ARTISTEN BIJ SIPCASTELEIN VOOR DE RECHTER RIJWIELEN OP SLOT AL LANG VERDWENEN. *T KLEINE KRANTSJE v 'toe.ae.l- VOOR LEEUWARDEN EN DE WIJDE WERELD ER OMHEEN In dezen weinig florissanten tijd voor de kleine kooplui probeer- en de leden van het gilde „ven ters langs de deuren" op aller hande ongewone manieren hun waar aan den man of meer let terlijk aan de vrouw te brengen. Het pakje naalden in de bus gedeponeerd met het bericht „antwoord wordt gehaald" schijnt al niet veel succes meer te hebben en zelfs de schoone dichtkunst in den vorm van „De klacht van een blind meisje" en de „Aanklacht van een schip per" blijken niet meer in staat de harten en de beurs van de doorsnee huisvrouw die-zelf- elk-dubbeltje-drie-keer-moet- omdraaien, te vermurwen. Daarom heeft B. L„ koopman te Leeuwarden, het op een ge heel andere manier gepro beerd. Het vreemde trekt, heeft hij bij zichzelf gedacht en hulde zich in de dracht van die Noord- Amerikanen, die woeste ritten op vurige paarden doen en elke week in de bioscoop zijn pagina 9 te bewonderen. L. noemt zich zelf "kómbooi" en het proces verbaal spreekt van „een onbe kend manspersoon in een gedeeltelijk met dierenhaar be kleed costuum". In die fantastische buitenlandse kleedij is L. met de goede Ne- derlandsche wet in conflict ge raakt. Immers hij had in Roordahui- zum geen vergunning bekomen om zijn prentbriefkaarten langs de huizen te verkoopen. L. meent dat drukwerken vrijge steld zijn, maar in Idaardera- deel is men streng op het ge bied van venten en de buitenlandsche koopman, met den op goede Friesche manier op een a eindigenden naam moet met 3 of 3 dagen voor zijn onwetendheid boeten. (1938) Op de eerste plaats moet ik alle abonnees van het Kleine Krantsje de hartelijke groeten doen van mevrouw Buysman- de Zon van de Kilima Hawai- ians. Heb haar een krantsje ge stuurd met het artikel en later hebben wij nog gebeld. Zij vroeg naar Hotel De Kroon en de familie Regnery. Zij vroeg ook nog naar Otootje of Otje Regnery, maar ik vertelde dat die inmiddels al Otto is en ook horeca-vakman is, en dat het fraaie hotel nu domicili van no taris Wierda is, maar de kroon zit nog boven de hotelingang. Wat de bouw betreft op de plaats van het voormalige Frie se Rundvee Stamboek en het Hotel-Cabaret van Sipke Caste- lein: de hekken, de houten loopdoorgang en alle steigers zijn inmiddels verwijderd. Het is toch wel een mooi gebouw ge worden. Iemand vertelde mij, dat de Nederlandse Midden- standsbank in maart zal wor den geopend, dus ga ik nog In verband met de onrustbaren de stijging van het aantal rij wieldiefstallen is het noodzake lijk gebleken, zooals we onlangs hebben gemeld, om voorschriften uit te vaardigen met betrekking tot het onbe heerd laten staan van rijwielen op den openbaren weg. De burgemeester heeft derhalve een verordening vastgesteld, waarvan het voornaamste arti kel luidt: „Het is verboden een rijwiel op twee wielen op de straat onbe heerd achter te laten, tenzij het door middel van een deugdelijk slot op voldoende wijze is vast gezet. Voor de toepassing van dit arti kel wordt een rijwiel geacht on beheerd te zijn, wanneer hij, die als gebruiker, geleider of bewaker daarvan is aan te merken, zich niet in de onmid dellijke nabijheid van dit rijwiel op de straat bevindt". Zooals men weet is deze bepa ling 1 Januari j.l. in weVking ge treden. (1942) c/Y zijn er plannen geweest om door het oosten van Leeuwar den een trambaan aan te leg gen, die de stad met het noor den van de provincie zou verbinden. Het is nooit zo ver gekomen, maar de herinnering aan die plannen kunnen we nu nog altijd zien. Hoe? Wel, aan de breedte van de Bleeklaan, waar de trambaan dwars door heen zou lopen. Men zou deze straat nooit zo breed hebben gemaakt, wanneer die tram baanplannen er niet waren ge weest. Toen de plannen letter lijk van de baan waren werd de Bleeklaan als overbodig breed beschouwd - gemotoriseerd verkeer was er in die dagen nog maar nauwelijks. Maar een kind van deze tijd zal de Bleek laan helemaal niet als te breed beschouwen - dank zij de trambaanplannen kan het ver keer er vandaag nog redelijk uit de voeten komen. maar even door met foto's en verhaaltjes. De hierbij afgebeelde foto is uit mei 1929 en de "slangenda me", ook wel contorsioniste ge noemd, is Hertha Sawartos uit Oostenrijk. Daar komen zeer veel namen voor die Tsje chisch, Slowaaks of Pools en Servisch zijn en noem maar op, omdat in het Habsburgse Rijk zeker tien talen gesproken wer den. Het lijkt mij een Tsjechi sche naam toe. Ook zij schrijft in het Duits weer lovende woorden wat haar ver blijf in Leeuwarden en het pen sion Hager betreft. Het is een grote foto; de naam van de fo tograaf is niet vermeld. Typisch de kleding van een acrobate zo omstreeks 1920-1930. Een soort slangencostuum, een reu zen-diadeem, met pareltjes be zet, zoals de Russische artisten veel hebben, schoentjes aan, zwart-lak, en dan de sluiting met een gesp of soort drukkno pen. De contorsioniste gaat dus helemaal achterover, raapt dan een zakdoekje of ander voor werp op (denk hierbij altijd weer aan Douwe Bijlsma senior en junior!) om dan tenslotte het hoofd tussen de benen naar voren te steken. Een lief gezichtje in een artis tieke houding, lenig als een slang, op een prachtige tafel of een podest, begeleid door een echt orkest, bestaande uit mu sici, die allemaal een grote no ten- en muziekkennis bezaten. Soms zien wij dit nog wel eens in een circus. Om dit te leren moet men al met vier jaar be ginnen. Hoop, dat u ook van deze foto geniet! Wij leven nu in een moderne tijd met artisten, die als kleine kinderen vieze woordjes gebrui ken, optredende in een kerk, die geen kerk meer is, maar ook nooit theater zal worden en geleid door mensen, die nooit artist geweest zijn. Variété-artist(e) werd men uit liefde voor het vak, maar zon der talent en jaren oefenen kreeg men geen kans! Leeuwarden Het oude Leeuwarden, dat verdween.Van wat we hier zien bestaat alleen nog de Grote Kerk, Historisch Variété Archief vaag op de achtergrond. Het charmante doorkijkje gunde ons een blik op de huizen van de Ritsko van Vliet senior Breedeplaats. De karakteristieke lantaarnpaal stond op de Nieuweburen.

Historisch Centrum Leeuwarden

’t Kleine Krantsje, 1964-1997 | 1991 | | pagina 9