- 148 -
G R 0 T I N G
1 9 5_o
Aldus besloten in de vergadering van de Raad van
Leeuwarden,
Voorzitter.
Secretaris.
Aan
de Gemeenteraad.
Voor het dienstjaar 1949 hebben wij U doen toekomen een
proeve van een organische opzet van de in de ontwerpbegroting
1949 voorkomende cijfers.
In de toelichting tot deze cijfergroepering hebben wij uit
drukkelijk vermeld, dat hier van een "proeve" sprake was, dat
deze opzet critisch bekeken, zeker wel voor wijziging vatbaar
zou zijn en dat wij ons voorstelden, de organische opzet in
de loop van 1949 nauwkeurig te reviseren.
Mag enerzijds geconstateerd worden, dat het aan de opzet
ten grondslag liggende principe, t.w. het kennen van de juiste
kosten van een bepaald organisch geheel, vrij behoorlijk tot
uitvoering is gekomen, anderzijds moet toch worden vastgesteld
dat, tengevolge van het in 1949 aangehouden beginsel van het
behoud van de bestaande hoofdstukken, nog niet van een goede
systematiek sprake is geweest.
Met de in het officiële begrotingsmodel voorkomende verde
ling in hoofdstukken, wordt getracht in grote lijnen de func
ties aan te geven, waarin de gemeentelijke taak kan worden
verdeeld.
Hoewel wij ons volkomen bewust zijn van het feit, dat het
op practisch onoverkomenlijlce bezwaren stuit deze gedachte
volledig door te voeren, zijn wij toch van oordeel, dat een
verbetering in de rubricering kan worden aangebracht.
Dat de functionele indeling niet consequent is doorgevoerd,
blijkt duidelijk uit hoofdstuk XIII, v/aarin de verschillende
takken van dienst zijn ondergebracht en waarbij slechts aan
de beheersvorm en niet aan de functie aandacht is geschonken.
Indien b.v, voor een keuringsdienst voor vee en vlees (open
baar slachthuis) niet de bedrijfsvorm wordt gekozen, komen
de betrekkelijke kosten en opbrengsten onder het hoofdstuk
"Volksgezondheid" voor 3 is we1 de bedrijfsvorm gekozen, dan
vermeldt laatstgenoemd hoofdstuk ter zake van dit onderdeel
van de gemeentelijke huishouding geen posten, aangezien in
dit geval hoofdstuk XIII ter verantwoording is aangewezen.
Het werd dan ook verantwoord geacht een andere indeling,
dan de thans vigerende, samen te stellen.
Als basis hiervoor is aangehouden de indeling, voorkomende
in het in 1935 gepubliceerde ontwerp voor de gemeentelijke
comptabiliteitsvoorschriften, de hierop uitgebrachte critiek
door de uit enkele adviesclubs van de Ned. Bond v. Gem» Ambt.
gevormde studiecommissie voor de gemeentelijke comptabiliteits-
voorschriften en de bij Koninklijk Besluit van 27 Augustus 1947
(Stbl. H. 315) vastgestelde wijzigingen van de provinciale
comptabiliteit.
Nadat eerst 9 groepen kosten, zoveel mogelijk functioneel
gezien, worden vermeld, volgen de dekkingsmiddelen als laatste
groep.