Woonvlekken
4. het Algemeen Burgelijk Pensioenfonds te Heerlen;
5. het Bedrijfspensioenfonds voor de Bouwnijverheid te Amsterdam
6. Eurowoningen B.V. te Rotterdam;
i aardenwoningen
7. Stichting Nederlandse Centrale voor Huisvesting van Bejaarden (voor
de Stichting N.V.V. Bejaardencentrum.
Welzijnsvoorzieningen.
Er wordt van uitgegaan, dat de ruimten voor sociaal-culturele doel
einden in opdracht van de gemeente zullen worden gerealiseerd.
Of er een stichting of andere samenwerkingsvorm zal worden gefor
meerd voor de ontwikkeling van een wijkgezondheidscentrum is op dit
moment niet bekend. Wij gaan er vooralsnog vanuit dat deze voorziening
tot stand komt.
De op te richten Stichting voor het wijkcentrum dient dan ook de
mogelijkheid van toetreding van een participant voor de realisering van
een wijkgezondheidscentrum open te houden. Voorlopig zullen de belangen
van het wijkgezondheidscentrum door de vertegenwoordigers van de gemeen
te in de stichting worden waargenomen.
Met betrekking tot de genoemde gegadigden voor de commerciële voor
zieningen en de woningen is het de bedoeling dat één gegadigde per deel-
object als participant deelneemt in de stichting. Wij willen overigens
de mogelijkheid niet uitsluiten dat een deelobject wordt gesplitst in
twee projecten.
In dit verband merken wij op dat de Vaste Overlegcommissie Midden-
en Kleinbedrijf ten aanzien van het selecteren van een ontwikkelaar
heeft aanbevolen meer dan normale aandacht te schenken aan de M.B.O.
In het kader van de selectieonderhandelingen met de genoemde gega
digden zal de thans aan de orde zijnde nota als "hard" stuk worden
ingebracht; dat wil zeggen in de stichting kan de inhoud van deze nota
niet meer ter discussie worden gesteld.
Wij achten het van belang dat in het kader van de onderhandelingen
van gemeentezijde nog een aantal elementen wordt ingebracht, waarover
ten tijde van het formeel oprichten van de stichting overeenstemming
moet zijibereikt tussen de deelnemers van de stichting.
Het betreft hier
1het tijdschema;
2. deelneming door een wijkorganisatie
3. aanpassing van de uitgangspunten in verband met eventuele bouw
kerkelijk centrum;
4. de exacte doelomschrijving van de stichting;
5- de organisatie.
Het tijdschema.
De aanvang en afsluiting van de realisatie van de centrumbebouwing
dient uiteraard sterk verband te houden met de woningbouw in de wijk.
Gelet op de vertraging die de planontwikkeling voor het centrum
heeft ondergaan, alsmede de stagnatie welke is opgetreden in de woning
bouw (deelgebieden I en li) zal een nieuw geintegreerd tijdschema voor
geheel Camminghaburen worden opgesteld. Zoals hiervoor reeds is opge
merkt zal daarbij worden nagegaan of het wenselijk is het wijkcentrum
in 2 fasen te realiseren.
-5-
Deelneming door_wijkorganisatie
Gelet op hun directe belang achten wij het wenselijk dat ook de
wijkbewoners kunnen deelnemen in de Stichting Wijkcentrum Camminghaburen.
Uiteraard kan hiertoe niet eerder worden overgegaan, dan nadat er sprake
is van een bewonersorganisatie (bijv. wijkvereniging)Indien deze nog
niet van de grond is op het tijdstip van de oprichting van de stichting,
dienen de statuten de latere toetreding te regelen.
Eventuele_bouw_van_een_kerkelijk_centrpn
Het in een vroeger stadium gevoerde overleg met kerkgenootschappen
gaf de indruk, dat in Camminghaburen geen ruimte behoefde te worden ge
reserveerd voor kerkgebouwen. Uit hernieuwde kontakten met een kerkge
nootschap is naar voren gekomen dat het niet uitgesloten moet worden
geacht dat er plannen worden ontwikkeld voor een kerkelijk centrum, al
dan niet gemeenschappelijk met andere organisaties te gebruiken. Wij
menen dat een dergelijk gebouw -mede gelet op de nevenactiviteiten die
daarin vaak plaatsvinden- behoort te worden gebouwd in het centrumge
bied van de wijk. In verband hiermede dient thans uitdrukkelijk te wor
den gesteld, dat de uitgangspunten, zoals deze zijn vervat in het thans
aan de orde zijnde Randvoorwaarden en Richtlijnen kunnen worden ge
wijzigd, indien alsnog blijkt, dat reëele mogelijkheden ontstaan voor
de bouw van een kerkelijk centrum.
Het spreekt voor zich dat aan de mogelijke inpassing qua tijd
een zekere limiet dient te worden gesteld. Het stellen van die limiet
kan aan de Stichting Wijkcentrum Camminghaburen worden overgelaten.
Uiteraard moet de bouwer van het eventuele kerkelijk centrum kun
nen toetreden tot de stichting. De statuten zullen daarmede rekening
moeten houden.
De_d.oel omschri j v±ng_ va.n_d.e_ s chting^
Deze staat omschreven op bladzijde 17 van de nota.
Wij gaan er vanuit dat de participanten-bouwers hun projecten voor
eigen rekening en risico realiseren en exploiteren. De in de nota op
genomen ruimere doelstelling is gewenst om te kunnen inspelen op moge
lijke ontwikkelingen.
Uitgangspunt is, dat alle participanten vanaf de planontwikkelings
fase tot het beëindigen van de realiseringsfase in de stichting deel
nemen. Dit is gebaseerd op het feit dat het Centrum-gebied één geinte
greerd geheel vormt. De ontwikkeling van het ene bouwwerk heeft invloed
op de functionaliteit van het andere. Dit kan zowel stedebouwkundige
architectonische als financiële aspecten betreffen.
De_°rgan±satie
Op de plaats van de stichting in de gemeentelijke organisatie zijn
wij hierboven (onder punt lib) reeds ingegaan. Voor een goed functioneren
van het stichtingsbestuur achten wij het wenselijk dat een "dagelijks
bestuur" in het leven wordt geroepen.Het dagelijks bestuur, dat frequenter
vergadert dan het stichtingsbestuur verricht de voorbereidende werkzaam
heden ten behoeve van de besluitvorming van het stichtingsbestuur, waartoe
tevens behoort het coördinerend optreden tussen de participanten.
Het dagelijks bestuur zou kunnen bestaan uit vertegenwoordigers van de
participanten die in de planteams voor de deelobjecten deelnemen.