LcOVdLC^Ldl»II
30
No. Naam
Beg. tijd
Vlax.
tijd
Verandering op toneel
Aard van het op te
u. mirt.
min.
Lichteffect
voeren nummer
1, Mr. Hannema.
7.45
6
voor Doek
Welkom.
2. Band.
7.51
7
Herk.mel. Visitekaartje.
3. de Vries.
7.58
6
Mondorgel.
4. van Kuiken.
S.04
7
lichteff.
Pianist. Zang.
5. Band-
8.11
6
Paulides.
6. Mr. Vlas.
8.17
10
Declamatie.
7. Band.
8,27
6
Für eine Nacht.
8. Skets.
8.33
8
tussendoek
De advertentie.
9. Band.,
8.41
5
Kraamvisite.
10. „Mauna Kea's".
8.46
7
Lichteff. tussendoek
Hawaten trio.
11. Band.
8.53
6
Lies je.
12. v. Kuiken.
8.59
6
lichteff.
Clown.
13. Band.
9.05
5
Loesje.
14. Pauze.
9.10
20
Clown met bordje
15. .Mauna Kea's".
9.30
S
lichteff, tussendoek
Hawaien trio.
16. Trio N.A.K.
9.38
6
Muziek trio.
17. Goochelaar.
9.44
10
lichteff. tussendoek
Goochelen,
18. Band.
9.54
6
De Maan.
19. v. Kuiken.
10.—
6
lichteff.
Clown met Band.
20. Bijlsma,
10.06
6
Acrobaat.
21. Band.
22. v. Kuiken.
10.12
10.17
5
5
lichteff.
Dansmuziek.
Clown met Band.
23. Faber - Schaafsta).
10.22
12
tussendoek
De Scherpschutter.
24. Mr. Hannema.
10.34
6
vogrdoek. Opstellen van
Kort woord.
25. Prijs uitdeling.
10,40
15
"prijzen. Jury
Prijzen uitreiken.
26. Band.
10.55
Auf Widerschen.
Alleen die mensen die optreden,
mogen het toneel betreden. Anderen in de kleedkamer;
blijven. Denk om Uw tijd.
Wijziging voorbehouden
Draaiboek voor de amateuravond in Sneek. Zanger Piet Kuiken was een leerling van Hanne'ma
en werd op de piano begeleid door Sjoerd Zijlstra. Het Trio Nak bestond uit Nak viool, Hoekstra
accordeon en Roodhof mondorgel. De Mauna Kea's werden geleid door gitarist Fonger Ploegsma
Collectie: Aldert Toornstra
lies verwerken toen in mei zijn zoon Dirk
na een periode van ziekte overleed, nauwe
lijks zeventien jaar oud. Het was een peri
ode die veel vergde van de veerkracht van
deze vaak optimistische kunstenaar.
Met grote advertenties onder het motto
'Als je zingt dan ben je rijk en gelukkig
tegelijk' bleef hij ook tijdens de eerste oor
logsjaren aandacht vragen voor zijn verant
woorde en toch voordelige lessen ('slechts
één gulden per half uur') in stemvorming
en goed stemgebruik, vooral bedoeld voor
zangliefhebbers. De Syncope-studioruim
tes werden door enkele amateurbands
gebruikt als oefenruimte, waaronder het
grote dansorkest The Jolly Musicmakers
onder leiding van Klaas Postmus. Deze
band werkte in april en mei 1942 onder de
naam van Syncope Dans- en Stemmings
orkest mee aan een tweetal grote Amateur
Cabaret Avonden die Lucas Hannema, in
navolging van Hotel Spoorzicht, organi
seerde.
De eerste vond plaats in de Leeuwar
der Harmonie voor een goed bezette zaal
en leverde een eerste prijs op voor de uit
Huizum afkomstige saxofonist W. Dijkstra,
terwijl een nog erg jeugdige zoon van de
bekende Douwe Bijlsma met enige acroba
tische toeren de derde prijs wist te beha
len. Voor de muzikale afwisseling zorgden
bijdragen van het Trio N.A.K., dat uit Nak
op viool, Hoekstra accordeon en Roodhof op
mondorgel bestond en van het Hawaiian
trio De Mauna Kea's van gitarist Fonger
Ploegstra.
Met een kleine wijziging in het gezel
schap vond een tweede avond plaats in
Sneek, waar vrijwel alle deelnemers onder
begeleiding van Hannema per trein naar
toe waren gereisd. Dergelijke avonden
vergden de nodige voorbereiding, omdat
programma's en teksten ruim van te voren
door de bezetter op toelaatbaarheid moes
ten worden goedgekeurd. Ook Hannema
zelf zorgde voor een duidelijke organisa
tie, zoals blijkt uit het draaiboek voor de
uitvoering in het Sneker Amicitia-theater.
Hier trad ook zanger Piet Kuiken op, een
leerling van Hannema, met begeleiding
van pianist Sjoerd Zijlstra, die na de oorlog
bij de band van saxofonist Harry Verbeke
was te horen.
Helaas viel de publieke belangstelling
in Sneek nogal tegen. Bovendien was het
aanbod aan amusement in die tijd toch al
erg groot, zodat Hannema geen nieuwe
avonden meer organiseerde en zich voor
namelijk beperkte tot zanglessen en het
eventueel begeleiden van individuele ama
teurartiesten in zijn studio aan de Voor
streek. Bovendien kreeg hij al snel werk
bij de centrale schuilkelder van de Lucht
bescherming die in de Grote Kerkstraat
was gevestigd.
Direct na de oorlog werd hij door zijn uit
stekende beheersing van de Engelse taal
enige tijd tolk bij de Canadese militairen
en trok daarmee zelfs naar Duitsland.
In november 1950 trouwde de inmid
dels in Leeuwarden teruggekeerde Lucas
Hannema voor de tweede keer, woonde
vervolgens op de Bleeklaan en startte al
snel met het geven van privé- en clubles-
sen in de Engelse taal. De grote belang
stelling voor emigratie naar Austra
lië, Nieuw Zeeland en Canada en de eis
daarbij om het Engels te kunnen spre
ken en verstaan, zorgde er voor dat hij
met zijn buitenlandse ervaring zeker tot
het midden van de jaren zestig daarmee
door kon gaan. Daarna werd het stil rond
Lucas Hannema en op 7 januari 1973
overleed hij op bijna 82-jarige leeftijd.