De Marshallweg werd doorgetrokken
om een goede verbinding te krijgen tussen
het stadscentrum en de ten (zuid)westen
van de stad gelegen industrieterreinen.
Hiertoe werd in 1965 de spoorweghaven
gedempt. De Doksbrug werd verwijderd
en vervolgens tijdelijk benut als beweeg
bare noodbrug over het Nieuwe Kanaal
ter hoogte van de Alma Tademastraat.
LiC0Vac^t^i»2
9
een langere afrit aan de noordzijde.
Eind jaren vijftig werd het doodlo
pende gedeelte van de voormalige Zwette
bestemd tot insteekhaven ten behoeve van
de industrieën aan weerszijden. De Zwet-
tehaven ontbeerde een kade en de nuttige
breedte is een andere dan de werkelijke
breedte doordat de beschoeiing onder
talud loopt.
Eind jaren zestig was ook het ter
rein Schenkenschans, een terrein (met
grote(re) kavels), grotendeels uitgegeven.
Vrij recent (2006) is het revitaliserings
plan Leeuwarden-west uitgevoerd met
aanleg van nieuwe wegen, fietspaden en
groenstroken, verdieping van de Zwette-
tunnel en opheffing van het stamspoor.
Kernweek
Ondanks het voorzichtige herstel kort
na de oorlog, was de behoefte groot om te
laten zien wat er in Leeuwarden en Fries
land werd gepresteerd en vooral geprodu
ceerd. Nauwelijks een jaar na de Bevrij
ding werd de opening verricht van de
industrietentoonstelling 'Friesche Dagen
1946' in de Beurs. Een jaar later, met de
Friese landbouwtentoonstelling 1947 (op
en rond het Jacob Catsplein), toonde de
industrie zich opnieuw en bleek tevens
de sterke verbondenheid daarvan met de
agrarische sector. In 1949 werd de eerste
(van een lange reeks) 'Warenschouw van
Leeuwarder zakenlieden' gepresenteerd.
Ook in de daarop volgende jaren liet indu
strieel Leeuwarden van zich horen en zien:
de expositie 'Uw industrie' (1951), 'Neder
land maakt het' (1955), 'Hoe wij werken'
in 1957 op het Zaailand, en natuurlijk
de Frisiana in 1963. Eigenlijk allemaal
voorlopers van de Bedrijvencontactdagen,
waarvan de eerste editie in 1984 plaats
vond in de Evenementenhal van de Fries
landhal.
In 1958 nam het comité Leeuwarden-
Frieslands Kern het initiatief tot het orga
niseren van een zogenoemde kernweek,
Dit schetskaartje geeft aan hoe het westelijke
industrieterrein van Leeuwarden zich zal ont
wikkelen. Met 1 is aangeduid het bestaande
industrieterrein, 2, 3 en 4 zijn de uitbreidin
gen daarvan, in de volgorde waarin ze zul
len worden aangelegd. De grens tussen de
gemeenten Leeuwarden en Menaldumadeel
loopt langs de Sneekertrekvaart en de indu
striehaven; de delen 3 en 4 behoren dus bij
Menaldumadeel
Aldus berichtgeving in de Leeuwarder Cou
rant, 8 juni 1957
juist om begrip te kweken voor Leeuwar
den als industriële kern. Het programma
voor de week van maandag 29 september
tot en met zaterdag 4 oktober 1958 sloot
goed aan op die doelstelling met onder
andere een fabrikantendag (ontvangst
van belangrijke fabrikanten uit het land),
een tentoonstelling in De Beurs om een
indruk te geven van de vele producten
van de lokale industrie en een puzzeltocht,
afgestemd op handel en industrie.
De timing van de kernweek was niet
toevallig. Minister Zijlstra van Economi
sche Zaken was bezig met plannen voor
een beleidsherziening. Het beginsel van
industriespreiding over een groot aantal
ontwikkelingsgebieden zou worden ver
vangen door het centraliseren van indu
strievestiging in een beperkt aantal
kernen. Hij bracht begin september 1958
een bezoek aan Friesland, maar liet toen
nog niets los over een eventuele status van
Leeuwarden.
Burgemeester Van der Meulen benutte
zijn openingstoespraak van de kernweek
voor een wervend betoog: 'Tussen de
spoorlijn naar Zwolle, het Van Harinxma-
kanaal en De Zwette wordt het groene wei
land thans bedekt met een laag zand. Het
volgende jaar zal de grond hier bouwrijp
zijn en dan heeft Leeuwarden een nieuw
industrieterrein, dat 23 hectare groot is,
verworven. Op deze 23 hectare is ruimte
voor talrijke bedrijven; er zullen onge
veer 2000 mensen werk kunnen vinden.
Daarmee zijn de werkzaamheden nog niet
afgesloten; de aanleg van dit industrie
terrein is de eerste fase in een veel groter
planDit alles is nog maar een eerste
stap op de weg naar verdere industriali
satie. Voor een geslaagde industrialisatie
is nog veel meer nodig. Ik denk binnen de
stad aan de aanleg van de rondweg, de
vernieuwing van bruggen en het nemen
van nog verdere maatregelen ten behoeve
van het verkeer. Maar niet alleen het ver
keer, ook het wonen vraagt de aandacht...
Ook de uitdieping van het Van Harinx-
makanaal is urgent. Wij kunnen
ons niet veroorloven een apart agrarisch
georiënteerd gebied te blijven. Friesland -
en met name Frieslands kern Leeuwarden
- wil de stroom vertrekkenden stuiten en
tot een gezonde uitwisseling met andere
delen van het land komen.'
De kernweek kreeg in de landelijke pers
weinig aandacht. Maar met name met
de industrieëlendag werd veel goodwill
gekweekt, bijna per direct leidend tot een
concreet resultaat. De NV Rietschoten en
Houwens te Rotterdam, ondernemer op
het gebied van radar, electronica en werk
tuigmachines, maakte naar aanleiding
van contacten en samenwerking met de in
Leeuwarden gevestigde firma Lasaulec,
plannen bekend voor een filiaalvestiging.
De Leeuwarders kregen met de kern-
week een mooi programma aangeboden.
Leeuwarden liet zien dat de hoofdstad
van Friesland belang heeft bij de aanwij
zing tot kern, inclusief het benutten van
de mogelijkheden tot verdere industriali
satie en dus verruiming van de werkge
legenheid.
De ideeënbus die gedurende de kern-
week op de Lange Pijp was geplaatst,
leverde op het gebied van industrialisatie
aardige suggesties: 'benoeming van een
gemeentelijk vertegenwoordiger voor het
bezoeken van industrieëlen' (acquisiteur,
zouden we nu zeggen), 'inschakelen van