a. op 26 juni 1978 (bijlage no. 247) 100.000,voor het verrichten van voorbereidende werkzaamheden ten behoeve van de bouw van de par keergarage. Dit betrof het verplaatsen van abri's en het verleggen van kabels en leidingen; Voor het gerechtshof wordt de huidige situatie voorlopig gehand haafd. Na verloop van enige tijd zal op het oostelijk deel van dit straat gedeelte namelijk een extra busbaan worden aangelegd. Dit zal echter eerst mogelijk zijn indien het autoverkeer dit straatgedeelte en de Prins Hendrikstraat niet meer in noordelijke richting kan berijden. Wat het ondergrondse verkeer betreft zullen de verschillende kabels, leidingen en rioleringen verlegd, c.q. vernieuwd moeten worden, althans voorzover dat niet reeds heeft plaatsgevonden in verband met de bouw van de parkeerkelder. In de raadsvergadering van 18 februari 1975 (bijlage no. 31is het rioleringsplan passend in het centrale rioleringsstelsel voor de binnenstad overigens reeds vastgesteld. De bouw van de kelder heeft geleid tot enkele wijzigingen van ondergeschikte aard en tot het reeds aanleggen van het gedeelte Ruiterskwartier tussen Doelesteeg en Lombardsteeg. De hiermede gemoeid zijnde kosten zijn ten laste gebracht van het op 3 april 1978 (bijlage no. 121) beschikbaar gestelde krediet van 150.000, De totale kosten die gemoeid zijn met het bovenomschreven plan wor den blijkens de voor U ter inzage gelegde begroting geraamd op 2.825.000, Bij de kostenraming is er rekening mee gehouden dat circa 50% van het straatwerk herstraat moet worden. In het bedrag zijn echter ook be dragen opgenomen van 100.000,— en 150.000,— voor respectievelijk een kunstwerk en een verkeersregelinginstallatie bij de toegang tot de kelder of op de kruising Zaailand/Prins Hendrikstraat. Het ontwerpen, maken en plaatsen van een kunstwerk zal nog nader bezien worden. Naar ons oordeel zal dit moeten gebeuren nadat het gehele gebied inclusief omgeving Mercuriusfontein nader uitgewerkt is. Wij achten het dan ook niet gewenst om thans reeds beslag te leggen op de beschikbare middelen voor dit doel. De noodzaak tot plaatsing van een verkeersregelinginstallatie zal afhankelijk zijn van het ontstane verkeersbeeld. Wij verwachten echter dat de huidige verkeersintensiteit in de toekomst zal afnemen indien in de eindsituatie de Prins Hendrikstraat alleen voor het openbaar vervoer en het langzame verkeer toegankelijk zal zijn en het Zaailand naast deze genoemde verkeerssoorten door het gemotoriseerde verkeer slechts als een aanvoerroute gebruikt kan worden. Gelet hierop achten wij het gewenst ook het beschikbaarstellen van het hiervoor benodigde krediet uit te stellen tot het moment dat de noodzaak tot plaatsing is aangetoond. De totale kostenbegroting wordt hiermede met een bedrag van 250.000,verminderd tot 2.575.000, Behalve het hierboven reeds genoemde krediet van 150.000,ten behoeve van de aanleg van een riool heeft de Raad reeds de volgende kre dieten beschikbaar gesteld: b. op 16 oktober 1978 (bijlage nr. 363) 500.000,voor de aankoop van het bestratingsmateriaal. Bij de beschikbaarstelling van dit krediet is besloten de dekking in het kader van het totale krediet te regelen en het materiaal tot dat moment in te brengen bij de Dienst Stadsont wikkeling. Dit betekent dat thans opnieuw het krediet moet worden ver leend onder aanwijzing van de dekkingsmiddelen. Met inachtneming van het bovenstaande wordt het totaal benodigde krediet 2.325.000,2.575-000,minus de reeds beschikbaar ge stelde kredieten ad 100.000,en 150.000,Naar ons oordeel wordt met de uitvoering van het plan niet alleen de stadsvernieuwing gediend, maar evenzeer andere zaken, zoals het openbaar vervoer, onderhoud van de straten en de veiligheid van het langzame verkeer. Dit heeft tot gevolg dat naar evenredigheid de dekking aangewezen moet worden. Wij stellen U voor in te stemmen met het volgende dekkingsplan: - Ten laste van de gereserveerde ruimte voor de stadsvernieuwing I.325.OOO, - Ten laste van de gereserveerde ruimte voor het wijzigen van het buslij- nennet 1979 500.000,Deze ruimte was al besteed, maar tengevolge van een meevaller bij de gecombineerde aanbesteding van het asfalteren van straten in het Lekkumerend (Jan Evenhuisstraat etc.) en van het as falteren van de Esdoornstraat, Schieringerweg c.a. komt 500.000, vrij. Het krediet voor deze asfalteringswerken kan derhalve met 500.000,worden verlaagd. De lasten van dit deel van de investering voor het Wilhelminaplein be dragen 11% van 500.000,55*000, - Ten laste van de in de begroting 1980 te reserveren ruimte voor het wij zigen van het buslijnennet 200.000,kapitaallasten 22.000, Voor 1979 kan incidentele dekking worden aangewezen ten laste van het begrotingsoverschot. Dit is weliswaar bestemd voor extra afschrijving, maar op rekeningsbasis zullen de lasten over 1979 slechts minimaal zijn - Ten laste van de stelpost voor buitengewoon onderhoud van straten (volgnr188) dienst 1980 100.000,(afschrijving ineens). - Voor de inrichting van het Ruiterskwartier tot voetgangersgebied een be drag van 200.000,ten laste van de reserve, te verwachten spoedige herstratingen (de zgn. "sleuvenpot") Onder mededeling dat de commissie voor openbare werken en de commis sie voor ruimtelijke ordening zijn gehoord, geven wij U in overweging te besluiten overeenkomstig het hierna in ontwerp afgedrukte besluit. Burgemeester en Wethouders van Leeuwarden, J.S. Brandsma Burgemeester. W.J.G. Reumer Secretaris.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1979 | | pagina 100