BRANDENDE BOMMENWERPER NADERT DE STAD LEEUWARDEN AAN RAND VAN RAMP Het is nu bijna veertig jaar geleden: de stad Leeuwarden ontsnapt op het nippertje aan een ontzettende ramp. Wie weet hoeveel stadgenoten komen op de avond van de zestiende december 1943 - zonder het zelf te beseffen - aan de rand van hun graf te staan, wanneer een zwaar beladen en fel brandende geallieerde bommenwerper vanuit het zuiden de stad nadert. Terwijl angstige ooggetuigen zienhoe het vuur in de machine snel om zich heengrijpt, beschrijft het toestel boven de woonwijken van Huizum een bocht om zich uit het luchtruim boven de stad te verwijderen. Slechts seconden later verscheurt de kolossale knal van een explosie de stilte van de winteravond en stort het vliegtuig in een zee van vuur omlaag. Even ten zuidwesten van de spooroverweg bij het Barrahüs slaat het toestel tegen de grond, waarop een nieuwe daverende ontploffing volgt, die tot in de binnenstad tal van ruiten doet sneuvelen. Wat waren de achtergronden van deze tragedie, die zeker veel Leeuwarders en vooral ook men sen uit de dorpen ten zuiden van de stad zich zullen herinneren? Wie waren het, die in dit drama de hoofdrollen speelden, wat wa ren de oorzaken, wat zijn de gevolgen geweest? Precies een maand voor deze crash, op de achttiende novem ber, is er een begin gemaakt met wat we kunnen noemen de Slag om Berlijn, het systematisch bombarderen van de Duitse hoofdstad met het doel deze me tropool te vernietigen. Tussen deze dag en de vieren twintigste maart 1944 voert de Engelse Royal Air Force behalve tal van lichte, zestien zeer zware aanvallen op Hitiers hoofdstad uit. Daarbij worden duizenden vlieg tuigen in de strijd geworpen en zetten tonnen en tonnen aan brisant- en brandbommen Berlijn in vuur en vlam. Ook voor de avond van de zes tiende september, een donder dag, wordt de Reichshauptstadt uitgekozen als het doel van een zwaar bombardement. DUIZENDEN VLIEGTUIGEN Rond vijf uur gaan er op tal van Engelse vliegvelden in totaal 497 toestellen voor de operatie van start: 482 viermotorige Lancas ters en 15 tweemotorige Mosqui to's. Alle vliegtuigen hebben één zware vierduizend ponds bri santbom en bovendien nog hon derden brandbommen aan boord. MACHTIGE VLOOT Na het hergroeperen van de machtige vloot boven de noord- zee zal het doel via een vrijwel rechte lijn langs Egmond aan Zee en Hannover worden bereikt; het begin van het bombardement is gepland op negen uur. De Duitsers, al snel op de hoogte van de beraamde aanval, treffen het niet met het weer: een zwaar en laaghangend wolkendek maakt een effectieve tegenaan val vrijwel onmogelijk. Toch gaat er, vijf minuten over half zes, op de Flugplatz Leeu warden een Messerschmitt van start. Aan de stuurknuppel Ober- leutnant Heinz-Wolfgang Schnaufer, al aardig op weg 's werelds meest succesvolle nacht jager te worden: straks zal hij met 121 overwinningen heel huids de oorlog overleven. Slechts na zijn volhardend aan dringen geven zijn superieuren de vechtlustige vlieger als enige nachtjager in Leeuwarden toe stemming om te starten - het is nauwelijks verantwoord met dit weer. Bij Schnaufer aan boord de mar conist Ofw Fritz Rumpelhard en de schutter Ofw Wilhelm Gans- Ier. De Duitsers zijn nog geen half uur in de lucht of ze krijgen de eerste grote viermotorige Lan caster voor hun kanonnen: bran dend stort het enorme vliegtuig neer bij Follega. Alle zeven leden van de bemanning vinden de dood. DAVERENDE EXPLOSIE Om kwart over zes wordt de omgeving van Lemmer opge