- 6 -
afhankelijk van de vuurbelasting. Deze eis blijkt voor vrijstaande eenge
zinshuizen aanzienlijk zwaarder te zijn dan in de norm NEN 3892 is bedoeld.
In het bijzonder de houtrijke bouwmethoden worden, vanwege hun hoge vuur
belasting, in hun toepassingsmogelijkheden benadeeld door deze eis.
Oorzaak van het ontstane verschil tussen de Bouwverordening en NEN 3892
is gelegen in het feit dat buitenwanden van vrijstaande eengezinshuizen
normaliter wel deel uitmaken van de hoofddraagconstructie (zie kop tabel
I van de Bouwverordening), maar bij het instorten geen gevaar opleveren voor
schade aan belendingen en/of omringende bebouwing (zie kop tabel II van
NEN 3892).
Volgens NEN 3892 behoeft aan dragende buitenwanden van vrijstaande eenge
zinshuizen geen hogere eis te worden gesteld van 20 minuten brandwerend
heid op bezwijken, ongeacht de vuurbelasting.
De nu voorgestelde wijziging sluit daarbij aan.
Verzoeken om medewerking ingevolge artikel 72 van de Lager-onderwijswet
1920, juncto artikel 183 van het Besluit buitengewoon onderwijs 1967 en
artikel 50 van de Kleuteronderwijswet.
Bijlage nr.386. Leeuwarden, 6 september 1979'
Aan de Gemeenteraad.
Van enkele besturen van bijzondere scholen voor kleuter- en buiten
gewoon onderwijs zijn aanvragen als bedoeld in artikel 50 van de Kleuter
onderwijswet respectievelijk artikel 72 van de Lager-onderwijswet 1920,
juncto artikel 183 van het Besluit buitengewoon onderwijs 1967, ingekomen
om medewerking voor het treffen van voorzieningen en/of het aanschaffen
van materialen.
Met inwilliging van de verzoeken onder 2 en 3 van het ontwerp-besluit
zullen de normale eisen te stellen aan het geven van gewoon lager onder
wijs niet worden overschreden, zodat in deze gevallen de gevraagde mede
werking kan worden verleend.
Met betrekking tot het in het ontwerp-besluit onder 1 en 4 genoemde
dient het volgende ter toelichting.
ad.1. De werkzaamheden, die moeten worden verricht aan de riolering en
het speelterrein zijn een rechtstreeks gevolg van de ter plaatse
van het schoolgebouw extreem slappe ondergrond.
Ingevolge de geldende jurisprudentie is er in casu derhalve sprake
van herstel niet het gewone onderhoud betreffende, zodat de gevraag
de medewerking kan worden verleend.
ad.4. Het herstellen, c.q.vernieuwen, van dakbedekking dient, gelet op de
ouderdom daarvan te worden aangemerkt als een normale onderhouds-
voorziening waarvan de kosten ten laste komen van de exploitatie
vergoeding.
De terzake gevraagde medewerking dient derhalve te worden geweigerd.
Onder de mededeling, dat de Commissie voor het onderwijs zal worden ge
hoord, stellen wij U voor te besluiten overeenkomstig het bijgevoegde
ontwerp
Burgemeester en Wethouders van Leeuwarden,
J. S.Brandsma,
W. J.G.Reumer,
Burgemeester.
Secretaris