Bijlage tot het verslag der handelingen van den gemeenteraad
van Leeuwarden, 1939' BIJLAGE NO.11.
BIJLAGE NO.11o
Aan den Gemeenteraad
Gelijk U bekend is,werd bij Koninklijk Besluit van 2 Maart
1958,no.27,ongegrond verklaard Uw beroep tegen het besluit van
Gedeputeerde Staten van Friesland van 10 September 1936,no.l35,
le afdeoling B, waarbij goedkeuring werd onthouden aan het bij
Uw besluit van 13 Augustus 1935no c25ipR/l80 vastgestelde plan
van uitbreiding der gemeente,met de daarbij behoorende en daar
mede een geheel vormende bebouwingsvoor schriften, Volgens het
bepaalde in het tweede lid van artikel 38 der Woningwet moet
door Uwen Raad binnen twaalf maanden na den datum,waarop de
afwijzende beslissing werd ontvangen -12 Maart 1938-, een nieuw
plan aan de goedkeuring van Gedeputeerde Staten worden onderworpen.
Dit nieuwe plan leggen wij hierbij aan U ter vaststelling over.
Het zal U blijken,dat het plan van een zeer beperkten omvang is
en dat het randgebied aan de Noord- en de Oostzijde,dat in het
vorige plan was opgenomen,thans is weggelaten. De oorzaak hier
van is gelegen in het feit,dat bij de uitwerking nog niet bekend
was hoe het beloop van het kanaal F'onqjacht - Harlingen zou zijn.
Aangezien de onbekendheid met de toekomstige richting van dat
kanaal,hetwelk in het niet-goedgekeurde plan langs de Noordzijde
van de stad was geprojecteerdeen van de motieven is geweest,
welke tot afkeuring van het plan hebben geleid, is dit gedeelte
van de gemeente buiten het nieuwe plan gehouden* Dit laatste
bepaalt zich derhalve ten aanzien van de Noordzijde van de stad
tot en met de ook reeds in het vorige plan opgenomen ringbaan
Harlingerplein - Valeriusplein - Groninger straatweg. Als verbin
ding van laatstgenoemden weg met den Overijsselschentraatweg,
welke verbinding zooals die in het vorige plan W;3 opgenomen,
aanleiding heeft gegeven tot het maken van opmerkingen zoowel
van de zijde van Gedeputeerde Staten als van de Kroon,is thans
een weg geprojecteerd,waarbij voor een gedeelte een andere,o.i.
betere, richting is gekozen dan op het vorige plan was ont
worpen, terwijl hot beloop van dien weg,door hot zooveel moge
lijk vermijden van bochten en hoeken,gemakkelijker is
geworden. Het dwarsprofiel van den nieuwen weg komt overeen
met dat van de zooevon genoemde ringbaan. Aan de bezwaren van
het Koninklijk besluit op dit punt,is zoodoende zooveel moge
lijk tegemoet gekomen.
Het aantal uitmondingen van zijstraten op hoofdverkeerswe
gen, v/aaromtrent eveneens een opmerking door Gedeputeerde Sta
ten was gemaakt,is in het nieuwe plan nog wat meer beperkt dan
reeds in het vorige plc. was geschied. Overigens zij hier op
gemerkt,dat naast de hoofdverkeerswegen parallelbanen aanwezig
zijn om het plaatselijke verkeer op te nemen,zoodat een uit
monding van een zijstraat niet behoeft te beteekenen een uit
monding op de baan voor doorgaand verkeer.
Met betrekking tot de door de Kroon bij het vorige uitbrei-
dingsplan gemaakte opmerking ten aanzien van het door D.ARENDS,
alhieringebrachte bezwarr tegen de bestemming van het terrein
zijner steenhouwerij aan den Groninger straatweg,welk terrein
voor een niet onbelangrijk deel voor straataanleg was aange
wezen, wijzen wij er op,dat in het nieuwe plan een oplossing is
gevonden,waardoor het bezwaar van genoemden adressant als ver
vallen kan worden beschouwd, In laatstgemeld plan is n.l,
slechts een onbeduidend gedeelte van zijn terrein voor straat
bestemd,terwijl de zijstraat van den Groninger straatweg is ver
vallen, Een bezwaarschrift is van den belanghebbende thans dan
ook niet ingekomen.
Het door de Naamlooze Vennootschap Hoilandsche Casolithwerken,
alhier,bij het vorige uitbreidingsplan ingebrachte bezwaar tegen