DOKKUM HEETTE VROEGER DOCKINGA
Friesland Bank
4
Uw eigen bank
dójou&et
mg ftaqe....
3il eine Z^-ranteje leeót iedereen
Lezere klommen in de pen
F
Men kent er de Frlese
verhoudingen en is bereid
plaatseliike en provinciale
belangen te dienen.
OLDEGALILEEN
Dat het Oldegalileën in vroeger
jaren een volkrijke buurt was, is
aan deze foto wel te zien: Er
kwam toen wel eens een foto
graaf langs de straat, die dan een
groepsfoto maakte en zodoende
een paar kwartjes verdiende. Iets
anders dan tegenwoordig niet
waar? De foto is gemaakt voor
het kruidenierswinkeltje, annex
kroegje van Pee v.d. Akker bij de
Steenhouwerij, zoals er in de stad
zovele waren. Gemakkelijk win
keltje waar jevaak op de pof
kon halen en later betalen (met
rente?)
De namen voor zover bekend zijn
vanaf de bovenste rij van links
naar rechts: 1. half Lammert v.d.
Woude; 2. onbekend; 3. Pieter
v.d. Kooij; 4. opa Jacob Bakker;
5. Berber v. Houten; 6. Boukje
Bakker; 7. Aaltje Comello; 8.
Jouke v. Dijk?9. Tjitske v.d.
Veen; 10. Aaltje v. Houten; 11.
mevr. v.Houten; 12. mevr. Nijp;
13. Anna Comello.
Middenrij: 1. meisje v.d. Kooi; 2.
Edze Posthuma; 3. Lolle v.
Houten; 4. Jacobus Bakker; 5.
Stiens v.d. Woude; 6. Lolkje
Bakker; 7. Aaltje Posthuma; 8
Rinske Wiersma.
Rij 3: 1. Alex v.d. Kooij; 2. zusje
v.d. Kooi; 3. Jan v.d. Veen; 4. Piet
Bakker; 5. Bram v.d. Woude; 6.
Tije Walstra; 7. Germ v. Houten;
8. Sjouke Huizinga; 9. onbekend;
10 Sientje Huizinga; 11. meisje
Beiker, in de steeg Opoe Nijp.
Voorste rij: 1. Geertje Bakker; 2.
Sikke Heerema; 3. Janke Comel
lo; 4. Akke Bakker; 5. Jacob
Bakker; 6. Berend v. Houten; 7.
onbekend; 8. onbekend; 9. Dirk
Huizinga; 10. Akke v.d. Veen.
Drachten Jac. Bakker.
KERSTFEEST
Een groot gedeelte van mijn
leven heb ik in Leeuwarden
gewoond en heb daardoor heel
veel herinneringen daaraan,maar
het duidelijkst herinner ik me de
tijd in de Grote Kerkstraat.
Zo weet ik nog dat er een tijd
was, dat er Belgische vluchtelin
gen woonden op het hoekje van
de Bonte Papesteeg en de Grote
Kerkstraat. Het waren gezellige
mensen en zoals de meesten van
hen waren ze katholiek. Toen ze
weer naar Antwerpen terug
gingen kreeg ik van hen een
stapel boekjes, waarin verhalen
stonden over de Heilige Theresia.
Die verhalen vond ik prachtig en
ik was er helemaal van onder de
indruk. Nu woonden wij tussen al
die kerken in en 's zondags
beierden dan ook de klokken aan
alle kanten. De nonnetjes van de
overkant liepen geruisloos door
de Bonte Papesteeg, om naar hun
kerk te gaan. Ik denk dat het
door de Heilige Theresia, die
naar de Hemel ging en door de
vriendelijke nonnetjes kwam, dat
ik toen liever op zondagmorgen
maar met mijn vriendinnetje
naar de Roomse kerk wou gaan.
Maar mijn vader zei: 'Jou gane
sundagmorgen maar naar de
kienderkerk'. En dat gebeurde
dan. Die kienderkerk was in het
Waalse Kerkje in de Grote
Kerkstraat. Daar vertelde me
neer Hulstra prachtige verhalen
waar alle kinderen stil naar
luisterden. En zo gingen we dus
zondagsmorgens naar de kinder-
kerk. Toen ik ouder werd kwam
de tijd van zondagsschool en van
het kerstfeest, ook in de Waalse
Kerk. Mooi was dat. Het werd
ook wel eens ergens anders
gevierd, maar in dat kerkje was
het zo echt. Ds. ten Bruggencate
las het oude Kerstverhaal en Juf
Gramsma leerde ons de liedjes
zingen en dan een Kerstvertel
ling. In de hoek stond een grote
kerstboom. Laater trouwden we
in de Waalse Kerk. En nu, bijna
60 jaar later, vier ik het kerstfeest
met mijn kleindochters in een
mooi oud dorpskerkje ook hier
het kerstverhaal en de kinderen,
die Stille Nacht, Heilige Nacht
zingen. Dan zullen mijn gedach
ten even terug gaan naar ons
Waalse Kerkje in Leeuwarden.
DOMINEE
TEN BRUGGENCATE
Emmeloord Mevr. M. Kuiper
•Kroes.
