4-4
Sommige gemeentebesturen protes-
ren wel tegen dit regeringsbeleid
door brieven te sturen, persver
klaringen uit te geven en door te
berekenen hoe een groter aantal
onderwijzers zou kunnen worden in
gezet. Onze indruk is dat het Col
lege van Leeuwarden dit tot nu
toe achterwege heeft gelaten en
ook overigens de strijd om dit re
geringsbeleid te doorkruisen over
laat aan vakbonden en ouderkomi-
tees
a. Kunnen B. V. aangeven of zij
tegen dit beleid geprotesteerd
hebben en zo ja wat dit heeft
opgeleverd?
b. Zijn B. W. met ons van mening
dat het beleid van de gemeente
gericht dient te zijn op het
daadwerkelijk tegengaan van de
schadelijke gevolgen van het
regeringsbeleid?
c. Overwegen B. W. om vooruitlo
pend op een ombuiging van het
regeringsbeleid met ingang van
het nieuwe cursusjaar zelfstan
dig tijdelijke maatregelen te
treffen voor het behoud van ar
beidsplaatsen in het onderwijs
zoals
1klasseverkleining, stimule
ringsbeleid, extra leerkrach
ten voor niet-Nederlandstali-
ge kinderen.
2. het aanstellen van een zodanig
aantal boventalligen, dat
voortzetting waarborgt van het
werk van degenen die met ont
slag bedreigd worden.
3. het in dienst nemen van wacht
gelders door hun uitkering
aan te vullen tot 100%.
nog niet tot acute problemen heeft
geleid. De financiële mogelijkheden
om een eigen beleid te voeren zijn
zeer gering. Vij streven ernaar de
van Rijkswege geboden mogelijkheden
zo goed mogelijk te benutten.
Zeer onlangs heeft de Minister van
Onderwijs en Wetenschappen overigens
maatregelen getroffen inzake klas
severkleining voor het kleuter- en
gewoon lager onderwijs, het reeds
functionerende stimuleringsbeleid
in dit schooljaar voortgezet en
extra faciliteiten verleend inzake
het onderwijs aan niet-Nederlands-
talige kinderen, zodat wij het in
deze situatie niet nodig vinden ex
tra maatregelen te treffen.
Het aanstellen van boventallige
leerkrachten is een zeer kostbare
zaak, temeer daar het doorwerkt
naar het bijzonder lager onderwijs
en achten wij mede gezien de hier
voor genoemde ministeriële maatre
gelen minder noodzakelijk. Inmid
dels hebben wij van de minister toe
stemming gekregen voor het instel
len van een vervangerspoolwaar
door vijf werkloze leerkrachten
voor een jaar een betrekking hebben
gevonden.
166, Welke plannen heeft het College
m.b.t. het onderwijs aan niet-
Nederlandstalige kinderen?
166. Reeds geruime tijd besteden wij de
nodige aandacht aan het onderwijs
aan niet-Nederlandstalige kinderen,
zowel door gebruik van door het
rijk beschikbaar gestelde facili
teiten als door het zelf beschik
baar stellen van leermiddelen en
lokaliteiten. Voor het schooljaar
1979-1980 zijn 31 schooltijden
(i.e. 3l? leerkracht) voor dit on
derwijs beschikbaar. Voorts wijzen
wij er op, dat een Marokkaanse en
een Turkse onderwijsassistent ten
behoeve van het bi-cultureel onder
wijs aan respectievelijk Marokkaan
se en Turkse kinderen werkzaam
zijn.