Leovo
15
De kunststoffenfahriek NV. Hollandsche CasoLith Werken, Achter de Hoven
Foto: Leeuwarder Courant, 21 januari 1953
Sinds 1926 was Faber Haarden gevestigd
aan de Tijnjedijk, met eind jaren zestig
zo'n 200 mensen aan het werk. In 1998
zou het bedrijf de productie verplaatsen
naar Heerenveen, onder andere in ver
band met het sterk verouderde pand in
Leeuwarden en 'de meer centrale ligging
van lleerenveen'. Bijna tegelijkertijd ver
trok (bijbel)drukkerij Jongbloed uit de
binnenstad ('waar we op slot zitten') ook
naar Heerenveen waar een bestaand pas
send pand vrijkwam.
In 1950 vestigde Steensma Zn confij-
terij, fabriek voor bakkerijgrondstoffen,
afkomstig uit Bolsward, zich op het ter
rein van de voormalige gasfabriek aan de
Potmarge. In 2004 werd het productiedeel
verplaatst naar Franeker, Leeuwarden
en de sterk vervuilde bodem (gasfabriek!)
achter latend.
Aan de Harlingertrekweg was vanaf
1918 de Leeuwarder Papicrwarenfabriek
LPF gevestigd, met enkele honderden
mensen in dienst. In 2005 werd de pro
ductie van flexibele verpakkingen overge
plaatst naar Grootegast. Een ander onder
deel, Boxes LPF, werd overgeheveld naar
de Celsiusweg. De opstallen zijn enkele
jaren geleden gesloopt en het terrein
wacht op een nieuwe invulling.
Knopenfabriek, de bijnaam van Caso-
lith, het bedrijf waar geen knoop werd
gemaakt, alleen het materiaal dat daar
voor nodig is. Het bedrijf aan Achter de
Hoven bood werk aan plusminus 150
mensen en stond in 1975 volop in de
belangstelling door een van de eerste
bedrijfsbezettingen in het land. De naam
veranderde van Atochem in Atohaas en
vervolgens in Atoglas, de acrylaatfabriek
die onder andere lichtbakken en geluids
schermen produceerde. Het bedrijf kwam
in handen van een Frans chemieconcern
dat als gevolg van stijgende grondstofprij-
zen, dalende verkoopprijzen en hoge logis
tieke kosten, besloot tot sluiting van de
vestiging in Leeuwarden (2006) en over
heveling naar Frankrijk.
Nog een paar vertrekkers: De Jong en
Zn, motorenrevisie, in 1959 van de De
Ruyterweg naar Joure; ook in dat jaar de
verplaatsing van de constructiewerkplaats
Prins, van de Willem Loréstraat naar
Zwaagwesteinde; de Friesche Autobanden
onderneming FABO met een fabriek voor
coveren en vulcaniseren van autobanden,
sinds 1951 aan de Marshallweg, in 1965
naar Groningen; een filiaal van Douwe
Egberts voor tabaksverpakking in 1961
in een industriehal gevestigd, vertrok vijf
jaar later alweer; Frucaps, vruchtengelei,
in 1975 van de Marshallweg naar Mars-
sum; ijsfabriek De Friesche Koe, vanuit
de Kwartelstraat in 1985 naar Dronrijp;
biscuitfabriek Helwa in 1987 (na brand)
naar Hallum; meubelfabriek Huiskamp
in 1995 van de James Wattstraat naai
de voormalige Fricofabriek in Wergea; De
Lange Plastics naar Sint Annaparochie na
de brand in 1997 op de oude locatie (voor
malige veilinghallen Huizum); Megahout
in 2008 naar Drachten.
Uit bedrijf
Niermeijers Ringverwarming was in de
jaren zestig een snel groeiend bedrijf. Tot
1965 gevestigd aan de Poststraat/Kelders,
daarna in industriehallen op het terrein
Van Harinxmakanaal. Op het hoogte
punt waren bijna 400 mensen werkzaam
bij Ringverwarming. Door teruglopende
vraag volgde in 1968 een ontslaggolf,
waarna de productie van cv overging naar
Faber. In 1971 viel het doek.
Turkstra's Beschuitfabriek aan de mr.
P.J. Troelstraweg leek al in 1960 de pro
ductie te moeten beëindigen als gevolg
van een felle brand waarbij enkele hallen
verloren gingen. Toch werd besloten tot
herbouw, maar uiteindelijk zou de fabriek
in 1974 moeten sluiten.
Posthuma, 'de Eerste Nederlandse
Spuitinrichting met infrarode droogtunnel
voor het spuiten en moffelen van auto's',
kreeg nationale bekendheid als start
plaats van de Elfstedentochten van 1954,
1956 en 1963. Het bedrijf aan de Ver
lengde Schrans lag dicht bij het kanaal,
de rijders konden door een smalle deur
naar binnen en via een grote deur aan de
voorzijde er uit, terwijl ze 'in de tussentijd'
via de warmtetunnel letterlijk en figuur
lijk opgewarmd werden. In 1974 bereikte
Posthuma de eindstreep.
In 1985 sloot steenfabriek Schenken
schans de ophaalbrug én de poort, door
een teruglopende vraag en bedrijfsecono
mische oorzaken.
De Eerste Friese Grafkistenfabriek aan
de Minnemastraat leverde met zeven man