'T KLEINE KRANT5JE in alle prijsklassen KARA EL HAMMED GROOT ARTIST MAAR BESCHEIDEN MENS midden in de peperstraat 9 bilgaardpassage 56 LEEUWARDEN GEERT VAN KEULEN ALIAS. FOTO VOOR LEEUWARDEN EN DE WIJDE WERELD ER OMHEEN pagina 5 Camera 's bleeker Geert van Keulen, die wij in de omgang gewoon Kara noem den, is een mens geweest, die als artist feilloos werkte, veel sukses had, maar in de om gang een bescheiden mens is gebleven. Dat heeft hij dus met andere Friese artisten gemeen gehad, de meesten hadden hier beter niet kunnen blijven wonen, want elders hadden zij beslist nog meer sukses gehad. Wa ren zij daarvoor te veel Fries, of Noorderling? Denk ook eens aan Bijlsma-Kapitein Nero, Lu cas Hannema, en de diverse musici, waarover ik het genoe gen heb gehad in ons Krantsje te schrijven. Van Keulen was echter geen Fries, wat ik altijd meende, hij stamt van Groning se voorouders en werd op 28 juni 1890 geboren in de Ge meente Vries, alwaar zijn va der, naar ik meen, stationschef was. TWEE BROERS Er waren nog twee broers, na melijk Henk, die ingenieur werd, en Aaldert, die in Leeu warden als accountant bekend heid genoot. Het was in 1938, toen ik toch al vele ontdekkingen op artistiek gebied zou doen, dat ik de naam Kara-el-Hammed voor het eerst hoorde noemen. Toen spelde ik de krant nog niet, wat de amusements-advertenties betreft, want anders had ik kun nen lezen, dat bakker De Beer, op de Oostergrachtswal, hoek Zuidvliet, hem had opgedragen een telepatische opdracht uit te voeren, als reclamestunt. Er werd toen aan de Vlietsterbrug- gen gewerkt, er lag waarschijn lijk ook een noodbrug, en mis schien liep de omzet wat terug van De Beer, maar hij vond het in de Sint-Nicolaastijd een stunt om Kara-el-Hammed te enga geren. De opdrachten zijn toen voor 100% gelukt. Kara had al tijd de gewoonte om heel hard naast de persoon te hollen, die hem moest begeleiden, beter gezegd moest leiden. Henny Keikes schrijft in zijn boek "Och heden ja!", deel 2, dat Kara met banketletters de naam van een cliënte moest spellen, dat hij een taaipop bezorgde op een "gedacht" adres. Toen ik op die bewuste zaterdagavond naar een bijeenkomst van de Gereformeerde Knapenvereni- ging "Us Heit" ging, die in het Gebouw voor Christelijke Be langen aan de Bagijnestraat werd gehouden, hoorde ik van enkele jongens, waarvan één op de Condensfabriek werkte (met 14 jaar mocht men al wer ken!) dat hij deze opdrachten uitgevoerd had. Er werd toen ook over een opdracht in de bekende winkel van Wanda ge sproken! De jongen vertelde ook, dat als Kara geconcen treerd keek, niemand bij de Condens een lamp kon in- of uitdraaien. Toen kon ik niet ver moeden, dat ik ooit als gooche laar met hem in hetzelfde pro gramma zou optreden en hem persoonlijk zeer goed zou leren kennen. Ja, 1938 was voor mij hét jaar geweest - kennisma king met Bijlsma, met Jorna van Sneek, de Oranje-Kermis van september 1938 t.g.v. het 40-jarig regeringsjubileum van H.M. Koningin Wilhelmina, waar ik de familie Busnac zag werken, kontakt met het Duo Ensing-Jordan. Het zaad was gestrooid - er bestond echter nog geen beroepskeuze - en mijn vader betitelde dergelijke artisten als "sjappies". Waar schijnlijk is dit woord afgeleid van Charley Chaplin Het jaar eindigde dus goed met Kara-el-Hammed, maar ik zou het niet wagen toen al naar de Boomgaardstraat nr. 9 te gaan, om met hem kennis te maken. Waarom deed Van Keulen dit telepatische werk - hoe kwam hij hiertoe? ELECTRICIEN Van Keulen was electricien; in zijn jeugd heeft hij ook in ande re steden gewerkt. Ook heeft hij in een klooster in Ouden bosch als electricien gewerkt. Toch was hij van Protestantse ouders, alhoewel hij later wel Rooms Katholiek geworden is. Van Keulen kon ook heel goed piano spelen. Toen de familie in Delfzijl woonde, was er een familielid, een café had. Was daar veel bezoek, dan vroeg de familielid, dat een café had. Was daar veel bezoek, dan vroeg de familie of Geert kwam spelen. Zo kwam hij ook ai jong in aanraking met drank, wat hem later in zijn loopbaan ook wel parten gespeeld heeft. Ook heeft Geert van Keulen met zijn eerste vrouw een hotel gehad in Coevorden. Ook daar speel de hij, zorgde met een goede keuken voor de vele handels reizigers, die daar vertoefden en bleven slapen en bracht al een repertoire van zijn eerste telepatische wonderen. Door een andere uit Hongarije stam mende telepaat te zien werken, kwam hij met dit genre in aan raking. De telepaat verzocht Geert de zaal te verlaten, om dat hij over dezelfde krachten zou beschikken. sen, ook de hypnotiseurs, tele paten, fascinateurs, helderzien den, spiritisten. Namen als: Stuart Cumberland, Miss Fay, Bellini, Maloitz, enz. komen we geregeld tegen in de geïllus treerde bladen van toen. Er wa ren ook nog veel mindere go den. Er was ook veel kritiek, omdat sommigen met het spiri tisme (lees hier pseudo-spiritis- me) te ver dreven, wat dan weer een beroemdheid als Houdini (Erich Weiss) naar de pen deed grijpen, of noopte voorstellingen te geven, waar hij, Houdini, alles uit de doeken deed, om het bijgeloof te be strijden. De telepaat, werd toen tele- paath geschreven, als variété- artist trachtte hij een onge dwongen vrolijk nummer te brengen. Want wie zich Kara- el-Hammed nog herinnert, weet dat zijn voorstellingen zeer on gedwongen en amusant waren. Ik geloof beslist dat wanneer hij zijn voorstellingen een meer mysterieus cachet had gege ven, hij nog veel meer sukses gehad zou hebben. Dat deden bijvoorbeeld mensen als Indra en Chandu. Maar dat lag Van Keulen niet, ik wil mij zelf blij ven, placht hij altijd te zeggen. Doe maar gewoon, maar ja, het (Vervolg op pagina 12) Een foto uit de bevrijdingsdagen van De Groene Weide, waar Kara el Hammed tientallen malen op de planken kwam.

Historisch Centrum Leeuwarden

’t Kleine Krantsje, 1964-1997 | 1988 | | pagina 5