Nogmaals The Jolly Musicmakers
31
Aldert Toornstra
Het op zich heel aardige verhaal over The Jolly Musicmakers van Auke van der Wal in
Leovardia 43 - als reactie op een vermeende onjuistheid rond dit orkest in mijn artikel
over Lucas Hannema - vraagt zowel om een correctie als om een vervolg.
Een vervolg dat begint op het moment
waarop, volgens de bovengenoemde reac
tie, de orkestleden van the Jolly Music
makers in begin 1942 besloten hadden
te stoppen.
Klaas Posmus en zijn dansorkest
De muzikale show met als titel 100%
Amusement was de laatste keer dat The
Jolly Musicmakers onder deze orkest-
naam konden optreden. Oorzaak was een
wettelijk verbod van de Duitse bezetter
op het voeren van buitenlandse orkest
namen. Ondanks het redelijk succesvolle
verloop van deze show in Concertzaal
Schaaf was om verschillende redenen de
U hoort? weer KLaaa Poaaus,
s'n dannorkast
Wij doen vanavond, ons uiterste best
l£et 11 nan sterk
presenteeren wij nu, an vlot en gesel lig
programma voor U.
Muziek, en sang, Ook «at show,
dat doen we altijd zoo.
Alvorens te beginnen, aan onze revue,
geven wij allen ons kaartje aan U,
Ie sax blaast Pré Pabex, 't ls een kraan,
2e sax Hein Mollema, sluit zich er bij aan,
m Xehi ton Berg helpt die twee
met zijn tenor-sax mee.
De trompetten zijn vanavond weer present.
Klaas Postaa is de eerste van de band
en Jack Fazzi manner 2
blaast voor gezelligheid mee*
De violist van *X orkest, U hoort hea nu,
ft Is KLaas Posnus, U kent hem en hij kent U,
plus Johan Kühn met z'n bas,
kocat hier goed te pas.
Sjoerd Zijlstra is nog steeds do pianist,
en Jan Gaastra onze swing-guitarist
Jackie Rutkens is de man,
die t boste van ons timmeren kan.
Hoogst aangenaam, zingen we nu tot besluit,
Ons muzikaal visitekaartje is nu uit,
en wij hopen dat U zich zult amuseeren op doez'keer,
dan ziet ons in Zeilen Schaaf gauw weer.
-o-c-o_o-
Tekst van het Muzikale Visitekaartje waarmee
het orkest Klaas Posmus de show in november
1942 opende
Collectie Aldert Toornstra
echte animo onder de orkestleden flink
afgenomen. Door deze inzinking leek het
einde van het orkest nabij. Er werd nog
sporadisch en onregelmatig gerepeteerd
en dat vaak ook nog bij één van de ouders
thuis. Het was toen vooral het enthou
siasme van trompettist Jacques Fazzi
dat de band nog enigszins bij elkaar
hield. Ook het eigen contactblad de Hot
Stomper, waarvan het eerste nummer in
januari 1942 was verschenen en alleen
bestemd voor de leden van de band, werd
voornamelijk door Fazzi volgeschreven
maar bevorderde de onderlinge band.
Het verzoek van Hannema om onder
de vlag van Syncope Dans- en stem
mingsorkest een bijdrage te leveren
aan de door hem in april te organiseren
'amateur cabaret-avond', kwam daarom
op een gunstig moment. Het herstelde
voor korte tijd de motivatie bij de meeste
leden om weer aan de slag te gaan.
Inmiddels hadden zich, ondermeer door
maatregelen rond de gedwongen tewerk
stelling, enkele wisselingen in de bezet
ting voorgedaan, waarbij Sjoerd Zijlstra
als nieuwe pianist was toegetreden. Over
het tweede optreden in mei van dat jaar
als Syncope Dansorkest tijdens een ama
teur avond in Sneek, schreef Jacques
Fazzi nog een uitvoerig verslag in het
blad de Hot Stomper.
Toch volgde er opnieuw een terugslag
toen de band voor korte tijd zowel leider
Klaas Posmus als drummer Jaap Rut
kens - die daarvoor al Bauke de Vries
had vervangen - kwijt raakte. Jacques
Fazzi nam tijdelijk de leiding op zich tot
de beide muzikanten weer terugkeerden
en de band verder ging als Klaas Posmus
en zijn Dansorkest. Met enkele nieuwe
lingen in de gelederen, waaronder trom
pettist Klaas Postma, werd weer flink
Enkele leden van het Dansorkest Klaas Pos
mus, in 1942 gefotografeerd op de Voorstreek.
Van Links naar rechts: onbekende, Jaap 'Jac
kie' Rutkens, Sjoerd Zijlstra, Rein Mollema,
Klaas Posmus, Jacques Fazzi en Johan Kühn
Foto: 't Kleine Krantsje
gerepeteerd en op 7 november presen
teerde het orkest zich weer in Concert
zaal Schaaf met de muzikale revue Hier
is'k weer. De show werd geopend met het
eigen Muzikale Visitekaartje waarin de
leden van het orkest werden geïntrodu
ceerd. Op het programma stonden veel
bekende nummers ontleend aan het
repertoire van het door Jacques Fazzi
bewonderde dansorkest De Ramblers.
Zo verzorgde hij ondermeer de arrange
menten voor stukken als In den schom
melstoel, Fietsen op de heide en Angelina
waarin hij naast zanger ook een niet
onverdienstelijke showman bleek.
Op het programma kwamen inmid
dels geen Engelstalige titels meer voor
aangezien Amerikaanse- en Engelse
muziek vanaf juni 1942 verboden was.
Shownummers vormden steeds meer
een belangrijk deel van het programma,
vooral omdat er niet meer mocht worden
gedanst.
Op 14 november 1942 beleefde het