Woonvlekken 4. het Algemeen Burgelijk Pensioenfonds te Heerlen; 5. het Bedrijfspensioenfonds voor de Bouwnijverheid te Amsterdam 6. Eurowoningen B.V. te Rotterdam; i aardenwoningen 7. Stichting Nederlandse Centrale voor Huisvesting van Bejaarden (voor de Stichting N.V.V. Bejaardencentrum. Welzijnsvoorzieningen. Er wordt van uitgegaan, dat de ruimten voor sociaal-culturele doel einden in opdracht van de gemeente zullen worden gerealiseerd. Of er een stichting of andere samenwerkingsvorm zal worden gefor meerd voor de ontwikkeling van een wijkgezondheidscentrum is op dit moment niet bekend. Wij gaan er vooralsnog vanuit dat deze voorziening tot stand komt. De op te richten Stichting voor het wijkcentrum dient dan ook de mogelijkheid van toetreding van een participant voor de realisering van een wijkgezondheidscentrum open te houden. Voorlopig zullen de belangen van het wijkgezondheidscentrum door de vertegenwoordigers van de gemeen te in de stichting worden waargenomen. Met betrekking tot de genoemde gegadigden voor de commerciële voor zieningen en de woningen is het de bedoeling dat één gegadigde per deel- object als participant deelneemt in de stichting. Wij willen overigens de mogelijkheid niet uitsluiten dat een deelobject wordt gesplitst in twee projecten. In dit verband merken wij op dat de Vaste Overlegcommissie Midden- en Kleinbedrijf ten aanzien van het selecteren van een ontwikkelaar heeft aanbevolen meer dan normale aandacht te schenken aan de M.B.O. In het kader van de selectieonderhandelingen met de genoemde gega digden zal de thans aan de orde zijnde nota als "hard" stuk worden ingebracht; dat wil zeggen in de stichting kan de inhoud van deze nota niet meer ter discussie worden gesteld. Wij achten het van belang dat in het kader van de onderhandelingen van gemeentezijde nog een aantal elementen wordt ingebracht, waarover ten tijde van het formeel oprichten van de stichting overeenstemming moet zijibereikt tussen de deelnemers van de stichting. Het betreft hier 1het tijdschema; 2. deelneming door een wijkorganisatie 3. aanpassing van de uitgangspunten in verband met eventuele bouw kerkelijk centrum; 4. de exacte doelomschrijving van de stichting; 5- de organisatie. Het tijdschema. De aanvang en afsluiting van de realisatie van de centrumbebouwing dient uiteraard sterk verband te houden met de woningbouw in de wijk. Gelet op de vertraging die de planontwikkeling voor het centrum heeft ondergaan, alsmede de stagnatie welke is opgetreden in de woning bouw (deelgebieden I en li) zal een nieuw geintegreerd tijdschema voor geheel Camminghaburen worden opgesteld. Zoals hiervoor reeds is opge merkt zal daarbij worden nagegaan of het wenselijk is het wijkcentrum in 2 fasen te realiseren. -5- Deelneming door_wijkorganisatie Gelet op hun directe belang achten wij het wenselijk dat ook de wijkbewoners kunnen deelnemen in de Stichting Wijkcentrum Camminghaburen. Uiteraard kan hiertoe niet eerder worden overgegaan, dan nadat er sprake is van een bewonersorganisatie (bijv. wijkvereniging)Indien deze nog niet van de grond is op het tijdstip van de oprichting van de stichting, dienen de statuten de latere toetreding te regelen. Eventuele_bouw_van_een_kerkelijk_centrpn Het in een vroeger stadium gevoerde overleg met kerkgenootschappen gaf de indruk, dat in Camminghaburen geen ruimte behoefde te worden ge reserveerd voor kerkgebouwen. Uit hernieuwde kontakten met een kerkge nootschap is naar voren gekomen dat het niet uitgesloten moet worden geacht dat er plannen worden ontwikkeld voor een kerkelijk centrum, al dan niet gemeenschappelijk met andere organisaties te gebruiken. Wij menen dat een dergelijk gebouw -mede gelet op de nevenactiviteiten die daarin vaak plaatsvinden- behoort te worden gebouwd in het centrumge bied van de wijk. In verband hiermede dient thans uitdrukkelijk te wor den gesteld, dat de uitgangspunten, zoals deze zijn vervat in het thans aan de orde zijnde Randvoorwaarden en Richtlijnen kunnen worden ge wijzigd, indien alsnog blijkt, dat reëele mogelijkheden ontstaan voor de bouw van een kerkelijk centrum. Het spreekt voor zich dat aan de mogelijke inpassing qua tijd een zekere limiet dient te worden gesteld. Het stellen van die limiet kan aan de Stichting Wijkcentrum Camminghaburen worden overgelaten. Uiteraard moet de bouwer van het eventuele kerkelijk centrum kun nen toetreden tot de stichting. De statuten zullen daarmede rekening moeten houden. De_d.oel omschri j v±ng_ va.n_d.e_ s chting^ Deze staat omschreven op bladzijde 17 van de nota. Wij gaan er vanuit dat de participanten-bouwers hun projecten voor eigen rekening en risico realiseren en exploiteren. De in de nota op genomen ruimere doelstelling is gewenst om te kunnen inspelen op moge lijke ontwikkelingen. Uitgangspunt is, dat alle participanten vanaf de planontwikkelings fase tot het beëindigen van de realiseringsfase in de stichting deel nemen. Dit is gebaseerd op het feit dat het Centrum-gebied één geinte greerd geheel vormt. De ontwikkeling van het ene bouwwerk heeft invloed op de functionaliteit van het andere. Dit kan zowel stedebouwkundige architectonische als financiële aspecten betreffen. De_°rgan±satie Op de plaats van de stichting in de gemeentelijke organisatie zijn wij hierboven (onder punt lib) reeds ingegaan. Voor een goed functioneren van het stichtingsbestuur achten wij het wenselijk dat een "dagelijks bestuur" in het leven wordt geroepen.Het dagelijks bestuur, dat frequenter vergadert dan het stichtingsbestuur verricht de voorbereidende werkzaam heden ten behoeve van de besluitvorming van het stichtingsbestuur, waartoe tevens behoort het coördinerend optreden tussen de participanten. Het dagelijks bestuur zou kunnen bestaan uit vertegenwoordigers van de participanten die in de planteams voor de deelobjecten deelnemen.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1979 | | pagina 127