Het Engelse Kamp werd in 1918
gebouwd aan de huidige Har-
lingerstraatweg om militairen
van het Britse Gemenebest te in
terneren in verband met de Eerste Wereldoor
log. Het was bedoeld voor militairen, die al
minstens twee jaar in Duitse krijgsgevangen
schap hadden gezeten. Voor Leeuwarden was
onder meer gekozen, omdat de bevolking hier
'Engelsgezind' was en omdat hier goede
(water)sportmogelijkheden waren. Het com
plex werd ontworpen door de Haagse archi
tect Frans Lourijsen. De voornaamste
gebouwen waren zes slaapbarakken, een
recreatiezaal, een eetzaal, een keuken, een
badhuis, een kantoorgebouw en een hospi
taal.
Op 8 mei 1918 kwam een eerste groep van der
tig Engelse officieren en zeventien 'oppassers'
aan op het station in Leeuwarden. Zij werden
in hotel De Klanderij gehuisvest; het
barakkenkamp aan de Harlingerstraatweg was
nog in aanbouw. Op 14 oktober kwam de
eerste grote groep van 300 krijgsgevangenen
aan in het Engelse Kamp. Een paar dagen
later, op 18 oktober, kwam er nog een groep
van 300 soldaten bij. Op 11 november 1918
werd de wapenstilstand getekend en op 19 no
vember mochten de geïnterneerden terug
naar huis. Op 25 november kwam tenslotte
nog een groep van 1212 soldaten in Leeuwar
den aan en namen weer enkele officieren hun
intrek in De Klanderij. Zij bleven ongeveer
twee weken en toen in januari nog een laatste
groep van zo'n dertig militairen Friesland ver
liet was het kamp weer leeg.
Na de oorlog werd het complex eerst als
Rijksopvoedingsgesticht gebruikt. In 1924
werd een deel ontmanteld. Het resterende
gedeelte werd nog een paar jaar als werkplaats
voor daklozen gebruikt, waarna het gesloopt
werd. Alleen de naam Engelsestraat herinnert
nu nog aan het complex.
Zie voor meer foto's en een filmpje van de maque
tte: www.engelsekamp.frl
rraeUth Kam
Leeuwarden
LcoVor^t^i»
Prentbriefkaart van het Engelse interneringskamp ten zuiden van de Harlingerstraatweg. De kaart werd op 23 oktober 1918 verstuurd door een uit Duurs-
woude afkomstige, in Leeuwarden gelegerde militair, aan zijn broer Antoon Duursma
Collectie Dirk Swierstra