VLIEGENDE S.A.R. REDDERS
DAG EN NACHT STAND BY
VOOR LEEUWARDEN EN DE JÉS WIJDE WERELD ER OMHEEN
EEN EN TWINTIGSTE JAARGANG
20-10-1984 NUMMER 467
'TKLEINE KRANTSJE
Een bijzonder belangrijk en ook buitengewoon boeiend onderdeel van onze
Koninklijke Luchtmacht bestaat dit jaar precies een kwarteeuw. Het is de S.A.R., de
Sea Air Rescue anders gezegdde met helicopters uitgeruste Reddingsdienst voor -
hoofdzakelijk operaties op zee. De S.A.R. heeft als voornaamste taak in nood
verkerende bemanningsleden van militaire vliegtuigen te redden en de dienst opereert
de laatste zeven jaar vanaf de Vliegbasis Leeuwarden, na eerder Ypenburg en
Soesterberg als thuisbases te hebben gehad. De eigenlijke verjaardag van het
onderdeel viel op de zesentwintigste april; nu echter, donderdag de achttiende oktober,
wordt het zilveren feest met een receptie op de Vliegbasis Leeuwarden gevierd. Daarbij
zullen met grote voldoening de gedachten terug kunnen gaan naar een ettelijk aantal
uitgevoerde reddingspogingen en bijna evenzovele geslaagde reddingen.
lijkertij d op de Vliegbasis Leeu
warden "op een uur" het zal
binnen een uur de lucht ingaan,
wanneer het toestel op Terschel
ling door de één of andere oor
zaak mocht uitvallen. Ook kan
het in actie komen voor reddings
operaties boven land of op het
IJsselmeer.
Elke avond zoekt de helicopter
van Terschelling de thuisbasis
weer op. Dan ook keert de stilte
boven de schietterreinen terug
en zelfs is het zo, dat er ook
overdag geen schot wordt gelost,
wanneer er geen heli op Skylge
stand by staat.
Het zijn niet alleen Nederlandse
vliegers, die zich in het Wadden
gebied en boven de Noordzee als
schutters bekwamen en trachten
de netten en zakken te raken, die
door andere vliegtuigen worden
voortgetrokken. Ook toestellen
van de bevriende Navolanden
komen naar hier, zoals ook onze
vliegers naar andere Navolanden
gaan om er te oefenen en het
(Vervolg op pag. 11)
Het jubilerende onderdeel werd
in 1959 opgericht als Sea Air
Rescue. Het tweede deel van de
taakstelling had betrekking op
het redden in oorlogstijd van
achter de frontlinie neergeko
men Navovliegers. Maar de
Alouette-helicopters van de red
ders zijn met hun brandstofvoor
raden op lange en langdurige
speurtochten niet ingesteld - de
T.A.R.-taak is dan ook al lang
geleden in het vergeetboek ge
raakt.
THUISBASIS
Het vliegveld Ypenburg werd de
eerste thuisbasis. Vandaar startte
er iedere maandagmorgen een
heli voor een vlucht naar de
Friese Waddeneilanden, aanvan
kelijk naar Vlieland, later naar
Terschelling. Daar bleef het toe
stel de hele week stand by staan
voor eventuele noodgevallen
rond de vliegtuigschietterreinen
op de eilanden en op zee. Elke
vrijdagavond keerde de machine
weer naar de thuishaven terug.
In 1968 werd Ypenburg als mili
taire vliegbasis gesloten, waarna
de S.A.R: verhuisde naar Soes-
bezuinigingen maakten onze
Vliegbasis als toekomstig home
voor de Rescuemensen meer en
meer populair en in 1977 werd
de knoop doorgehakt: de S.A.R.
verhuisde van Soesterberg naar
Leeuwarden.
De oorspronkelijke sterkte van
vijf helicopters met negen
vliegers en acht boordmonteur-
redders werd, ook al uit een
oogpunt van bezuiniging, terug
gebracht tot vier heli's met vijf
vliegers en zes boordmonteur-
redders.
Dit Rescue-elftal opereert dus
vanaf Leeuwarden, vanwaar er
elke morgen een Alouette heli
copter met een driekoppige be
manning naar Terschelling ver
trekt.
Dat toestel staat, zoals de
vliegers het zeggen, "op vijf mi
nuten" wat wil zeggen, dat het
binnen vijf minuten na een nood
signaal in de lucht moet zijn.
SNEL GENOEG
Door de noodzakelijke uitrusting
met een lier en nooddrijvers,
opblaasbare rubberzakken om
het zinken tegen te gaan, wan
neer ze zelf in zee zou storten,
bereikt de helicopter geen hoge
re snelheid dan een honderdtach
tig kilometer per uur. Maar dat is
snel genoeg om een vlieger, rond
de Waddeneilanden uit zee opge
pikt, binnen de tijd van twintig
minuten tot een half uur te kun
nen afleveren bij één van onze
Friese ziekenhuizen.
Een tweede helicopter staat tege-
terberg. Ook daar handhaafde
men het minder economische
systeem van een wekelijkse pen
deldienst op onze Waddeneilan
den, hoewel de stemmen, die
pleitten voor een stellig meer
voordelige stationering in Leeu
warden steeds sterker werden.
De alom om zich heengrijpende