4-16
Op MTS en HTS volgen weinig meis
jes het onderwijs, terwijl in de
studie-richtingen Bouwkunde, Elec
tro, Chemische Procestechniek en
Verkeerskunde (laatste 2 alleen
HTS) veel mogelijkheden voor meis
jes zijn.
Wat is de bedoeling van de post
"Onderwijsontwikkeling"? Zou
hieruit een project bekostigd kun
nen worden om speciale voorlich
ting te geven aan meisjes op de
lagere school in de 6e klas en op
de mavo/havo bij het kiezen van
vakkenpakketten, hoe belangrijk
wiskunde voor hen is?
De belangstelling voor huishoud
scholen blijkt terug te lopen. Er
zijn plannen verschillende l.b.o.-
scholen samen te voegen. Deze plan
nen lijken ons minder gewenst, is
integratie in verticale zin (L.B.O.
-M.B.O.) niet gewenster?
Hoe ver bent gevorderd met de
oplossing van het huisvestings
probleem van de administratie
van de Muziekpedagogische Akade-
mie
Heeft U enig inzicht in de motie
ven van de scholen voor voortge
zet onderwijs om aan jongens en
meisjes gescheiden gymnastiekles
sen te geven?
Zo ja, welke zijn deze dan?
189. Voor de bestemming van het
fonds Onderwijsontwikkeling ver
wijzen wij U naar de beantwoor
ding van vraag 202, pag. 4-5 in
het verslag van de commissie van
rapporteurs, behorende bij het
beleidsplan 1978-1982. Een copie
van deze bladzijde is voor ter
inzage gelegd.
Wij zijn bereid het in de vraag
stelling aangeduide probleem in
een daartoe met de betrokken per
sonen en instanties te voeren
overleg aan de orde te stellen.
190. Samenvoeging van scholen voor la
ger beroepsonderwijs lijkt ons
een gunstige ontwikkeling. Het
biedt de gelegenheid de leerlin
gen - veelal met een zeer ver
schillende geaardheid- een groter
pakket van mogelijkheden aan te
bieden waardoor ze zich breder
kunnen oriënteren. ïïit onderwijs
kundig oogpunt beschouwd, brengt
verticale integratie nogal wat na
delen met zich mee, terwijl het
bovendien strijdig is met het door
ons ook wenselijk geachte streven
naar een horizontale integratie.
191. Tot nu toe is het niet mogelijk
gebleken een redelijke oplossing
voor dit probleem te vinden,
ïïiteraard blijven wij hiernaar
streven in afwachting van een
meer definitieve huisvesting voor
het gehele instituut.
192. Enerzijds is hier sprake van een
historisch gegroeide situatie,
terwijl er anderzijds sprake is
van verschillende oefenstof voor
jongens en meisjes.