-2-
Gezien de taak welke de stichting is toegedacht is het gewenst dat
deze redelijk autonoom is. Uiteraard met dien verstande, dat de besluiten
voorzover de gemeente wordt gebonden, alleen gelden, indien deze zijn
goedgekeurd door het gemeentebestuur c.q. tevens door Gedeputeerde Staten
De taakstelling van de stichting betekent dat de stichting werk
zaamheden van de stuurgroep, voorzover deze de ontwikkeling van het cen
trumgebied van Camminghaburen betreffen, moet overnemen.
Naar onze mening dient het organisatieschema voor Camminghaburen te
worden herzien en als volgt te worden vastgesteld
Totaal Camminghaburen
Raad
Burgemeester en Wethouders
Camminghaburen m.u.v. centrumgebied
centrumgebied
Stuurgroep Stichting
eventueel verdere door
stichting in te stellen
organen
c. Conditionerend architect.
Op bladzijde 23 van de nota wordt als mogelijkheid voor de verdere
planopbouw het inschakelen van een conditionerend architect genoemd.
Deze architect zou -in overleg met de stedebouwkundige- de in de thans
aan de orde zijnde nota opgenomen randvoorwaarden en richtlijnen moeten
concretiseren. Voorts zou hij optreden als coördinator voor de architec
ten voor de verschillende deelobjecten van het wijkcentrum. Uitgaande
van de in de nota gestelde criteria zou eerst na grondige selectie tot
aanstelling van een conditionerend architect kunnen worden overgegaan.
Een dergelijke selectie zou een aanzienlijke tijd vergen, terwijl de
architect daarna een periode zou moeten worden gegund om zich in te wer
ken in de gedachten die met betrekking tot de realisering van Cammingha
buren en met name het wijkcentrum zijn ontwikkeld. Eén en ander zou een
vertraging in het ontwikkelingsproces van het wijkcentrum betekenen.
Voorts zou de aanwijzing van een dergelijk architect een belangrijke
kostenverhoging ten gevolge hebben.
Naar onze mening verdient het aanbeveling voor de verdere uitbouw
van de randvoorwaarden en richtlijnen gebruik te maken van de kennis en
capaciteiten van de huidige stedebouwkundigen voor Camminghaburen, te
weten het bureau Kuiper Compagnons te Rotterdam en de Hoofdafdeling
Stedebouw/Bouwkunde van de Dienst Stadsontwikkeling.
Wij zijn dan ook tot de conclusie gekomen dat voor het wijkcentrum
geen specifieke coördinerend architect dient te worden ingeschakeld.
Werkgroep
Planteams
III. Randvoorwaarden en richtlijnen.
Het in deel twee van de nota opgenomen programma is opgebouwd uit
de op de behoeften van de wijk afgestemde voorzieningen. Deze bestaan
uit commerciële ruimten, te weten winkels en dienstverlenende bedrijven
(waaronder horeca) en welzijnsvoorzieningen, waarbij wordt gedacht aan
een wijkgezondheidscentrum en een sociaal-culturele ruimte. Deze voor
zieningen zullen het kerngebied in samenhang met de aldaar te bouwen
woningen een stedelijk karakter moeten geven. Voor het overige dienen
in het centrumgebied woningen te worden gebouwd die een overgang vormen
tussen het kerngebied en de aan het centrumgebied grenzende woonvlekken
-3-
In totaal kunnen in het centrumgebied rond 400 woningen worden ge
bouwd, waarvan 116 etagewoningen boven de winkelruimten.
De verdere woningdifferentiatie is een taak van de stichting, waar
bij uiteraard het gemeentebeleid in acht dient te worden genomen.
Wij stellen U evenwel voor er mee akkoord te gaan dat in het cen
trumgebied behoudens het complex bejaardenwoningen geen woningwetwo
ningen worden gebouwd. De reden hiervan is, dat bij de ontwikkeling van
de centrumbebouwing kosten aan bouwprojecten zullen moeten worden toe
gerekend, die de Minister van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening
in het kader van woningwetbouw vermoedelijk niet zal aanvaarden.
In verband hiermede dienen de bouwers-participanten voor het wijkcentrum
die geen extra kosten kunnen dragen beperkt te worden. Voor een nadere
informatie verwijzen wij U naar de globale rendementsberekening Wijk
centrum Camminghaburen, die -met een toelichting - vertrouwelijk ter in
zage is gelegd.
Het vorenstaande betekent niet, dat de vastgestelde woningdifferen
tiatie voor geheel Camminghaburen zal worden aangetast. Een tengevolge
van de centrumbebouwing eventueel optredende geringe wijziging van die
verhoudingen kan in het zuidelijk gebied van Camminghaburen worden ge
corrigeerd door een extra aantal woningwetwoningen in dat plangebied op
te nemen.
In de nota wordt op bladzijde 44 uitgegaan van realisering van de
centrumbebouwing in 3 fasen. Mede tengevolge van de discussies omtrent
de ontwikkelingsvorm van het wijkcentrum is enige achterstand ontstaan
ten opzichte van het oorspronkelijke tijdschema voor het wijkcentrum.
Wij zullen nagaan of het wenselijk is de centrumbebouwing in twee fasen
uit te voeren. In een later stadium zullen wij hierop terug komen.
Met betrekking tot de Randvoorwaarden en Richtlijnen zijn de Com
missies voor de Ruimtelijke Ordening, voor de Welzijnsaangelegenheden
en voor de Volksgezondheid en Milieuhygiëne, alsmede de Vaste Overleg
commissie Midden- en Kleinbedrijf gehoord. De betreffende verslagen
liggen voor U bij de stukken ter inzage. Met betrekking tot de opmer
king van de genoemde overlegcommissie inzake de maximumoppervlakte van
winkels delen wij U mede, dat wij in principe bereid zijn hierin een
zekere mate van flexibiliteit toe te passen, zulks evenwel met inacht
neming van de doelstelling van het wijkcentrum.
De functionele raden zijn gehoord via de Coördinatiegroep Cammin
ghaburen. De reacties van enkele leden van deze groep liggen voor U
bij de stukken ter inzage. Met de gemaakte opmerkingen zal zoveel
mogelijk rekening worden gehouden.
IV. Participanten.
In de loop van de tijd hebben zich vele gegadigden gemeld voor de
realisering van het wijkcentrum voor Camminghaburen.
Wij stellen U voor ons te machtigen met de volgende gegadigden
nadere selectiebesprekingen te voeren over de deelobjecten van de cen
trumbebouwing
Commerciële_voorzieningen (inclusief bovenwoningen)
1. Nederlandse Middenstands Financieringsmij. voor Bedrijfsobjecten N.V.
te Amsterdam (M.B.O.).
2. Kats Bouwgroep N.V. te Leeuwarden.
3. Stichting Projectontwikkelingsbureau AMRO te Amsterdam.