Lcovo.'in} LA.il
en dan bijeenkomsten, voerden allerlei
ledenwerfacties uit en zorgden - afhankelijk
van de grootte van de afdeling - jaarlijks voor
een feestavond. Zowel van de AVRO als van de
VARA was 'Leeuwarden-Huizum' een flinke
afdeling, die regelmatig activiteiten voor de
leden organiseerde, waaronder bustochten
voor een bezoek aan de studio.
Kovacs Lajos komt
Hoewel een feestelijke bijeenkomst van de
AVRO-luistervinken in oktober 1930 nog werd
opgeluisterd door de Leeuwarder amateur
band The Broadway Orphans, pakte deze om
roep in december 1931 groots uit met een
concert door Kovacs Lajos met zijn band. Deze
dirigent met zijn 'buitenlandse naam' was ech
ter een Hongaarse vertaling van Louis
Schmidt, al vele jaren bekend als AVRO-mede-
werker. Het bleek een goed idee van deze om
roep om eens een eigen beroepsorkest te
formeren dat zich kon meten met allerlei be
kende en populaire buitenlandse dansorkes-
ten, zoals die van Jack Hylton en Henry Hall.
Orkesten, waar ook hier veel naar werd geluis
terd via Radio Daventry. En nu ging dit nieuwe
orkest - dat al direct veel aandacht trok - op
tournee door ons land. Geen wonder dat de
Harmoniezaal snel was uitverkocht, want het
bleek voor de luistervinken een ware beleve
nis waar ze graag 90 cent voor hadden betaald.
Toen het gordijn openging zaten op het po
dium zeventien in lichtblauwe smoking gesto
ken musici die al snel de door Pierre Palla
De Kovacks Lajos Band geleid door Louis
Schmidt trad niet alleen voor de radio op maar
vormde ook een grote trekpleister op de AVRO
tournee-avonden Collectie Aldert Toonstra
gecomponeerde Kovacs Lajos Mars inzetten.
Daarna werd meteen het Frysk Folksliet ge
speeld, waarbij zanger Bob Scholte zich met de
moed der wanhoop door de tekst worstelde.
Het publiek reageerde na ieder nummer even
geestdriftig en de avond werd een groot suc
ces. Natuurlijk ontbrak ook de propaganda-
speech niet en werden de plannen voor een
nieuwe studio ontvouwd. Omdat veel leden
geen kaart hadden kunnen krijgen kwam het
orkest in februari 1932 opnieuw naar de Har
monie en weer was de zaal tot de laatste plaats
bezet.
Toen in februari 1933 de bekende violiste
Edith Lorand met haar orkest voor de Leeu
warder luistervinken optrad was de zaal echter
slecht bezet. Daarom haastte men zich de vol
gende keer om de band van Kovacs Lajos weer
naar de Harmonie te halen, waarbij nu ook en
kele revue-artiesten optraden, zoals snelteke
naar Wam Heskes en de conferencier Alex de
Haas. Ook de jaren daarna zorgde het orkest
van Kovacs Lajos steeds voor een volle zaal.
In december 1936 presenteerde de AVRO
hier zelfs twee avonden achter elkaar haar Vol-
tooiings Revue ter gelegenheid van de voltooi
ing van de nieuwe studio en weer waren het
orkest van Kovacs Lajos en zanger Bob Scholte
van de partij. Ook de film die een kijkje in de
studio gaf, werd met veel belangstelling ge
volgd, omdat daarin verschillende bekende
AVRO-figuren optraden. De volgende keer dat
deze omroep naar Leeuwarden kwam was in
1938 met de nieuwste revue de Bonte Trein.
Deze was gebaseerd op het succesvolle radio
programma De Bonte Dinsdagavond trein met
Willy Walden en Piet Muyselaar in hun creatie
van de dames Snip en Snap. Het bleek ook in
de zaal een enorme trekker en twee keer was
de grote Harmoniezaal volledig uitverkocht.
Dit was ook in 1939 het geval met de revue
De AVRO op stap met Snip en Snap, waarvoor
de leden van heinde en verre naar de Harmo
nie kwamen. In 1940 vonden hier tenslotte de
laatste twee feestavonden van deze omroep
vereniging plaats.
Loflied op The Ramblers
Vanzelfsprekend bleven ook de andere omroe-
pen niet achter en werden in 1932 door de
VARA voor de inmiddels 2300 leden zelfs twee
avonden georganiseerd. Voor de eerste avond
in Zalen Schaaf moesten enkele honderden
leden worden teleurgesteld. De entree was 42
cent en werkloze kameraden kregen op ver
toon van hun stempelkaart twee gratis toe
gangskaarten.
De avond in de Harmonie werd verzorgd
door ondermeer de zanger en conferencier
Lou Bandy, de komiek Willy Walden en Wiesje
Bouwmeester. De VARA zocht het eerst vooral
in cabaret en revue waarbij een avond met de
populaire cabaretier Louis Davids natuurlijk
veel belangstelling trok. Ook de kinderen wer
den niet vergeten want zij konden in oktober
1933 genieten van de voorstelling Ome Keesje
op de maan. De vaak spannende avonturen van
Ome Keesje op de radio waren erg populair.
Ook deze omroep had haar eigen orkesten
zoals het XX-ensemble van pianist en organist
Cor Steyn en de Flierefluiters, geleid door vio
list Eddie Walis. Zo zorgde de radio ook voor
nieuwe werkgelegenheid voor musici (door de
komst van de geluidsfilm waren veel musici
hun werk in de bioscoop kwijtgeraakt), want
een belangrijk deel van de radioprogramma's
bestond uit muziek. Naast grammofoonplaten
leverde live-muziek door orkesten in de stu
dio daaraan een flinke bijdrage.
Toch had de VARA het meeste succes met
een orkest dat niet speciaal voor de omroep
was opgericht. Het waren The Ramblers onder
leiding van pianist Theo Uden Masman, die
vanaf 1936 bij de VARA niet alleen voor de
radio gingen spelen, maar ook elk jaar ruim
40 avonden in het land zouden verzorgen. Tij
dens zo'n jaarlijkse rondreis met de bus werd
op 11 maart 1937 voor de eerste keer voor de af
deling Leeuwarden-Huizum opgetreden. Een
stampvolle zaal luisterde geboeid naar het or
kest en leider Theo Uden Masman gaf meteen
door zijn uitspraak en het gebruik van het
Fries duidelijk blijk van zijn Friese 'roots'. Er
was natuurlijk de onvermijdelijke propagan-
datoespraak en de avond werd besloten met
het spelen en zingen van De Internationale.
In december van dat jaar vierde de afdeling
haar jubileum met een drietal feestavonden,