4-16 Op MTS en HTS volgen weinig meis jes het onderwijs, terwijl in de studie-richtingen Bouwkunde, Elec tro, Chemische Procestechniek en Verkeerskunde (laatste 2 alleen HTS) veel mogelijkheden voor meis jes zijn. Wat is de bedoeling van de post "Onderwijsontwikkeling"? Zou hieruit een project bekostigd kun nen worden om speciale voorlich ting te geven aan meisjes op de lagere school in de 6e klas en op de mavo/havo bij het kiezen van vakkenpakketten, hoe belangrijk wiskunde voor hen is? De belangstelling voor huishoud scholen blijkt terug te lopen. Er zijn plannen verschillende l.b.o.- scholen samen te voegen. Deze plan nen lijken ons minder gewenst, is integratie in verticale zin (L.B.O. -M.B.O.) niet gewenster? Hoe ver bent gevorderd met de oplossing van het huisvestings probleem van de administratie van de Muziekpedagogische Akade- mie Heeft U enig inzicht in de motie ven van de scholen voor voortge zet onderwijs om aan jongens en meisjes gescheiden gymnastiekles sen te geven? Zo ja, welke zijn deze dan? 189. Voor de bestemming van het fonds Onderwijsontwikkeling ver wijzen wij U naar de beantwoor ding van vraag 202, pag. 4-5 in het verslag van de commissie van rapporteurs, behorende bij het beleidsplan 1978-1982. Een copie van deze bladzijde is voor ter inzage gelegd. Wij zijn bereid het in de vraag stelling aangeduide probleem in een daartoe met de betrokken per sonen en instanties te voeren overleg aan de orde te stellen. 190. Samenvoeging van scholen voor la ger beroepsonderwijs lijkt ons een gunstige ontwikkeling. Het biedt de gelegenheid de leerlin gen - veelal met een zeer ver schillende geaardheid- een groter pakket van mogelijkheden aan te bieden waardoor ze zich breder kunnen oriënteren. ïïit onderwijs kundig oogpunt beschouwd, brengt verticale integratie nogal wat na delen met zich mee, terwijl het bovendien strijdig is met het door ons ook wenselijk geachte streven naar een horizontale integratie. 191. Tot nu toe is het niet mogelijk gebleken een redelijke oplossing voor dit probleem te vinden, ïïiteraard blijven wij hiernaar streven in afwachting van een meer definitieve huisvesting voor het gehele instituut. 192. Enerzijds is hier sprake van een historisch gegroeide situatie, terwijl er anderzijds sprake is van verschillende oefenstof voor jongens en meisjes.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1979 | | pagina 438