hij ook met zijn zang- en spraaklessen in
Groningen. Daar hield hij tot ver in 1929
vrijwel wekelijks op een vaste dag spreek
uur in één van de hotels rond de Grote
Markt. Hierdoor genoot Hannema ook in
die stad al snel enige bekendheid.
Muzikaal leider
In maart 1929 werd Lucas Hannema
daarom gevraagd de leiding op zich te
nemen van het pas in Groningen opge
richte Noord-Nederlandse Opera- en Ope
rettegezelschap, dat al snel ruim zestig
leden telde. Daaronder bevonden zich ook
sopraanzangeressen uit Leeuwarden en
enkele van de beste Friese solisten. Een
foto in het Nieuwsblad van het Noorden
van 16 april 1929 toonde de nieuwe direc
teur van het koor samen met het bestuur
van het nieuwe gezelschap. Nog in het
zelfde jaar al werden onder zijn enthousi
aste leiding in de Groninger schouwburg
De Harmonie onder veel bijval de operet
tes De Klokken van Corneville en De Bar
bier van Straatsburg opgevoerd. Voor de
regie tekende de in Groningen woonach
tige Anton Benes. Helaas bleek dit direc
teurschap maar van korte duur en ook
van het gezelschap werd in de loop van
het volgende jaar weinig meer vernomen.
In zijn woonplaats Leeuwarden had
Lucas Hannema al in april 1926 met een
advertentie een poging gewaagd om tot
oprichting van een operakoor te komen.
Voor dit koor 'Verdi' gaven zich in korte
tijd ruim veertig leden op zodat nog voor
de zomermaanden met repeteren kon
worden begonnen. Vanzelfsprekend was
trouwe opkomst bij de repetities noodzake
lijk, ook tijdens de zomer, en zo werd de
populaire opera Martha ingestudeerd. De
opvoering werd gepland in februari 1927
en voor de solistenrollen werden enkele
professionele krachten aangezocht, waar
onder de tenor Jules Moes, terwijl een
aantal musici van de Leeuwarder Orkest
Vereniging de muziek verzorgden. Helaas
verliep de opvoering onder dirigent Theo
Köhner allerminst vlekkeloos, mede door
dat dit tevens het eerste optreden van het
koor met het orkest en de solisten was. De
belangstelling was goed en het publiek rea
geerde ondanks de onvolkomenheden wel
enthousiast. Het plan om voor het volgende
seizoen de opera Carmen in te studeren
ging echter niet door. Waarschijnlijk omdat
de reeds bestaande Leeuwarder Opera Ver
eniging van Panbakker deze opera ook al
ging uitvoeren, maar later wegens gebrek
aan belangstelling ook daarvan moest
afzien. Een opera-uitvoering door amateurs
bracht toch de nodige kosten met zich mee,
zoals zaalhuur, huur van kostuums, toneel
aankleding en honoraria voor solisten en
orkestleden. Zelfs een sobere opzet maakte
een flinke opkomst noodzakelijk om de prij
zen billijk te kunnen houden. Daarom was
het een waagstuk, zeker in het Leeuwar
den van toen waar, volgens een ingezonden
artikel van Hannema in de Leeuwarder
Courant van 15 december 1925, een voor
stelling van de Italiaanse Opera wegens
te weinig belangstelling dreigde te worden
afgelast. Hannema vond dit beschamend
voor een stad als Leeuwarden, terwijl een
revuegezelschap met zijn programma een
week lang achter elkaar op een stamp
volle, uitverkochte Harmonie kon rekenen.
Meer succes had Lucas Hannema als
dirigent van verschillende koren uit de
omgeving, zoals de gemengde koren uit
Hallum en Menaldum en de zangvereni
ging Frisia Cantat uit Stiens, die onder
zijn directeurschap enige keren eerste en
tweede prijzen wisten te winnen. Ook het
Dameskoor Marssum gaf onder zijn leiding
in 1932 en 1933 enkele zeer geslaagde uit
voeringen waarbij naast de zangnummers
nog toneelstukjes werden gebracht. Een
verbreding die voortkwam uit de belang
stelling die hij zelf had voor voordrachten
en toneel.