3-7
|a 92. Hoe zijn de ontwikkelingen m.b.t.
de bestemming van het N.S. ter
rein ten zuiden van het station?
P 93-
Het is de bedoeling, dat een van
de 12 expeditie knooppunten in
den lande in Leeuwarden wordt ge
vestigd.
Blijkens persberichten is de P.T.T.
samen met de N.S. in gesprek met
de gemeente over nieuwbouw voor
dit doel, die "ergens aan de rail
verbinding" zou worden geprojecteerd,
in 6 steden zijn buurtbewoners in
middels in aktie gekomen, omdat
over deze vestigingen geen inspraak
aan de betrokken wijkbewoners zou
morden verleend en omdat deze ex
peditieknooppunten diverse vormen
van overlast (o.a. geluidhinder,
lichtuitstraling, visuele hinder -
de gebouwen worden gemiddeld 20 m
ïoog) met zich mee zouden brengen.
Vat is de stand van zaken in
Leeuwarden en hoe denkt het colle
ge in dit kader over de hierover
vermelde punten?
Nadat daarover beleidsuitspraken
zijn gedaan, kan de verdere ont
wikkeling van een bestemmings
plan voor de Oude Veemarkt ter
hand worden genomen.
92/ Vorig jaar heeft de Raad het
93 struktuurrapport "Huizum-West
vastgesteld. De hierin uiteenge
zette globale lijnen worden thans
in bestemmingsplannen voor de
onderscheiden deelgebieden uitge
werkt. Met betrekking tot een
meer gedetailleerde uitwerking van
de N.S.-terreinen ten zuiden van
het station wordt in het kader
van het periodieke overleg in de
"Overleggroep Spoorwegemplace
ment" bestaande uit vertegenwoor
digers van de gemeente en de N.S.,
nog onderzoek gedaan.
Na afronding van het overleg om
trent dit onderdeel zal de desbe
treffende projectgroep ons nader
rapporteren. Hierna zullen wij,
de Commissie voor de Ruimtelijke
Ordening gehoord, een standpunt
bepalen omtrent de gewenste be
stemming van de bedoelde terrei
nen.
Wij zijn voornemens de onderschei
den ontwerp-bestemmingsplannen
medio 1980 in procedure te bren
gen.
Bij de studie omtrent de toekom
stige ontwikkeling van het sta
tionsgebied wordt inderdaad re
kening gehouden met de vestiging
van een expeditieknooppunt van
de P.T.T. Hierbij zullen de as
pecten geluidhinder, lichtuit
straling en visuele hinder betrok
ken worden. De besprekingen in de
overleggroep spoorwegemplacement
waar de vestiging van het knoop
punt meermalen ter sprake is ge
weest, hebben er toe geleid dat
de aanvankelijke gedachte is ver
laten om een situering aan de
zuidzijde van het emplacement te
kiezen.
De thans gedachte plaats ligt
zodanig op het emplacement, dat
geen nadelige gevolgen voor de
omgeving zijn te verwachten.