□ma
m
affii
n rnn
zijn portefeuille had, hem wel wilde ont
vangen. Tot zijn verbazing hoorde Dirk
dat er op één van de Van Ommeren tan
kers, de Mijdrecht, een plaats vrij was als
stoker/machinist in opleiding. Een strenge
voorwaarde was wel dat Dirk zich zo spoe
dig mogelijk moest aanmelden voor de
machinistenopleiding. Mede door de gage
die hem werd geboden plus de andere uit
stekende arbeidsvoorwaarden, nam Dirk
het aanbod aan.
Tanker de Mijdrecht
De technische opleidingen die in die tijd
voor de scheepvaart werden aangeboden,
kunt u het beste vergelijken met de hui
dige Beroeps Begeleidende Leerweg BBL.
In de BBL-oplcidingen volgen leerlingen
praktijkonderwijs en gaan één dag in de
week naar een Regionaal Opleidingen
Centrum ROC voor de te volgen theorie.
Dc leerlingen kunnen in deze opleidingen
in twee jaar een primaire opleiding volgen
en daarna nog een tweejarige voortgezette
opleiding in de gekozen beroepsrichting.
Dc gekoppelde praktijkopleiding vindt
27 Leadenhall Street
Collectie Bram Veldtman
dan ook echt in de praktijk plaats, onder
de begeleiding van een daarvoor opge
leide leermeester (haast altijd een oudere
ervaren vakman) en vindt er regelmatig
overleg plaats tussen de leermeester en de
vakdocent.
In de scheepvaartopleidingen werkte
deze constructie natuurlijk niet, daarvoor
waren de reizen te lang. Tijdens de reizen
deden de leerlingen dan ook een aantal
proeven van bekwaamheid en moesten
er praktische verslagen worden geschre
ven en weer terug in Rotterdam, werd een
leerling aangemeld voor een theoretische
periode. Dit gold niet alleen voor de werk
tuigkundigen/machinisten in opleiding
maar ook voor de stuurlieden, die dan
later met genoeg praktijkervaring door
groeiden naar kapitein.
De Mijdrecht was voor die tijd een groot
schip. Het had een lengte van 133,5 meter
en een tonnage van 1.1040 dwt. De voort
stuwing werd gedaan door een H&W
diesel (Harland Wolffacht cilinders,
2750 apk, en had een kruissnelheid van
11 knopen. Werkelijk een motor om je vin
gers bij af te likken, vond Dirk. Het meest
luxe was wel de eigen hut waarover Dirk
beschikte. Op één van de foto's zit Dirk in
zijn hut, met waarschijnlijk een geopend
studieboek.
De reizen, die Dirk aan boord van dc
Mijdrecht maakte, varieerden sterk. Soms
werd er een lading palmolie uit het voor
malige Nederlands-Indie gehaald, andere
keren moest er benzine of dieselolie uit
Curasao of New Orleans naar Nederland
worden getransporteerd. Ondanks de
wereldwijde crisis bleven de consumptieve
behoeften wel bestaan en ging dc handel
in meer of in mindere mate door.
Op 14 mei 1940, terwijl de Mijdrecht
op de terugreis vanuit Indië ongeveer
ter hoogte van Tenerife voer, kreeg de
kapitein te horen dat hij in verband met
het bombardement niet terug kon keren
naar Rotterdam en uit moest wijken naar
Londen. Nagenoeg dc gehele bemanning
reageerde geschokt op deze berichtgeving.
Ze verlangden allemaal naar hun verlof
en om hun familie weer terug te zien. Wat
stond hen in Londen tc wachten en wan
neer konden ze weer naar Nederland? De
ontreddering was groot.
Kort voor de Duitse inval en tijdens het
bombardement van Rotterdam bevonden
zich geheel toevallig vier belangrijke figu
ren uit de Nederlandse rederswereld in
Londen. Dit waren D. Hudig en S.M.D.
Valstar, beide directeur van dc Konink
lijke Nederlandsche Stoomboot Maat
schappij, (J.C. Gischler, van Van Omme-
ren's Scheepvaartbedrijf en P. Dijkstra,
directeur van dc Holland-Afrika en Hol-
land-West-Afrika Lijn.
Mede omdat het zo belangrijk was om
Engeland te bevoorraden, werd er koorts
achtig in overleg met Engelse en Neder
landse regeringsfunctionarissen een
samenwerkingsverband opgericht. Offi
cieel luidde de naam: The Netherlands
Shipping and Trading Committee Ltd.
Al gauw werd de naam ingekort tot 'The
Shipping'. Natuurlijk had The Shipping
ook een werkruimte nodig en daarom
werd een statig kantoorpand in de Lea
denhall Street betrokken. Nummer 27 om
precies te zijn.
Tijdens mijn bezoek aan Londen, in juni
2011, stond het pand leeg en werd het niet
verhuurd. Jammer, ik had het ook graag
van binnen willen bekijken. Terwijl ik voor
het kantoorpand stond en er enige foto's
van maakte, was het een merkwaardige
gedachte dat gedurende de gehele 'IVeede
Wereldoorlog vanuit dit pand de Neder
landse koopvaardij werd aangestuurd en
gecoördineerd.
The Shipping heeft een belangrijke rol
gespeeld in de bevoorrading van Enge
land. Nagenoeg alle Nederlandse en
Engelse koopvaardijschepen werden
hiervoor ingezet. De situatie werd in de
Londense havens en ook op volle zee wel
steeds gevaarlijker. De vernietigende
bombardementen op Londen gingen onaf
gebroken door en op volle zee werden de
schepen belaagd door een groeiend aantal
Duitse U-boten. Ook de zeemijnen vorm
den een groot gevaar. Een ongelijke strijd,
waarbij vele slachtoffers zijn gevallen.
De s.s. Schie
Op 7 september 1940 was de Schie in de
haven van Londen door een van de zwaar
ste bombardementen van de Luftwaffe
nagenoeg onherstelbaar beschadigd. Het
schip was bijna helemaal uitgebrand en
lag voor een gedeelte onder water. Toch
heeft men kans gezien het schip te lich
ten en geheel te herstellen. Dit zal alles
te maken hebben gehad met het 'broodno-
LtioVo^èLfL,
29