VS PEPERMUNT
VS PEPERMUNT!
L c ovard Lfu ft
10
heid. Er werkten veel meisjes in de fabriek,
van wie de jongsten nog maar veertien jaar
waren. Een groot deel kwam uit de buurt van
Zwaagwesteinde. Zij arriveerden dan met de
zogenaamde klompentrein die stopte in de
Willem Lodewijkstraat. Ook stapten ze 's och
tends wel uit op het hoofdstation en liepen
dan over de Emmakade naar de fabriek. Dat
bracht altijd veel levendigheid. De dames wer
den luidruchtig begroet of nagefloten door de
werknemers die op de kade aan het laden en
lossen waren. Huisarts Van der Woude, des
tijds woonachtig aan de Emmakade: 'Ik wist
altijd precies hoe laat het was als ik in de och
tenduren het geklepper van de klompjes van
de werknemers over de Friese geeltjes hoorde'.
Van zoet naar zuur
In 1954 werd de Elfstedentocht gehouden. De
directie wilde het personeel om drie uur vrijaf
geven opdat ze de finish konden zien. Op een
ander moment moest die tijd dan wel worden
ingehaald. Een aantal dames - hoofdzakelijk
uit de Friese Wouden - vond dat tijdstip veel
te laat en verliet al in de middagpauze het be
drijf en kwam daarna niet meer terug. Ze wer
den daarop op staande voet ontslagen.
Lokkertjes
Vanaf 1958 is er veel vraag naar personeel. Da
gelijks worden advertenties geplaatst en
dames geworven met teksten als 'Een transis
torradio ligt nu binnen het bereik', of 'Je kan
nu sparen voor de uitzet'. In de fabriek worden
geen oordopjes gebruikt want er moet natuur-
lijk ook geluisterd worden naar de arbeidsvita
minen die in de pakafdeling uit de luidspre
kers komen.
Uit het door huisdrukker Keizer uit de Gys-
bert Japicxstraat aangeleverde drukwerk blijkt
onder meer dat de fabriek in 1953 tien dagen
wegens vakantie gesloten werd en dat op 19
april voor het personeel de jaarlijkse feest
avond werd verzorgd. Die bestond uit een to
neelvoorstelling in vier bedrijven in de zaal
van P. de Jong aan de Lange Marktstraat met
'na afloop een gezellig dansje o.l.v. W. Menso-
nides', en 'deuren open om 19.00 uur'.
Autodrop, de zoete verleiding
Het grote succesnummer van Van Slooten was
autodrop. De dropjes zaten in een grote rol,
waren apart verpakt in een papiertje en had
den de vorm en kleur van een autoband. In de
verpakking stond een leerzaam verhaaltje of
een vraag gedrukt. 'Wat is de snelste auto ter
wereld?' 'Hoe lang is de draagtijd van een oli
fant?' De rolletjes waren in winkels verkrijg
baar maar ook in automaten die in het hele
land op diverse plaatsen aan de muren hin
gen. Drop was daardoor dag en nacht bereik
baar.
Hogere milieueisen
Het bedrijf maakte in de jaren tachtig moeilijke
jaren door en ondervond dat het steeds lastiger
werd om zich in een woonbuurt te handhaven.
Er was veel zwaar transport, geluidshinder en
stofoverlast. De geur van de fabriek lag boven
dien als een zoete deken over de buurt. De mi
lieuregels werden strenger en er kwamen
protesten uit de buurt tegen het verlenen van
een Hinderwetvergunning. Berekeningen
wezen uit dat nieuwe investeringen bedrijfs
economisch niet meer verantwoord waren.
Het bedrijf oriënteerde zich op een andere
locatie. Aanvankelijk was er een plan waarbij
in ruil voor het terrein verplaatsing van VS
naar nieuwbouw binnen de stadsgrenzen
plaats kon vinden. Op het vrijgekomen terrein
zouden zestig woningen gebouwd worden.
Wegens geluidshinder van de industrie aan de
andere kant van de brug was woningbouw ech
ter niet mogelijk.
legt Kees Rijvers
Hoe komt het, dat Kees Rijvers in elke wedstrijd
tot de laatste minuut onvermoeibaar blijft7
Waardoor is hij steeds de meerdere op het
veld en waarom verkozen ze juist Kees Rijvers tol
voetbal-prof? Kees Rijvers is altijd fit en op
gewekt en energiek. Nti heelt hij ronduit willen
erkennen dat VS-Pepermunt hem in al
z'n wedstrijden verfrist en opwekt!
Zuitier als goud.'
VAN SLOOTEN-tEEUWARDEN