I 3-27 #lV C.'-Oj ,v V f- \x FV ir IV V: I'. b. Kunnen B. en V. mededelen in hoeverre het bestaande ram penplan voldoende voorzie ningen bevat om een ernstig ongeval met LPG-opslag, -overslag, -transport tege moet te treden c. Zijn B. en V. met ons van me ning dat de gevaren van LPG dienen te leiden tot de con clusie dat LPG-tankstations niet in woonbuurten en in het algemeen ook niet binnen de bebouwde kom thuis horen en dat voor zover zij daar thans wel gevestigd zijn de gemeente in overleg met de exploitanten en met een beroep op financiële steun van het Rijk een beleid behoort te voeren dat gericht is op de verplaatsing van LPG- tanks Zo ja, welke stappen heeft het College in die richting reeds ondernomen of is het van plan te ondernemen en op welke ter mijn Zo neen, welke motieven liggen hier dan aan ten grondslag b. Het ontwerp-rampenplan kent geen specifieke bepalingen voor LPG-ongevallen. Bij in ventarisatie en onderzoek van bedrijven waarvoor eventueel een ramp-bestrijdingsplan moet worden opgesteld, zullen ui teraard de bedrijven waar LPG wordt op- of overgeslagen, worden betrokken. Tevens zal worden nagegaan of - naast de aanvalsplannen van de brand weer - speciale richtlijnen voor de bestrijding van rampen waarbij LPG of LNG is betrok ken, moeten worden vastgesteld. c. Het beleid is er in het alge meen op gericht de vestiging van LPG-stations binnen de be bouwde kom en in het bijzonder binnen woonbuurten tegen te gaan. Binnen het kader van de huidi ge wettelijke regelingen be schikken wij niet over de mo gelijkheid vergunningen voor reeds gevestigde installaties in te trekken op grond van ge wijzigde inzichten. Voorts ontbreekt thans een schadever goedingsregeling. In het kader van de in voorbe reiding zijnde wijziging van de Hinderwet wordt aan deze aspecten aandacht besteed.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1979 | | pagina 422