Brievenbus/mailbox
35
De redactie van Leovardiu reserveert graag ruimte voor brieven
van lezers. Zij behoudt zich wel het recht voor brieven in te korten.
Ons adres: Groencwcg 1, 8911 EH Leeuwarden of
e-mailhistorischcentrum@leeuwarden.111
Nieuwestad, bij de Duco Martenapijp. Links, naast de kapper, het pand van Holwerda.
Nieuwestad 33
De foto bij dc prijsvraag in Leovardia 44
en 45 roept bij mij geen enkele herinne
ring op maar wel het commentaar en de
oplossing daarbij. Mag ik mijn herinnerin
gen daar aan toevoegen?
Toen ik drie jaar werd in 1932, mocht ik
inel mijn pas verworven houten stepje van
de hoek Nieuwestad/Kleine Kerkstraat tot
hoek Nieuwestad/Burmaniastraat rijden
als ik maar op het trottoir bleef. Wij woon
den op nummer 39. Ik werd dan ook heel
kwaad toen ik in dc loop van het jaar hal
verwege mijn weg versperd vond door een
grote hoop uitgegraven aarde. De helft
van mijn vrijheid was verdwenen. Daar
kwam dc horlogerie Holwerda. Dat was
mij toen nog onbekend. De winkel is pas
op 15 november 1933 geopend.
Later mocht ik mij vriend noemen van
dc gebroeders Holwerda en kreeg bewon
dering voor zowel de buitenzijde als de bin
nenkant van de prachtige nieuwe winkel,
het atelier en het woonhuis.
De buitenzijde was voorzien van zwarte
matte tegels die heel mooi de contraste
rende stalen ramen, voorzien van matglas,
omgaf. Het patroon van de stalen roeden
versterkte de lijn van de architectuur van
het pand en de plaatijzeren letters van het
opschrift "horlogerie Holwerda', waarvan
het lettertype/kleur mooi aansloot op het
geheel. Er was door het vrij diepe portiek
veel uitstalmogelijkheid voor klokken en
horloges, waarbij heel interessante exem
plaren.
De binnenzijde van het huis was voor
mij in de jaren dertig een openbaring: een
badkamer, een wc, centrale verwarming
en een aparte opgang naar het woonge
deelte. De ongebruikte bovenverdieping
benutten wij later met onze jongensclub
De Zwervers als speelterrein voor onze
'oorlogen' tussen soldaten, indianen, trap
pers en verkenners. Wij legden daarvoor
spoorlijnen uit met onze verzamelde rails,
locomotieven en wagons. Ook maakten
wij landschappen, huisjes en stations
met karton, crêpepapier, wc-rollen, film
rolletjes, zilverpapier et, cetera. Dank zij
een oude trafo kwam er ook verlichting.
De gebroeders Holwerda maakten solda
ten en vrachtauto's voor het vervoer van
de soldaten. Een waar paradijs voor onze
jongensfantasieën, gevoed door Karl May.
In 1951 vertrok ik voorgoed uit Leeu
warden en aan de verandering aan de
gevel sedertdien, heb ik slechts een vage
herinnering.
Het trof mij toen ik op de uitvaart
van Roelie, de echtgenote van Gerard
Holwerda, vernam dat de nieuwe eige
naresse van de horlogerie van plan was/
is het pand af te breken, omdat het erg
ouderwets zou zijn.
Tk word heel erg oud!
Joop de Jong, Zevenaar
De Bazuin, een reactie up een reactie
De molen op de ansicht van de Holland-
schestraat in Leovardia 44 is inderdaad
niet De Bazuin, maar dc stecnbikmolen
De Kroon, zoals de heer Swierstra aan
geeft. Om het onderscheid lastig te maken
was ook De Bazuin toendertijd houtgedekt
en de kap vermoedelijk rictgcdckt.
Dat er twee molens waren, lezen we
uit een ooggetuigenverslag van de heer
H. Slaterus in 't Kleine Krantsje van 11
juni 1982: 'Aan dc andere kant van de
reed (van Keestra) was het voermansbe-
drijf van Van de Woude. Dan kwamen nog
een paar woningen, dan één met een ver
dieping (Hollandcrdijk 1) en vervolgens
nog een steenhouwerij (Hollanderdijk 2).
Deze bezat een gxote steenhouwersmolen,
die ik echter nooit in bedrijf heb gezien
(Slaterus was van 1894). Ook op de steen
houwerij waren niet veel activiteiten.