Dokkum, op één na de oudste
stad van Friesland, zou volgens
de oude kronieken gesticht zijn
door Hertog Ubbo van Friesland,
die van 240 tot 299 het Land
regeerde. Hij liet in het jaar 248
het Slot Dockenburg bouwen,
dat het begin van de stad
Dokkum was. Dockenburg zou
betekenen "Haven-slot" of Slot
aan de Haven. In het jaar 739 zou
Dokkum door koning Condobal-
dus, die van 737 tot 749 over
Friesland regeerde tot stad zijn
verheven met toekenning van de
in die tijd geldende bepalingen
omtrent de stadsrechten. In de 9e
eeuw komt de stad voor onder de
naam "Dockinga" en in de 12e
eeuw als Dockum of Docke-
Hiem.
DE MUNT
Reeds in de elfde eeuw had
Dockum het recht van de Munt
en werden er zilveren denariën
geslagen. Als gezagshebbers van
de stad fungeerden vele jaren de
jonkers van Heemstra, die de titel
"Heer van Dockum" voerden.
Bijzonder groot was de macht en
Door de vele vrije dagen van het
bedrijfsleven rond de jaarwisse
ling is het voor ons technisch niet
mogelijk reeds op 1 januari een
nieuwe krant te brengen. Het
eerstvolgende nummer van t
Kleine Krantsje zal daarom op
vrijdag 7 januari verschijnen.
invloed van Jonker Feije Heem
stra, die als de stamvader van het
geslacht van Heemstra wordt
beschouwd en die in het laatst
van de 14e eeuw op de sterke
Heemstra-stins te Dockum woon
de. Als één der voormannen van
de Vetkoperspartij had Heer
Feije van Dockum zoals hij
meestal genoemd werd, grote
macht en in 1389 koos hij open
lijk partij voor de Hollandse
Graaf Albrecht van Beijeren, die
van 1389 tot 1404 aan het hoofd
stond van het Hollands-Beijerse
Gravenhuis. Hij werd daarvoor
door Albrecht rijk begiftigd met
aardse goederen, hetgeen hem
echter wel de haat van het
overgrote deel der Friese edelen
op de hals haalde, zo zelfs dat op
een kwade dag een grote bende
krijgsknechten onder aanvoering
van enkele Schieringer edelen
naar de Heemstra-stins te Dok
kum optrokken en de stins
insloten. Na een kort beleg gaf de
bezetting zich over, maar de
slotheer, tijdig gewaarschuwd
had zich met zijn gezin in
veiligheid weten te stellen. De
stins werd geplunderd en met de
grond gelijk gemaakt. De stins-
heer had de wijk naar Groningen
genomen, vanwaar hij na enkele
jaren in Dockum terugkeerde en
de stins liet herbouwen.
Het stadhuis van Dokkum
dateert van omstreeks 1600 en de
Oude Waag van 1752. In de jaren
1597-1645 was er de Admiraliteit
gevestigd en voorts was er een
Latijnse school, welke veel geleer
de mannen heeft voortgebracht.
Binnen de stad bevindt zich de
z.g. Fetse-Fontein, terwijl de
overbekende Bonifatius-Fontein
de herinnering bewaart aan de
befaamde prediker Winfried
Bonifatius, die in juni van het
jaar 754 door een bende heidense
Woudfriezen, afkomstig uit de
Dokkumerwouden nabij Dok
kum werd vermoord. Volgens de
overlevering zou de streek waar
uit de moordenaars afkomstig
waren-later de naam MoarmwSld
(Murmerwoude) hebben gekre
gen. MoarmwSld zou betekenen
Moordenaarswoud. De moorde
naars en hun nageslacht zouden
ten eeuwigen dage getekend zijn
door een grijze lok in hun
haardos, onverschillig of die
blond, zwart of rood zou zijn. Of
er momenteel nog mensen in
MoarmwSld zijn met een grijze
haarlok is mij niet bekend. Het
zegel van de stad voert een kerk
met toren, waarboven zon, maan
en sterren zijn afgebeeld met de
woorden "Sigillum Majus Civita-
tis Doccumensis", hetgeen bete
kent "Groot-Zegel van de stad
Dokkum".
Het stadswapen heeft een schild
met een veld van blauw waarop
drie zespuntige sterren van goud
met daarboven een zilveren
kwartier-maan. Het zou herinne
ren aan de strijd tegen de
Saracenen tijdens de Kruistoch
ten.
(Wordt vervolgd) R. Visser.
HET KANTOOR VAN t KLEINE KRANTSJE, VREDEMAN DE
VRIESSTRAAT 1, ZAL GESLOTEN ZIJN VAN MAANDAG 27
DECEMBER TOT EN MET MAANDAG 3 JANUARI.
ABONNEES, DIE HET OP PRUS STELLEN HET NIEUWE JAAR
MET EEN SCHONE LEI TE BEGINNEN EN DIE VAN PLAN ZDN
HUN ABONNEMENTSGELD OP ONS KANTOOR TE BETALEN,
VRAGEN WD VRIENDELIJK DIT VOOR DE 25e DECEMBER,
DE EERSTE KERSTDAG, TE DOEN.