Tweedejeugd
L e 0vo-Ti) La,
Fries Vocaal Ensemble Cantara, van Harmonie
Ons Genoegen, Opera- en operettevereniging
Animato en Brassband De Bazuin. Voor al zijn
verdiensten voor de amateurmuziek werd hij
in 1993 onderscheiden met de Muzyk Maske-
lyn Trofee, ingesteld door Omrop Fryslan.
Dat 'Sinnema' nog steeds in wijde kring een
goede naam had, bleek tijdens het jubileum
concert uit de grote opkomst van het publiek,
dat de zaal geheel vulde. Roelof Sipkens, re
censent van de Leeuwarder Courant en voor
malig violist van het orkest: 'Ik moet zeggen
dat het resultaat bewonderenswaardig was. Er
werd zonder meer knap gespeeld, zuiver, in
een pittig tempo en goed genuanceerd'. Ter
verhoging van de feestvreugde was er voor de
leden en aanhang nog een diner in het Oranje
hotel.
Helaas gaat het een aantal jaren met de fi
nanciën minder goed als gevolg van het ont
breken van voldoende optredens. Uit het
jaarverslag van 1971: 'Erg jammer, maar het is
nu eenmaal zo dat de muziek die ons orkest
speelt, zich niet leent voor opluistering van de
meeste festiviteiten van de tegenwoordige
moderne tijd. Bovendien doet zich het gebruik
van mechanische (en daardoor goedkopere)
muziek steeds meer gevoelen.'
Het orkest had steeds meer af te rekenen met
het imago van een salonorkest, waarbij oude
ren dachten aan een stijlvol ingerichte zaal,
met een dansvloertje, tafeltjes waaraan onbe
rispelijk geklede mensen een glas goede wijn
dronken en waar het salonorkest lichte mu
ziek van het betere genre speelde, die uitno
digde tot dansen. Die tijd was in de zeventiger
jaren al een tijdje voorbij. Salonmuziek
speelde het orkest nog nauwelijks meer, zeker
niet na de komst van John Damsma, onder wie
het orkest een tweede jeugd beleefde volgens
de Leeuwarder Courant in februari 1972: 'Op
het repertoire staat al lang niet meer uitslui
tend de lichte salonmuziek. De Fireworksym-
phonie en een fluitconcert van Handel zitten
er momenteel geheid in en dan ook nog veel
musicals, operettemuziek en andere amuse
mentsmuziek van niveau.' Een van de eerste
plannen van de enthousiaste dirigent, die ook
de oprichter en leider was van het jongeren
koor van de Sint Franciscuskerk, was het geza
menlijk optreden van zijn koor en zijn orkest.
Het werd een daverend succes met voor de
pauze het orkest met twee werken van Handel
en Die Fledermaus van Strauss en na de pauze
Oklahoma, waarvoor de dirigent een vierstem
mige koorpartij had geschreven. Het concert
werd afgesloten met Cent-mille chansons.
Een nieuwe bloeitijd?
De positieve ontwikkelingen betekenden niet
dat aspirant-muziekleden in rijen op de stoep
stonden bij het bestuur of de dirigent. Er
waren nog een man of zeven nodig, vooral be
spelers van de viool, de cello, hoorn en fagot,
om heel andere werken te kunnen instuderen.
Ondanks enkele advertenties bleef uitbreiding
letterlijk toekomstmuziek, wat het bestuur
deed verzuchten: 'Heeft het Sinnemareper-
toire zijn tijd gehad?'
Toen dirigent John Damsma in augustus
1973 wegens studie en promotie vertrok, ge
lukte het om Roel de Jong, bekend allround
musicus, als dirigent aan te trekken, waarmee
de hoop herleefde op een nieuwe bloeitijd.
Het werd inderdaad het begin van een aantal
actieve jaren met veel optredens, de hervat
ting van de sinterklaassprookjes (1976 tot
1984) en grote inzet tijdens de repetities. Tijd
voor een klein jubileum; het zestigjarig be
staan werd gevierd in Onder de Luifel met een
lopend buffet.
Bijzondere optredens
In februari 1987 reed Youp van 't Hek in zijn
'elfstedentocht' bijna twintigduizend gulden
bijeen voor It Fryske Gea. Met elkaar was hij
zo'n vijftien uur onderweg langs de elf steden
om zeven uren op het toneel te staan. Er
heerste 's morgens in het Theater aan het
Water (onderdeel van de toenmalige Harmo
nie) al dadelijk een soort elfstedensfeertje. De
muzikale nostalgische klanken van 'Sinnema'
vermengden zich met de geuren van het rijk
voorziene ontbijtbuffet.
Voor niet minder dan 3400 toeschouwers
verzorgde Salonorkest Sinnema in oktober
1988 in de Frieslandhal tijdens het feest van
Twintig jaar Indoor Friesland een deel van de
muziek bij de shows. Volgens het verslag in de
Leeuwarder Courant was het 'zonder meer een
goede greep van de Stichting CSI Indoor Fries
land om het Salonorkest Sinnema te laten op
treden'.
In mei 1992 kondigde dirigent Roel de Jong
zijn afscheid aan. De leden reageerden ge
schokt, maar respecteerden dit besluit. Men
had van Roel (die afscheid nam met de woor
den: 'Ik heb Sinnema als een soort kind van
me beschouwd en het kind is volwassen ge
worden') heel veel geleerd. Op 15 november
1992 beleefde zijn opvolger Johannes Bosma
zijn vuurdoop in de Frieslandhal tijdens de
Huishoudbeurs, waar Corrie Konings door
Frauenherz heen zong en lm Krapfenwald met
discolichten werd uitgevoerd. In oktober 1993
was 'Sinnema' in Den Haag present op de na
tionale manifestatie 50+ Beurs en Festival te
midden van sterren als Marco Bakker en Theo
Olof, waar het orkest speelde tijdens de Thé
Dansant. In de loop der jaren was men vaste
gast bij de Fryske Dichterfestivals en de
nieuwjaarsrecepties van de provincie. En wat
te denken van het benefietconcert in Hijum
voor een wasmachine ten behoeve van een
Roel de Jong, jarenlang als dirigent de grote sti
mulator van 'Sinnema'
Foto: Leeuwarder Courant