Leo vaVZIa/ï
31
Dirk in zijn hut aan boord van de Mijdrecht in 1938
Collectie Bram Veldtman
schip de Eibergen en het Britse schip The
Inversuir, beide varend in het konvooi OB
327, al min of meer vernietigd en volgde nu
op een grote afstand het konvooi OB 336.
Toen dan ook op 25 juni om ongeveer 11.00
uur 's ochtends de U-75 de Schie waarnam,
werd een positie bepaald om de Schie te tor
pederen. Op 52°02'NB -42"10'WL was het
zover. Om precies 11.35 uur gaf Helmuth
Ringelmann het sein 'vuur' en werd er
een torpedo vanuit de boeg gelanceerd. De
explosie was gigantisch. Door de voltreffer
zonk de Schie binnen enkele minuten over
de achtersteven weg en nam alle 29 beman
ningsleden mee naar een naamloos graf op
plusminus 3200 meter diepte.
Dirk moest op dat moment nog 22 jaar
worden.
Later het jaar had de U-75 minder geluk.
Op 22 december 1941, vanuit Salamis ver
trokken voor een patrouille op de Middel
landse Zee, werd de U-75 op 28 decem
ber gespot door de Britse destroyer HMS
Kipling. De U-75 werd ter hoogte van het
plaatsje Mersa Matruh, scheef voor de Libi
sche kust, door een dieptebom getroffen.
Van de 44 bemanningsleden overleefden
30 de scheepsramp. Onder de 14 doden was
ook Helmuth Ringelmann.
Het gezin van Leendert en Lutzke
Hofman heeft door allerlei communicatieve
stoornissen (tijdens de Tweede Wereldoor
log was er geen telefoonverkeer mogelijk
tussen Engeland en Nederland en werd de
post in de vorm van pakketten en brieven
onderschept en gecensureerd), pas in sep
tember 1945 gehoord wat er met hun zoon/
broer was gebeurd. Na zoveel jaar van
onzekerheid en hoop was de verslagenheid
groot.
De Vereniging van Gepensioneerden
In Rotterdam, op de hoek van de Wester
laan en de Parkkade, staat een monu
mentaal kantoorpand. In het pand is het
hoofdkantoor van de firma VOPAK geves
tigd. De naam VOPAK is voortgekomen
uit een samengaan van de rederijen Van
Ommeren (VO) en Pakhoed (PAK). De
firma handelt wereldwijd in oliën en heeft
in veel landen een vestiging. In de loop
der jaren is de scheepvaart eigenlijk wat
van ondergeschikt belang geworden en
besteedt men de vrachtvaart uit aan geli
eerde rederijen.
In de hal van het kantoorpand, nabij de
ingang, is een bronzen plaquette geplaatst
met daarop de namen van 96 Van Omme
ren opvarenden en kantoormedewerkers
die gedurende de Tweede Wereldoorlog
hun leven hebben verloren door Duits
geweld in wat voor vorm dan ook. Dirk zijn
naam staat daar ook op. Ieder jaar op 4 mei
wordt daar door De Vereniging Van Gepen
sioneerden van de Rederij Van Ommeren
een herdenking georganiseerd. Om 18.00
uur om precies te zijn, wordt er twee minu
ten stilte in acht genomen en wordt er een
krans met een lint gelegd.
Al vele jaren ben ik daar te gast op 4 mei.
■Waarom?' hoor ik u denken? Simpel.
Gerard Dirk Hofman was een broer van
mijn moeder, mijn oom die ik nooit heb
gekend.
Geraadpleegde literatuur:
Geschiedenis van de Nederlandse
Koopvaardij in de Tweede Wereldoorlog,
K.W.L Bezemer;
The World At War, Richard Holmes;
150 jaar Van Ommeren - mensen maken
geschiedenis, A.W. Schwab;
Opvarenden van de Stanfries I rond 1930.
Tweede van links: C. Veenstra (kapitein;
verongelukte met de Stanfries TV). Met pijp:
R. Talstra (machinist; verongelukte eveneens op
de Stanfi-ies IV, die verging op 6 januari 1932)