schrikt door een daverende ex plosie: Heinz Schnaufer heeft een tweede Lancaster geraakt; het toestel slaat tegen de grond bij Tacozijl. Ook hier komt de gehele bemanning om. Weer acht minuten later schieten de Duitsers hun derde tegenstan der neer en ook in deze, tussen Sonnega en Oldetrijne gevallen Lancaster', verliezen zeven jon ge kerels het leven. Intussen vliegt de Engelse vloot door, pal het oosten in - ook in het verre Berlijn zullen tallozen zich bevinden op de grens van leven en dood. Een van de resterende 494 geal lieerde toestellen is de Lancaster N for Nan van de Royal Cana dian Air Force met acht man aan boord, variërend in leeftijd van negentien tot vierentwintig jaar. De machine is nog nieuw en maakte nog maar eenmaal eerder - met een andere bemanning - een vlucht naar Berlijn. De bommenwerper is een minuut voor zes opgestegen van het vliegveld Eastmore in het noor den van Engeland. Gezagvoerder is de Amerikaan William Charles Fisher, tweeen twintig-jaar oud. Hij staat be kend als een zeer bekwame pi loot. Naast hem in de cockpit, op het klapstoeltje, dat eigenlijk voor de boordwerktuigkundige is be doeld, Owen D. Lewis, een Cana dees - hij maakt als tweede piloot zijn eerste operationele vlucht om ervaring op te doen. Plat op z'n buik in de neus van het vliegtuig, de bommenrichter Thomas W. Pragnell, een Engels man. Vlak achter de vliegers de Cana dese navigator James Briegel en radiotelegrafist Monty Brudell, een Australiër. Ook in de buurt de boordwerk tuigkundige Raymond Hughes. Hij is nog maar negentien jaar en hij komt uit het Engelse Wales. Voor hem is het eveneens de eerste operationele vlucht. In de geschutskoepel, boven op het vliegtuig, de poortschutter Raymond Saunders, een Austra liër. Tenslotte, op een wel heel eenza me post, helemaal achter in de machine, de staartschutter Her- bert Turner, een Canadees. MOEDIG EN ANGSTIG... Moedig, maar tegelijk angstig zijn ze begonnen aan dit grote avontuur. Zullen ze straks boven het doel bespaard blijven voor het lot, dat eerder al zovelen trof in het moordende afweervuur van Duits grond- en luchtgeschut? Terwijl hun machine zich met z'n donderende motoren voort- ploegt door de nacht hebben ze geen idee van het dodelijke ge vaar, dat hen al veel eerder bedreigt. Oberlautnant Schnaufer! Hij zit nog steeds in de lucht en hij speurt naar een vierde slacht offer. Even na half zeven is het zover: de Messerschmitt jaagt z'n grana ten in de Lancaster en de bak- boordbuitenmotor staat meteen in brand. Piloot Fisher raakt van zijn koers; vergeefs wordt gepoogd de brand te blussen. Het vuur breidt zich uit, ook de bakboordbinnenmotor vat vlam. Wanneer de vlammen daarna ook de vleugel en een deel van de romp aantasten ziet de gezag voerder de ramp naderen. "SPRING! SPRING!" "Better get out boys and quick!" zegt hij door de intercom, "Het is beter, dat we er uitgaan en snel!" En dan, direct daarna: "Abandon aircraft-jump, jump!" "Verlaat het toestel, spring, spring!" Allen bevestigen de opdracht, alleen de midboven- en de staart- schutters doen het niet. Zijn ze gewond? Zijn ze gedood? Nog voor iemand de nu fel bran dende bommenwerper kan ver laten, bereikt het vuur een van de benzinetanks en doet het toestel exploderen. Ooggetuigen zien, hoe de onge lukkige machine zich als een enorm kruis traag wentelt in een zee van vuur, waarna het in een orgie van lawaai loodrecht naar beneden suist. Vervolg op pag. 9

Historisch Centrum Leeuwarden

’t Kleine Krantsje, 1964-1997 | 1983 | | pagina 7