2
1
II. 215—217.
1950.
UITGAVEN
215 Presentiegelden der leden van de Raad
Begroting
1946 2.800,-
1947 -
1948 -
1949 -
1950 -
4.200,—
4.200,—
4.200,—
4.200,—
Rekening
1946 2.412,-
1947 -
1948 -
Het presentiegeld is bij besluit van Gedeputeerde Staten van Friesland dd. 14 October
1946, no. 66, vastgesteld op ƒ6,per vergadering.
Gerekend wordt op 20 vergaderingen voor 35 leden, is 20 X 35 X ƒ6,4.200,
Aan Gedeputeerde Staten is verzocht het presentiegeld op 10,per vergadering vast
te stellen; op dit verzoek is evenwel nog geen beslissing ingekomen.
3.156,-
3.288,-
216 Jaarwedde van de Archivaris
Begroting
1946 3.781,—
1947 -
1948 -
1949 -
1950 -
Zie toelichting volgno. 217.
4.776,—
5.054,—
5.760,—
5.940,—
Rekening
1946 1.653,75
1947 -
1948 -
3.354,10
5.580,—
217 Jaarwedden van de ambtenaren en bedienden der gemeentesecretarie, de concierge en de
boden en' van het kantoor van de gemeente-ontvanger
Begroting
1946 114.200,—
1947 - 128.800,—
1948 - 153.421,—
1949 - 178.149,—
1950 - 200.359,—
Rekening
1946 125.813,09
1947 - 141.445,39
1948 - 180.033,39
Rang
Aan
Bezoldiging
tal
grond-
salaris
tijdelijke
loonbijslag
tijdelijke
loontoelage
kinder
toelage
Totaal
B.
C.
A. secretarie (behalve afd. bevolking en
referendaris B
referendaris A
hoofdcommies le kl.
hoofdcommies
commies le kl
commies
adjunct-commies
klerk
schrijver 2e kl
machineschrijver
tijdelijk personeel
3
3
5
4
7
7
7
3
burgerlijke stand):
15.150,
- 6.705,—
- 18.375,—
- 17.460,—
- 26.250,—
- 15.225,-
- 22.950,— 378,—
-21.630,378,—
- 15.380,-1 - 279,—
- 4.490,- 32,—
26,40
13,20
26,40
13,20
13,20
911,-
200,-
400,-
557,-
512,-
468,-
312,-
200,-
16.087,40
6.905,—
18.788,20
18.043,40
26.775,20
15.706,20
23.640,—
22.208,—
15.659,
4.522,
3.000,
raadsdienaren en concierge:
raadsdienaar
hulpbode
concierge
kantoor gemeente-ontvanger
hoofdcommies
commies
schrijver 2e kl.
machineschrijver
2
- 6.080,—
1
r\
00
O
rH
66,—
- 1.112,
- 7.366,—
1
- 1.400,—
- 36,-
- 1.436,—
1
- 2.920,—
- 54,-
13,20
- 400,—
- 3.387,20
1
- 5.580,—
- 5.580,—
1
- 4.230,—
- 156,—
- 4.386,—
1
- 2.280,—
- 54,-
80,—
- 2.414,—
2
- 2.880,—
- 50,-
(huw.toel.)
- 2.930,—
D. kleding en rijwieltoelage raadsdienaren (rijw. toel. 2 X ƒ54
E. vergoeding verplaatsingskosten
F. geneeskundige keuring en controle bij ziekte
G. bijdrage personeelsvereniging
1 x 27)
Totaal
Afgerond
350,—
1.000,—
100,—
75,—
200.358,60
200.359,—
56
II. 217—221.
1950.
UITGAVEN
De jaarwedden zijn geregeld in de Jaarwedderegeling 1947, vastgesteld bij raadsbesluiten
dd. 21 Juli 1948, nos. 5802 en 5799.
De kindertoelagen zijn geregeld in de bij raadsbesluit van 21 Juli 1948, no. 5804, vast
gestelde kinderbijslagverordening, welke aansluit bij de voor de burgerlijke rijksambtenaren
geldende regeling. Deze toelagen bedragen 3 van de jaarwedden tot een maximum
van 205,per kind en een minimum van 200,en 150,respectievelijk voor kinderen
waarvoor op 1 Mei 1945 reeds kindertoelage werd genoten en voor kinderen waarvoor op
genoemde datum nog geen kindertoelage gold.
De raming voor 1950 is gebaseerd op de circulaire van de Minister van Binnenlandse
Zaken d.d. 26 4 '49 no. 39101 /g, afd. A.Z. Bur. Ill, vermeldende een minimum toelage
van ƒ156,en een maximum toelage van ƒ240,
In verband met de verlaging van de Rijkssubsidies op levensmiddelen en brandstoffen
wordt een tijdelijke loonbijslag toegekend van ƒ4,50 per maand tot een maximum salaris
van ƒ312,50 per maand en een tijdelijke loontoelage van ƒ1,10 per maand per kind, te
beginnen met het tweede kind.
Voor de te vergoeden verplaatsingskosten bij in dienst treden wordt een bedrag van
f 1.000,— geraamd. De verplaatsingskosten zijn gebaseerd op de Verplaatsingskosten
verordening (Gem. blad 1949 no. 9).
218 Schrijf- en bureaubehoeften, briefporten, vrachtlonen en andere kleine uitgaven
Begroting Rekening
1946 7.000,— 1946 13.999,67
1947 - 13.100,— 1947 - 13.371,97
1948 - 14.500,— 1948 - 11.968,35
1949 - 14.500,—
1950 - 13.000,—
schrijf- en bureaubehoeften enz6.000,
porti - 7.000,
13.000,—
Uit deze post worden ook de kosten ter zake van het kantoor van de gemeenteontvanger
bestreden.
219 Centrale inkoop van bureaubehoeften
Deze post, alsmede de terugontvangst tot eenzelfde bedrag, is overgebracht naar hoofdstuk
XV (zie volgno. 631B).
220 Druk- en bindzoerk Begroting Rekening
1949 4.400,—
1950 - 9.000,— 1948 8.262,41
a. drukwerk8.000,
b. bindwerk - 1.000,
9.000,—
Uit deze post worden tevens bestreden de uitgaven ter zake van het kantoor van de
gemeenteontvanger.
Tot en met het dienstjaar 1949 werden de kosten van het voor de verschillende diensten
en bedrijven vervaardigd drukwerk op dit volgno. geraamd en werd de terugontvangst
op dit hoofdstuk verantwoord. De kosten en de terugontvangsten van de gemeentelijke
drukkerij komen, tot een in uitgaaf en in ontvangst gelijk bedrag, thans voor op hoofdstuk XV
Zie volgnos 63IA en 204A.
221 Onderhouden en schoonhouden van het stadhuis, het gebouw Raadhuisplein go en het kantoor
van de gemeenteontvanger Begroting Rekening
6 6 1946 6.508,— 1946 7.478,06
1947 - 23.229,— 1947 - 23.243,07
1948 - 12.574,— 1948 - 11.818,43
1949 - 14.130,—
1950 - 20.504,—
57