L c ovar3 ïa, 11
Van links naar rechts wethouder Geert E'jgelaar,
loco-burgemeester Joop ten Brug en brand
weercommandant Gert van Meegdenburg tij
dens de allesverwoestende Miwaco-brand aan
de Voorstreek op 16 juni 1977
F-16
Complimenten zijn er zelden voor het brand
weeroptreden. 'Schrijft de pers dat de brand
weer niet kon voorkomen dat het gebouw
uitbrandde.' Hij ervaart zo'n formulering als
een kleine ergernis: 'Correcter zou zijn te
schrijven dat wij hebben voorkomen dat het
vuur panden in de naaste omgeving heeft ver
woest.' Klachten zijn er een enkele keer wél.
Van Meegdenburg refereert aan de komst in
1979 naar de vliegbasis Leeuwarden van de F-
16, waar de actiegroep Onkruit tegen in het ge
weer kwam. Hij gnuift nog als hij er aan
terugdenkt. 'Het was fantastisch, om je dood
te lachen.'
Het begon, als altijd, met een melding. 'Auto
in brand bij de vliegbasis. Wij er naar toe. We
wisten niets van een eventuele actie. Op de
Velstraweg zaten actievoerders rond die auto,
versperden de weg en wilden voorkomen dat
wij dat vuur blusten. Er werd getrokken en ge
duwd aan de commandant. Dat namen onze
33
Van Meegdenburg in duikersuitrusting
Collectie Gert van Meegdenburg
jongens natuurlijk niet. Die zetten dus de
straal op de demonstranten. Iemand uit het
bergingsautootje van de politie sloeg een de
monstrant met de stokken van zijn eigen
spandoek op zijn donder. En opeens was ook
de NOS ter plaatse om alles te filmen. Er kwa
men zeventien klachten over ons optreden.
Negatieve beeldvorming. Collega's elders in
het land vroegen hoe we het in ons hoofd had
den gehaald om een demonstratie uiteen te
spuiten. Tegenwoordig zouden we dit fake
news noemen.' Onderzoek volgde. Conclusie:
de demonstranten hadden het optreden over
zichzelf afgeroepen. Van Meegdenburg: 'Eigen
schuld, dikke bult.'
Viertaktmotor
Zijn hele leven heeft hij de brandweer ge
diend. 'Terwijl dit echt geen jongensdroom is
geweest', weet Van Meegdenburg. Hij wilde
iets 'in de techniek' doen, was te jong voor de
'ambachtsschool', belandde op de mulo waar
hij al in de eerste klas leraren de werking van
een viertaktmotor kon uitleggen. Via deze
Brand in de Frieslandhal op 23 november 1996
omweg ging hij alsnog naar de hts en liep
stage in de Mauritsmijn te Geleen. 'Achthon
derd meter onder de grond zaten we. Allemaal
hydrauliek en pneumatiek, geweldig.' Hij kon
er een baan krijgen, weigerde en kreeg even
later bij de luchtmacht belangstelling voor
brandbestrijding. Samen met andere dienst
plichtigen was hij voorbestemd om brand
weerofficier te worden. 'We vonden het niks.
We hebben nog geprobeerd er onderuit te
komen.' Maar een enthousiaste onderofficier
wist toch zijn belangstelling te wekken.
Blussen deed Van Meegdenburg alleen tij
dens zijn opleiding in het leger en op de
brandweeracademie. 'Blussen was mijn func
tie niet in Leeuwarden.' Hier was hij vooral or
ganisatieman. Maar ook dit werk bleef vooral
aantrekkelijk voor mensen die - in de woor
den van Van Meegdenburg - houden van 'een
beetje spanning en avontuur, niet weglopen
voor problemen en kiezen voor een no-non
sense aanpak',