Deze maand dertig jjaa WITTE HEL BRENGT ZWi IN GESCHIEDBOEK ELFS1 T KLEINE KRANTSJE HET IS DEZE MAAND PRECIES DERTIG JAAR GELEDEN, DAT EEN WITTE HEL EEN ZWARTE BLAD ZIJDE SCHREEF IN HET GESCHIEDBOEK VAN DE BEFAAMDE FRIESE ELFSTEDENTOCHTEN. MET VOOR DE EERSTE MAAL NIET LUTTELE HONDERDEN, MAAR ENKELE DUIZENDEN DEELNEMERS ZO VEELBELOVEND BEGONNEN, VERKEERDE HET ELFSTEDENFESTIJN VAN DE 30e JANUARI 1940 IN EEN SPORTTRAGEDIE, DIE HAAR WEERGA NIET HAD. EEN FELLE SNEEUWSTORM WIERP DE DOOR HET SLECHTE IJS AL ZWAAR BEPROEFDE DEELNEMERS BIJ TIENTALLEN UIT DE STRIJD EN TOEN AAN HET EIND VAN DEZE DONKERE EN BITTERKOUDE WINTERDAG DE BALANS WERD OP GEMAAKT, BLEKEN MAAR 125 VAN DE 688 GESTARTE WEDSTRIJDRIJDERS EN NIET MEER DAN 29 VAN DE 2716 GESTARTE TOERTOCHTERS DE RACE TE HEBBEN VOLBRACHT. Bovendien beleefde het in de scha duw van de Oldehove saamgepakte publiek nog de teleurstelling van een uiterst chaotische finish van de eer ste groep van vijf en van het zonder strijd, maar arm in arm over de eind streep gaan van een achtervolgende groep van vier, NOG VEEL VERDRIETIGER Maar nog veel verdrietiger bij dit alles was het niet te verontschuldi gen feit, dat verscheidene deelne mers gebruik van auto's hadden ge maakt om - nog deelnemend aan de tocht! - van de ene naar de andere stad te komen. Jazeker, in de herinnering van de 3404 Elfstedenridders, die op de vooravond van de oorlog aan deze monstermarathon hebben meege daan, is de Elfstedentocht van '40 blijven voortleven als een beproeving van de ergste soort. Vrijwel op het van Staveren. Maar daar boog het traject omhoog en pal in de on barmhartig koude wind optornend, ijs, honderden anderen evenwel zet ten door, fel en verbeten vechtend tegen de woeste elementen. hele, 200 kilometer lange traject was het ijs bijzonder slecht en bij een tien tot dertien graden vorst bleef het de hele dag bar en bar koud. Een harde, noordoostelijke wind deed het machtige schaatslegioen na de start op de Zwette bij Schenken schans snel voortjagen in de richting werd het verdere deel van de tocht voor de deelnemers een ware ver schrikking. Nog voor het begin van de middag begon het te sneeuwen en later werd het rijden over de volgestoven vaarten van het Bildt een zaak van vallen en opstaan. Honderden deel nemers stapten ontmoedigd van het Geschrokken van de verontrustende berichten, die het hoofdkwartier in de Groene Weide in Leeuwarden bereikten, besloot het Elfstedenbe- stuur een aantal autobussen te char teren om de uitgevallen en verkleum de rijders op te pikken uit de witte hel van het Bildt en toen bleek, dat tegen het vallen van de avond nog steeds tientallen drieste doordou wers bleven doorzwoegen, moesten de organisatoren het besluit nemen de finish te verleggen van Leeuwar den naar Wier, even ten noorden van Franeker. Intussen waren - even na half vijf - de eerste wedstrijdrijders in Leeu warden gearriveerd, maar welk een teleurstelling bracht hun aankomst onder de duizenden toeschouwers op de bolwerken bij de finish! In de onbeschrijflijke chaos, die er op het binnenkomen van dit eerste vijftal volgde, raakte iedereen het oog op de rijders kwijt, zodat er door het gekrakeel over de juiste uitslag geen plaats meer was voor gejuich. Vrijwel de hele wedstrijd hadden die vijf op kop gelegen - Auke Adema uit Franeker, Dirk van der Duim uit Warga, Cor Jongert uit Alk maar, Piet Keizer uit De Lier en Hier staan ze, de Grote Vijf van Veertig - van links naar rechts: Auke Adema, Sjouke Westra, Cor Jongert, Dirk van der Duim en Piet Keizer. Adema was de man, die de afspraak vergat en in het zicht van de finish vluchtte, Cor Jongert eiste de overwinning voor zich op omdat hij als eerste z'n kaart liet afstempelen, Piet Keizer was werkelijk het eerst door de finish gegaan.

Historisch Centrum Leeuwarden

’t Kleine Krantsje, 1964-1997 | 1970 | | pagina 6