LiC0Vac^t^i»2
12
zuidwestkant van de stad.
In diezelfde periode werden plannen
gemaakt voor een hoogwaardig bedrijven
terrein ten westen van Westeinde, bedoeld
voor bedrijven die op de een of andere
manier een relatie zouden hebben met het
vliegveld. Die plannen gingen samen met
de wens tot uitbreiding van het burger
medegebruik van de vliegbasis. Pogingen
om 'Airport Leeuwarden' onder de aan
dacht te brengen van vliegtuigfabrikant
Fokker hadden geen resultaat. De plan
nen voor aanleg van deze 'snelweglocatie'
(de geplande noordwesttangent en de Har-
lingerstraatweg) evenmin. Het ministerie
van Defensie was terughoudend in ver
band met de hinderzones; bovendien bleek
er weinig enthousiasme bij bedrijven om
zich daar te vestigen.
Open stad
In 1995 presenteerde de gemeente de
structuurvisie Leeuwarden, open stad.
Ruimte voor bedrijfsactiviteiten werd
gepland aan de zuidwestkant van de
stad, gekoppeld aan de daar aanwezige of
geplande infrastructuur en in samenhang
met de Westergozone (het gebied tussen
Leeuwarden en Harlingen). Als stedelijk
knooppunt zette Leeuwarden in op bedrij
vigheid in de agri-nutribusiness en op een
zo breed mogelijk aanbod van bedrijfslo
caties. Het Westergopark (later Business-
park) voor bedrijven met een productie- en
kantoorcomponent, belang hechtend aan
zichtbaarheid en uitstraling, Newtonweg
II voor afvalscheiding en -verwerkende
industrie, de snelweglocatie Werpster-
hoek én de Boxumerpolder voor groot
schalige industrie. Ontwikkeling van dit
gebied (aan de noordkant begrensd door
het Van Harinxmakanaal, aan de oost
kant de spoorlijn en aan de zuidwestkant
het geplande tracé voor de Haak), was
afhankelijk van het uitgiftetempo van
grootschalige kavels op de Hemrik, van
de voortgang van het IBF (Internationaal
Bedrijvenpark Friesland) bij Heerenveen
en van de daadwerkelijke aanleg van de
Haak. Die aanleg startte pas in 2012, in
een volstrekt andere economische tijd.
Rond de eeuwwisseling waren er record
uitgiftes, met in het jaar 2000 zelfs 35 hec
tare uitgegeven bedrijfsterrein. Het New-
tonpark en Businesspark droegen daar
stevig aan bij en de Hemrik liep gelei
delijk vol. Aanleg van nieuwe terreinen
werd noodzakelijk. In 2004 bleek een ern
stig tekort aan uitgeefbaar terrein. In de
categorie 'modern gemengd' waren alleen
op de Hemrik nog enkele kleinere kavels
beschikbaar. Aan de zuidwestkant stokte
de ontwikkeling, onder andere als gevolg
van onzekerheid over tracé en moment
van aanleg van de Haak. Het idee voor
ontwikkeling van het Zwettepark (tussen
de Zwette en de spoorlijn naar Heeren
veen), inclusief een trimodale terminal
(weg, water, spoor) bleef bij een idee. Uit
eindelijk zou in 2012 een containertermi-
nal bij Newtonpark IV in gebruik geno
men worden.
Het Bedrijventerrein De Hemrik met tijdelijk aangelegd bos gezien in noordelijke richting met daarboven de wijk Camminghaburen
Foto: Leeuwarder Courant, 25 oktober 1999